Gyártók Hidrogénnel hasít az Alstom vonata

Hidrogénnel hasít az Alstom vonata

Kuthi Áron | 2018.09.17 14:47

Hidrogénnel hasít az Alstom vonata

A világ első üzemanyagcellás személyszállító vasútja francia fejlesztésű, és Észak-Németországban, Hamburg vonzáskörzetében kezdi meg szolgálatát, ékes bizonyítékaként a tavaly aláírt Alstom-Siemens megegyezésnek, amely a francia és a német vállalatóriások vasúti üzletágának összeolvadását véglegesítette.

Hirdetés

A Coradia iLint névre keresztelt, egyenként 150 utast szállító szerelvény szeptember 17-én állt forgalomba, és egyelőre csak kettő létezik belőle. Ezek ingáznak mostantól a Hamburgtól keletre található Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde és Buxtehude között. A világ első hidrogén és oxigén által hajtott, üzemanyagcellás, elektromos erőforrással működő vonata 140 km/órás sebességre képes.

Az üzemanyagot, vagyis a hidrogént speciális töltőállomás szolgáltatja. Ez egy 12 méter magas, sínek mellé helyezett acéltartály, a gázt innen pumpálják a kocsik tetején található kisebb tartályokba. A nulla károsanyag-kibocsátású vonat egy töltéssel ezer kilométert tesz meg. (A vonat működési elve bővebben a videóban.) A töltőállomás mobil, áttelepíthető, az Alstom 2021-re ígéri, hogy fix töltőállomást épít a vonalon. Erre az időpontra még 14 kétkocsis szerelvényt fog leszállítani a francia cég, kiváltva az Alsó-Szászország e vonalán közlekedő dízel flottát.

Az Alstom minden jel szerint Nagy-Britanniában is az első vállalat lesz, amely hidrogén hajtotta, üzemanyagcellás vasúti szerelvényt szállít.

A franciák eközben más vasúti fejlesztéseken is rajta vannak. Júliusban Ausztráliában autonóm, vezető nélküli teherszerelvényt avatott az Ansaldo TS, a francia államvasutak, az SNCF legnagyobb jelzőberendezés-beszállítója. A vonat 28 ezer tonnányi nyersanyagot szállít zárt pályán, egyelőre 80 km/órás sebességgel. A három kilométeres szerelvényt három mozdony húzza, a tehervonat még július 10-én hajtotta végre az első fuvart.

Az Alstom múlt héten jelentette be, hogy 2023-ra autonóm vasutat állít forgalomba. Ebben a hatalmas projektben konzorciumi partnerei az Altran, az Ansaldo TS, az Apsys, a Bosch, a Bombardier, az IRT Railenium, az Spirops és a Thales. Azonban a vasúti fejlesztéseknél megszokott pénzekhez képest minderre egyelőre csak egy elég karcsú, mintegy 57 millió eurónyi összeg áll rendelkezésre.

(Nyitókép forrása: Alstom)

Kiemelt Partnereink