Gyártók Így változott a Skoda RS 1974-től napjainkig

Így változott a Skoda RS 1974-től napjainkig

autopro.hu | 2014.06.16 07:19

Így változott a Skoda RS 1974-től napjainkig

RS – a Skoda ismerői és rajongói a Rally Sport betűiből származó rövidítést a sportos és dinamikus autókkal azonosítják. A Skoda RS története 1974-ben kezdődött a 180 RS és a 200 RS versenyautókkal. Korának egyik legsikeresebb versenyautója volt az 1970-es és 1980-as években a legendás 130 RS. Az új korszak első RS modellje, az Octavia RS 2000-ben mutatkozott be, majd 2003-ban a cseh gyártó piacra lépett a Fabia RS modellel is. Az RS rajongók jelenlegi kedvence az új Octavia RS, amely a márka szerint a leggyorsabb és legerősebb Octavia.

Hirdetés

Először 1974-ben használta a márka az RS rövidítést, mint modelljelölést. A 180 RS és a 200 RS modelleket tekinti a vállalat az ős-RS modelleknek. Fejlesztésük hátterében az az igény állt, hogy magasabb presztízsű és több versenyautóval felálló versenysorozatban méresse meg magát a márka, illetve nemzetközileg elismert autógyártók kihívója legyen a versenypályákon.

1974: 180 RS és 200 RS
Csupán fél év előkészület után 1974 tavaszán bemutatták három sportautójukat (egy 180 RS és két 200 RS modellt), amelyek még ugyanebben az évben, júniusban hivatalos motorsport versenyen, a Skoda Rallyként ismert bajnokságban vettek részt. A motorháztető alatt egy kétliteres, 120 kw (163 LE) teljesítményű motort találunk felül elhelyezett vezérműtengellyel. A 200 RS legnagyobb sebessége 210 km/h volt. Kiemelkedő gyorsulása és magas végsebessége mellett kitűnő vezethetőség jellemezte köszönhetően az újonnan kifejlesztett hosszlengőkaros hátsó futóműnek. A váltó a Porschétól érkezett.

130 RS – versenylegenda születik
A 200 RS modellel kapcsolatos pozitív tapasztalatok alapján a döntéshozók gyorsan belátták, hogy szükség van egy, a motorsport területén széles körben bevethető járműre. Egy évvel később, az 1975-ös versenyévadban megjelent a 130 RS a nemzetközi autóversenyek színpadán, amelyet hat kitűnő motorsportos év követett. A 130 RS korának egyik legsikeresebb versenyautója volt és kemény ellenfélnek számított mind a rally, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsport rajongó ismeri a 130 RS-t, mint a Kelet Porschéját. A modell legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rallyn a maximum 1300 cm3 hengerűrtartalmú autók versenyében, illetve az Európai Túraautó Bajnokságban szerzett első hely 1981-ben. Természetesen a legfontosabb cseh versenyeken, mint a Barum Rally, a Bohemia Rally vagy a Sumava Rally, szintén számos győzelmet zsebelt be a modell. A hátsókerék hajtású versenyautót egy 1,3 literes, négyhengeres, 103 kW (140 LE) teljesítményű motor hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. A versenyautó, amely kereken 4 méter hosszú, 1,72 méter széles és csak 1,34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni. Amikor a 130 RS gyártása 1980-ban befejeződött, az RS korszak a cseh márkánál közel 20 évre megszakadt.

RS modellek sorozatgyártásban – Octavia RS (2000-2005)
Az ezredfordulón a márka egyértelmű jelét adta, hogy ismét sportos modellekkel lép a piacra, nyilvánvaló utalással az RS korszakra. 2000-ben a cseh gyártó bemutatta az Octavia RS modellt. Négy évvel korábban ünnepelte premierjét az Octavia. Ez a modell az első olyan teljesen új fejlesztés volt a márka történetében, amely a vasfüggöny leomlása és a Volkswagennel való szövetség után született. Az új korszak RS modellje azonnal felkeltette a vásárlók figyelmét. Az Octavia RS modellt egy 1,8 literes, négyhengeres turbómotor hajtotta, amelynek teljesítménye 132 kW (180 LE) és amelyhez egy ötsebességes kézi váltó társult. Az Octavia RS 0-ról 100 kilométer/óra sebességre 7,9 másodperc alatt gyorsított fel, maximális sebessége pedig 235 kilométer/óra volt. Az első generációs Octavia RS modellt 2000 és 2005 között gyártották. 2001-ben egy sportos, limitált darabszámban gyártott Octavia RS hívta fel magára a figyelmet. A Skoda Motorsport 100 éves jubileumára kiadott Octavia RS WRC Edition modellből limitált darabszám, öszesen 100 autó készült. Az 1998 óta a World Rally Championship (WRC) mezőnyében versenyző Octavia WRC alapján készült modellt a márka különösen sportos dizájnelemekkel ruházta fel. Többek között ilyen elem volt a 17 colos könnyűfém felni vagy a xenon fényszóró. Az autó szériafelszereltségként megkapta az elektronikus menetstabilizálót (ESC).

A Fabia RS első generációja (2003-2007)
2003-ban a cseh gyártó tovább bővítette RS-kínálatát egy második modellel és zöld utat adott a sportos külsejű kisautónak, a Fabia RS-nek. A márka első sportos ferdehátú modelljét egy 1,9 literes turbódízel motor hajtotta, amely 96 kW (130 LE) teljesítményre volt képes. Az erőátvitelről egy hatsebességes kézi váltó gondoskodott. 0-ról 100 km/órás sebességre 9,6 másodperc alatt gyorsult fel, végsebessége 204 km/ óra volt. A Fabia RS első generációját 2003 és 2007 között gyártották.

Az Octavia RS második generációja (2005-2013)
Az Octavia új generációjával eljött az idő egy új Octavia RS számára is. A versenyautó második generációját egészen 2013-ig gyártották. A lépcsőshátú kivitel mellett az RS változat már az Octavia Combi modellből is elérhetővé vált. Ezen felül az új Octavia RS esetében kétféle motor közül választhattak az ügyfelek: a 147 kW (200 LE) teljesítményű kétliteres benzines turbómotor vagy a kétliteres turbódízel motor közül, utóbbi teljesítménye 125 kW (170 LE). Mindkét motorváltozathoz elérhető volt a hatsebességes kézi váltó illetve az RS modellekben első alkalommal megjelenő hatsebességes automata DSG váltó. A benzines kivitel a korábbi 7,9 másodperchez képest 7,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órás sebességre, legnagyobb sebessége pedig 240 km/óra.

A Fabia RS második generációja (2010-től)
A 2010-es Genfi Autószalon alkalmával mutatták be a a Fabia RS új, második generációját. Azóta a kompakt sportautó két kivitelben, ötajtós és kombi karosszériával is elérhető. Kis autó erőteljes motorral: alapfelszereltsége a hétsebességes automata DSG váltó. Az 1,4 literes turbós-kompresszoros TSI benzinmotor 132 kW (180 LE) teljesítményével 7,3 másodperc alatt gyorsítja fel az autót 0-ról 100 km/órás sebességre. Maximális sebessége 224 kilométer/óra.

Az Octavia RS jelenlegi generációja: a leggyorsabb sorozatgyártású Octavia
Az ügyfelek választhatnak, hogy lépcsőshátú vagy kombi kivitelben szeretnék a karosszériát, míg a motorok tekintetében egy kétliteres TSI benzinmotor (162 kW) és egy kétliteres turbófeltöltésű dízelmotor (135 kW) alkotja a kínálatot. Utóbbi a legmodernebb technológia felhasználásával tökéletesen kombinálja a gazdaságos üzemanyag felhasználást a dinamikus autózással. Benzines változatának legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.

Kiemelt Partnereink