Gyártók Hazai piacra is gyártana gázbuszokat a NABI

Hazai piacra is gyártana gázbuszokat a NABI

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2011.05.25 18:19

A rendelkezésre álló hajtóanyag mellett a mérnöki tudás és technológia is készen áll, a NABI autóbuszgyár a hazai piacon is kamatoztathatná egyedülálló tapasztalatait a gázhajtású autóbuszok tekintetében.

Hirdetés

Biogáz formájában óriási ingyenes üzemanyagforrások rejlenek a fővárosi és környékbeli hulladék feldolgozókban – egyelőre sajnos kiaknázatlanul. A környezetbarát gáz és biogáz üzemanyag használata az európai nagyvárosok tömegközlekedésében gyors térhódításba kezdett, hazánkban a számtalan lehetőség ellenére egyelőre csupán koncepcionális szinten foglalkoznak a gázhajtás közösségi közlekedésbe történő integrálásával.

Óriási hazai lehetőségek

Budapest és térségének jelentős méretű biogáz forrása áll kihasználatlanul. Egy év alatt a közlekedésbe vonható metántartalom ebből mintegy 8 millió m3, amely több mint 7 millió liter gázolaj felhasználásának elkerülését, megközelítőleg 180 autóbusz meghajtását (13 millió buszkilométer megtételét) jelentheti. Ez a megújuló energiaforrás az ország teljes közlekedési célú energiafelhasználásának 1,3 százalékát adhatja, amely markáns előrelépést hozhatna az EU által 2020-ra kitűzött megújuló energiafelhasználás célértékeinek elérésében. Az áttéréssel amellett, hogy 15,5 ezer tonna CO2 emisszió csökkentése válna lehetővé, a szmogriadóknak is búcsút inthetnénk. A BKV mostani viszonyai között ez együtt járna 1100 tonna NOx-kibocsátás 50 tonnára zsugorításával és 80 tonna szilárdrészecske kibocsátás teljes elkerülésével, melynek társadalmi haszna Budapesten szinte felbecsülhetetlen.

Európában már hódít

A gáz, mint hajtóanyag használata a közlekedésben külföldön jóval népszerűbb, mint hazánkban. Mára nem csak a tengerentúlon, hanem az élen járó Svédország után Görögországban és Spanyolországban is egyre nő a gázüzemű eszközök száma a tömegközlekedésben. „A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület kiemelt célja a gáz, mint üzemanyag népszerűsítése a hazai piacon és reméljük, mielőbb sikereket érünk el” – mondta el a téma kapcsán Domanovszky Henrik, az egyesület elnöke. Hozzátette: A régióban egyértelműen a NABI az az autóbuszgyár, mely a népszerűsítést követően a megnövekedett igényeket kiszolgálhatná a tömegközlekedésben, elsősorban a hazai piacon. A szakember kiváló lehetőségként értékeli, hogy a környezetbarát üzemanyag esetében a szükséglet és annak kielégítése az ország határain belül kivitelezhető.

Évtizedes gyártói tapasztalatok


Magyarországon egyelőre csak Szegeden alkalmaznak földgázhajtású buszokat a tömegközlekedésben, de úgy tűnik, az igény megvan az alternatív hajtás alkalmazására. Hazánkban a NABI jelenleg is gyárt gázüzemű autóbuszokat. A cég eddig összesen 3491 db gázhajtású autóbuszt gyártott az elmúlt közel másfél évtizedben (az összes leszállított NABI autóbusz 43,5%-a), melyek az Egyesült Államok városaiban teljesítenek szolgálatot.
„A NABI kifejezetten sikeres a környezetbarát gázüzemű buszok piacán, évek óta szállítunk ilyen járműveket többek között Los Angeles városának. Mérnökeink évtizedes tapasztalatok birtokában a legmodernebb megoldások alkalmazásában is jártasak, így cégünk felkészült és tapasztalt mérnökgárdával áll akár a hazai gázüzemű autóbuszgyártás kihívásai elé. Bízunk benne, hogy az Európában is egyre népszerűbb gázhajtás rövid időn belül elfoglalja méltó helyét a regionális buszpiacon” – emelte ki Baranyai Ferenc, a NABI Kft ügyvezetője.

Kiemelt Partnereink