Gyártók Így vált a Tesla a világ legértékesebb autóipari vállalatává

Így vált a Tesla a világ legértékesebb autóipari vállalatává

autopro.hu/H.J. | 2020.06.18 04:22

Így vált a Tesla a világ legértékesebb autóipari vállalatává

Fotó: Tesla

A múlt héten a Tesla TSLA részvényeinek értéke elérte az 1000 dollárt. A cég piaci értéke meghaladta a 185 milliárd dollárt, ezzel a világ legértékesebb gépjárműipari vállalata lett a Tesla. Elon Musk cége mindössze 16 év alatt olyan évtizedes múlttal rendelkező márkákat hagyott maga mögött, mint a Toyota, Ford, vagy a GM.

Hirdetés

Néhány nappal a rekordmagas részvényeket követően a Toyota ismét a csúcson volt, de ez nem változtat azon a tényen, hogy egy fiatal cég ilyen rövid idő alatt ekkora utat járt be egymaga. Nem tudni biztosan, hogy a cég részvényei miért ugrottak ekkorát nemrég, de néhány elmélet már napvilágot látott.

Miután a Tesla előállt a „millió mérföldes” akkumulátorának hírével, a kínai CATL bejelentette, hogy készen állna egy 1,2 millió mérföldet bíró akkumulátor elkészítésére. Habár a két vállalat nem erősítette meg, hogy ebben a projektben együttműködnek, de mivel a Tesla egyre inkább növeli jelenlétét Kínában, így valószínűsíthető a kooperáció.

Kobalt helyett lítium-vas-foszfát

Az elektromos modellek elterjedésének kulcsa az akkumulátor árak megfizethetősége: 100 dollár / kWh alatt az e-modellek olcsóbbak lesznek, mint a hagyományos belső égésű társaik. Az ár nagy mértékben függ a felhasznált kobalt mennyiségétől is. Mivel ritka földfémről van szó, ezért olyan tényezőket is figyelembe kell venni, mint a kitermelés: a legfőbb lelőhely a Kongói Demokratikus Köztársaság, ahol a bányászat rendkívül problematikus a gyermekmunkások alkalmazása végett.

Amennyiben kihagyják a kobaltot az akkumulátor elemei közül, jelentősen csökkenthetik az árat. A vállalat számára a kínai kormány nemrég jóváhagyta, hogy Model 3 autóját lítium-vas-foszfát elemekből építse: ezek nem tartalmaznak kobaltot, és akár tízszer annyi újratöltésre képesek, mint a legtöbb elektromos modellben használt lítium-ion akkumulátorok. A hátrányuk, hogy körülbelül 40 százalékkal kevesebb energiát tárolnak kilogrammonként, így vagy sokkal nehezebbnek kell lenniük, vagy csökkenteni kell a tartományukat.

A Tesla millió mérföldes akkumulátora fejlesztése során a katódok kristályszerkezetének megnövelésével az átlagos 1300 töltés helyett 4-5000 töltési ciklust tennének lehetővé. A Tesla modellek eddigi legnagyobb hatótávja 200 ezer mérföld, ezért arra számítanak, hogy az új katódtechnológia segítségével elérhetnék az egymillió mérföldes hatótávolságot.

Akkumulátor-technológia a kezdetek óta

A Tesla kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektetett az akkumulátor technológiába. A 2008 Roadster volt az első, közúti közlekedésre alkalmas modell, amelyben már lítium-ion akkumulátort alkalmaztak. Habár a Nissan Leaf megjelenése 2010-ben már bizonyította, hogy az elektromos modellek a mindennapok részévé válhatnak, a Tesla S modelljét már nemcsak a környezetbarát technológia miatt vásárolták az ügyfelek. A maga idejében a szektor leggyorsabb autójának számított annak ellenére, hogy akkumulátor hajtotta.

A gyártók többségét gyorsan maga mögött hagyta a vállalat, most pedig a Model 3 a prémium kategória járműveivel versenyez: a BMW, a Mercedes-Benz és a VW német trióját lassan kiszorítja a kis- és közepes méretű luxusautók helyéről.

Nagy jövő elé néz a vállalat

Csupán 16 év kellett hozzá, hogy a Tesla a világ egyik legértékesebb vállalatává váljon. A cég volt az első olyan márka, amely bevezette a lítium-ion akkumulátorokat, és úgy tűnik, szintén úttörői pozíciót foglal el a kobalt nélküli akkumulátor-technológia alkalmazásában. Emellett már tervezgetik egy, a kínai piac sajátosságaihoz igazított kisebb Tesla modell debütálását is. Tehát valószínű, hogy hamarosan ismét első helyre ugrik a tőzsdén a vállalat – írja a Forbes.

Kiemelt Partnereink