Gyártók Így lehet nulla csillagot szerezni a törésteszten

Így lehet nulla csillagot szerezni a törésteszten

Gégény István | 2016.04.13 10:38

Így lehet nulla csillagot szerezni a törésteszten

Nem minden városi kisautónak tűnő jármű az, aminek látszik, ez balesetek során derül ki igazán. Elégséges a legjobb osztályzat, amit ezek a négykerekű nem-autók elértek.

Hirdetés

Kvadricikli – minek nevezzelek? A kifejezésnek vagy bonyolult körülírásával találkozni idehaza – a törvény betűje szerint könnyű négykerekű motorkerékpárról van szó –, vagy a megtévesztő mopedautó szót alkalmazzák. Annak ellenére, hogy Henry Ford autóféle közlekedési eszköz kapcsán használta a nevet, korunkban négy kerékkel rendelkező, burkolt karosszériával ellátott motorkerékpárokra alkalmazzuk a megjelölést. Az Euro NCAP ilyen járműveket tört most össze laborjában, hogy kiderüljön, fejlődött-e az elmúlt években ezen járműcsoport biztonsági szintje. Bár történt a jelek szerint némi előrelépés, de ez nagyjából annak felel meg, hogy a biztos halál felől a valószínű haláleset, legalábbis örök rokkantság felé mozdulnánk el. Nem túl ígéretes perspektíva.

Autónak látszik, de nem az a Ligier IXO JS Line 4 - nullacsillagos a biztonsági mutatója

A szakemberek az összehasonlíthatóság kedvéért egy Toyota iQ modellt is leteszteltek az új év első tesztszériájában, azonos feltételek között, mint a négy kvadricikli járművet. Amíg a japán kisautó öt csillaggal zárta a zúzópróbát, a Chatenet CH30 két csillagot kapott, a maradék hármas – Aixam Crossover GTR, Bajaj Qute és Microcar M.Go Family – egyetlen csillagot bírt begyűjteni. Ez a gyenge értéksor mégis magasabb a 2014-es hasonló mutatóknál, amikor a Reanult Twizzy 2 csillaga mellé a Tazzari ZERO 1 csillagot szerzett, a Club Car Villager 2+2 LSV és a Ligier IXO JS Line 4 viszont nulla csillaggal bukott el az ítészek előtt.

Ez a táblázat nem igényel különösebb nyelvismeretet

A két évvel ezelőtti, rendkívül gyenge eredmények láttán az Euro NCAP azzal a kéréssel fordult a szabályozókhoz és a gyártókhoz, hogy feltétlenül tegyenek lépéseket a biztonság növelése irányába. Azóta újabb ilyen modellek kerültek az utakra, ezért is tért vissza a témára a töréstesztek specialistája, újabb tapasztalataik alapján nem rejtették véka alá véleményüket. - Csalódottan látjuk, hogy ezek a járművek továbbra sem felelnek meg a kisautókkal szemben elvárható alapvető biztonsági követelményeknek. A szabályozók nem szorították rá a gyártókat a szükséges fejlesztésekre, a vásárlók emiatt tévesen azt feltételezhetik, hogy ezek a közlekedési eszközök megfelelnek a használatukkal járó elvárásoknak – közölte Michiel van Ratingen, az Euro NCAP főtitkára.

Noha az érintett négykerekűek nem minősülnek autónak, így más jogszabályok vonatkoznak rájuk, a szervezet szorgalmazza, hogy igenis történjen érdemi lépés az ügyben. – Legalább a járművek külalakjában eszközöljenek olyan módosítást a gyártók, ami egyértelművé teszi a felhasználók számára, hogy ezek az autónak látszó közlekedési eszközök nem autók – hangsúlyozta a főtitkár.

Kiemelt Partnereink