Gyártók Hibás sebességváltók miatt perlik a Fordot

Hibás sebességváltók miatt perlik a Fordot

autopro.hu/V.M. | 2020.06.16 06:20

Hibás sebességváltók miatt perlik a Fordot

Fotó: Ford Media Center

Ford Mustang vásárlók egy csoportja még tavaly Kaliforniában indított pert a Ford ellen. Az autógyártót azzal vádolják, hogy elhallgatta a 2011 és 2019 közti modellévjáratú Mustangok hatsebességes kézi sebességváltóinak problémáit.

Hirdetés

2011-től a Mustang egy-egy másikat helyettesítve a Getrag MT82 jelölésű sebességváltót kezdte beépíteni a V6-os motorral szerelt autóiba, valamint a Mustang GT-kbe. Még 2011-ben 364 panaszt nyújtottak be az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalnál (NHTSA) váltási nehézségek miatt. A szervezet ezután egy négyhónapos vizsgálatot folytatott le, aminek eredményeként nem zárták ki a hiba fennállását, viszont megállapították, hogy nincs szó az erőátvitel megszakadásáról, ahogy biztonsági kockázatról sem.

A felperesek azt állítják, hogy a sebességváltót kisebb teljesítményű járművekhez tervezték, és a szükséges áttervezést a Ford és a Getrag nem végezte el. A kettő cég kínai vegyesvállalata által gyártott részegységről továbbá a bírósági beadványban azt állítják, hogy tervezési hibáktól szenved, recseg, akad, rendellenes mértékben kopik, illetve fokozott erőt igényel a sebességváltás, sőt idővel az teljesen ellehetetlenül. Az autótulajdonosok szerint a Ford tudatosan nem adott ki tájékoztatást a hibajelenségről, ami még a most forgalomba kerülő járműveket is érinti, a hibás sebességváltót ugyanis ma is gyártják.

Nem vezettek eredményre a javítások

A Ford az évek során több módon is megpróbálta kijavítani a hibát. A műhelyeknek szóló javallatok között szerepelt például a harmadik és negyedik sebességváltó-kapcsoló villák és szinkrongyűrűk cseréje, a harmadik fokozat előtéttengelyen található fogaskerekének cseréje, valamint a sebességváltó kar, illetve a sebességváltó olaj cseréje is. A 2018-ban készült autóknál az MT82 sebességváltót az MT82-D4-el helyettesítették, amihez például erősebb szinkrongyűrűk és kettőstömegű lendkerék járt. A kereset benyújtói szerint azonban a hibát nem sikerült orvosolni, az MT82-D4 esetében pedig ugyanazon gondok merültek fel, amik kezelés hiányában végül katasztrofális meghibásodáshoz fognak vezetni.

A felperesek 5 millió dollár kártérítést követelnek. A Ford a most már a michigani kerületi bírósághoz került üggyel kapcsolatban csupán annyit közölt, hogy a felsorolt hibajelenségek csak egyszerű kopásra vezethetőek vissza – áll az Autoblog szakportál cikkében.

Kiemelt Partnereink