Gyártók Hans-Peter Kemser: Történelmet ír a BMW Debrecenben

Hans-Peter Kemser: Történelmet ír a BMW Debrecenben

Szammer Nikolett | 2023.05.22 16:20

Hans-Peter Kemser: Történelmet ír a BMW Debrecenben

Hans-Peter Kemser, a BMW Group Gyár Debrecen igazgatója | Fotó: BMW PressClub

Gőzerővel zajlanak az építési munkálatok a BMW Group debreceni üzemében, ahol 2025-ben indulhat meg a termelés. Hol tart jelenleg a projekt, és vajon milyen ultramodern Ipar 4.0-ás megoldások várják majd a munkatársakat? Hans-Peter Kemser, a BMW Group Gyár Debrecen igazgatója az autopro.hu-nak adott interjút a magyarországi okosgyár felszereltségéről, ahol a fenntarthatóság, digitalizáltság és nagyfokú hatékonyság már a tervezésnél is kulcsszerepet játszottak.

Hirdetés

- Áprilisban tartották az épülő debreceni BMW-gyár bokrétaavatóját, vagyis a készülő üzem ekkor már elérte a legmagasabb pontját. Mi lehet a következő mérföldkő, amit elérnek az építkezés során?

- A BMW Group Gyár Debrecen építése idén tavasszal látványos szakaszába lépett: az M35-ös autópályán haladva már láthatjuk, ahogy épületeink fokozatosan formát öltenek és napról napra felismerhetőbbé válnak. Legmagasabb épületünk, a Festőüzem a közelmúltban érte el a legmagasabb pontját, ami tökéletes alkalom volt arra, hogy fő kivitelező partnerünkkel együtt ünnepeljünk.

A bokrétaünnepség, az úgynevezett „Richtfest” hagyományosan fontos mérföldkő minden németországi építkezésen. Az épület legmagasabb pontjának elérése azt jelenti, hogy az épület hamarosan tető alá kerül, és ezt követően védelmet nyújt az elemekkel szemben és otthonul szolgál a beköltözők számára.

Az első épület, amely elkészül, a Képzési Központunk, amely szeptembertől már fogadja a duális technikus képzésünkben résztvevő tanulók első osztályát, de az üzem központi épületeként szolgáló Kommunikációs Központ építése szintén jól halad. Ez az épület több funkciót is ellát majd: itt kap helyet az üzem legtöbb irodája, a munkatársak egészségügyi ellátását biztosító Egészség Központ, valamint a legnagyobb étterem.

- A tervek szerint 2025-ben nyithatja meg kapuit a gyár. Várhatóan mikor készül el az első BMW Debrecenben?

- A tervek szerint a gyár 2025-ben kezdi meg a termelést. Ez fordulópont lesz az egész BMW Group számára, hiszen Debrecenben kerül sor a mindent új alapokra helyező elektromos járműarchitektúra és újdonságok, az első NEUE KLASSE modellek premierjére. Müncheni gyárunk 2026-ban, a mexikói San Luis Potosí városban található üzem pedig 2027-ben csatlakozik a NEUE KLASSE gyártásához, tehát Debrecen vezeti a teljes vállalatcsoport elektromos meghajtásra történő átállását. Történelmet írunk Debrecenben!

- Mekkora alapterületen valósul meg a beruházás? Hány gyáregységet terveznek?

- A város észak-nyugati részén, több mint 400 hektáros területen elhelyezkedő debreceni gyár a BMW Group legfrissebb tudását és technológiáját fogja képviselni, új mércét állítva fel az autógyártásban. Ez egy teljes értékű járműgyár lesz présüzemmel, karosszériaépítő részleggel, fényezőműhellyel és összeszerelő csarnokkal, valamint az elektromos hajtáshoz szükséges akkumulátorcellák összeszerelését házon belül lehetővé tevő, egyedi akkumulátor-összeszerelő üzemmel. Annak érdekében, hogy a terméket közelebb hozzuk az irodai és támogató funkciókhoz is, a gyártási folyamat során az autók karosszériája látható lesz munkavállalóink számára, mivel az egyes egységek közötti mozgatás során a Kommunikációs Központ épületén keresztül haladnak majd át!

- Az energiahatékonyság égető kérdés napjainkban. Mennyire zöld beruházásról van szó? Milyen mértékben lesz önellátó energiaügyileg a gyárépület?

- A BMW Group debreceni gyára a legelső olyan egység az egész csoporton belül, amelyet már a tervezés kezdeti fázisától kezdve teljes egészében az iFACTORY koncepció mentén terveztek meg az autógyártás jövőjének három fő pillérének szellemében: LEAN, amely a hatékonyságot, a precizitást és a rendkívüli rugalmasságot jelenti, GREEN, amely a fenntarthatóságra, az erőforrás-hatékonyságra és a körforgásos gazdaságra utal, valamint DIGITAL, amely a digitalizáció aktív alkalmazását jelenti az adattudomány, a mesterséges intelligencia (AI) és a virtualizáció terén.

A hatékony és a digitális jelzők magukban foglalják a zöld szempontokat is, mivel ezek erőforrás-hatékonyságot és az innovatív megoldásokat jelentenek, de mi ténylegesen előtérbe helyezzük a zöld és fenntartható működést. Minden tudásunkat mozgósítjuk a debreceni egység kapcsán, amely magas fenntarthatósági normáknak fog megfelelni.

Elkötelezettek vagyunk a gyártás során felmerülő CO2-kibocsátásunk tudatos kezelése mellett. Különböző természeti erőforrásokat használunk majd az energiaellátásunk biztosításához, például hasznosítjuk az esővizet, valamint 30 hektár területen egy saját napelemparkot telepítünk a telephelyen belül, amely a gyártásunk villamos energiájának egyharmadát fedezi, míg a maradék kétharmadot tanúsított zöld forrásból szerezzük majd be. Az építkezésen már korai fázisban bevezettük a szelektív hulladékgazdálkodást, így az összes hulladékot – kivitelező partnereink által is – szelektíven gyűjtjük és kezeljük. Emellett több ezer fát fogunk ültetni a telephelyen és azon kívül, és természetesen a folyamatainkat a lehető legnagyobb mértékben digitalizáljuk.

Nem fogunk viszont fosszilis energiaforrásokat, például olajat és a földgázt használni. A debreceni gyár a BMW Group valaha épített legfenntarthatóbb egysége lesz – zöldmezős beruházásként kezdtük, és annak érdekében teszünk befektetéseket, hogy a gyár és a környezet is zöld maradhasson!

- Milyen mértékben beszélhetünk majd okosgyárról? Virtuálisan már zajlik a termelés a gyárban. Mit jelent ez, hogyan kell elképzelni ezeket a folyamatokat?

- Debreceni gyárunk a lehető legokosabb és legmodernebb egységünk lesz! Vegyük például a digitális ikertechnológiát: az iFACTORY digitális pillérének erősítése érdekében a leendő debreceni üzemben már most, több mint két évvel a sorozatgyártás hivatalos elindítása előtt folyik a járműgyártás – legalábbis digitálisan, hiszen Debrecen a BMW Group első olyan létesítménye, amelyet teljesen virtuálisan terveznek és validálnak. Az NVIDIA Omniverse-vel közösen létrehoztuk az üzem digitális, meta változatát, hogy gyakorlatilag mindent tesztelhessünk, a gyártósoroktól kezdve az ellátási láncokon át egészen a helyszíni bejárásokig. A virtuális gyártásindítás sikere bizonyítja, hogy a tervezési folyamat digitalizálásával milyen magas színvonalat lehet elérni. Így mindent virtuálisan tesztelhetünk, és minden lehetséges forgatókönyvre felkészülhetünk, amikor 2025-ben a BMW Group debreceni gyárában beindul a valós, fizikai termelés is.

- Mi okozta a legnagyobb fejtörést a kivitelezés során? Melyik épületegység megépítése jelenti a legnagyobb kihívást?

- Egy ilyen léptékű járműgyár megtervezése és megépítése soha nem könnyű feladat – különösen, ha egy teljesen új járműarchitektúráról van szó. Számos új technológia debütál majd itt szinte minden egységben, például egy új megoldás révén a festőüzemben – amely az egyik leginkább energiaigényes állomás – 135 liter vizet tudunk majd megtakarítani karosszériánként! Izgatottan várjuk, hogy mindezek az egységek és folyamatok életre keljenek, és gyönyörű, korszerű, tisztán elektromos járművek készüljenek!

- Hogyan halad az építkezés? Lehet tudni valamit a kivitelező csapatról?

- Mivel az építkezést szigorú ütemterv szerint kell befejeznünk, kiváló építési partnerekkel szerződtünk, akik remek munkát végeznek. A projektcsapatunk napi szinten szorosan együttműködik velük, így meggyőződésem, hogy megfelelő úton haladunk!

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink