Gyártók Frank Klein: kiszámítható, stabil jövőt biztosítunk

Frank Klein: kiszámítható, stabil jövőt biztosítunk

Biró Csongor | 2013.04.04 08:22

Frank Klein: kiszámítható, stabil jövőt biztosítunk

A Mercedes kecskeméti gyárának ügyvezetője nagyon elfoglalt, miniszterelnökök, konszernigazgatók adják egymás kezébe a kilincset. A sikeres évkezdetről, a nagy tervekről, a magyar munkaerőről, a kitartó lelkesedésről, a kormánnyal kialkudott megállapodásról, a márka szeretetéről beszélt az Autoprónak Frank Klein.

Hirdetés

Nagy lendületben van a Mercedes Magyarországon. Hogyan értékeli a tavalyi évet, a vállalat eredményét? Melyek a legfontosabb pénzügyi adatok, számok?
- A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. számára a 2012-es év mindenképpen sikeres volt. 2012. március 29-én ünnepélyes keretek között megnyitottuk a gyárat, és még ebben az évben a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. elnyerte az „Év munkahelyteremtője“ címet a Figyelő TOP200 Díjátadó gálán. A Daimler AG decemberben stratégiai partnerségi megállapodást írt alá a magyar kormánnyal, mely megállapodás célja, hogy a kecskeméti régió járműipari központtá váljon. A duális szakképzés és duális főiskolai képzés, amelyet elsőként vezettünk be Magyarországon, szintén várakozásainknak megfelelően működik. 2012-ben negyvenezer Mercedes-Benz B-osztály gördült le a gyártósorról, és most már második modellünket, a négyajtós CLA kupét is gyártjuk. A Mercedes-Benz új kompaktautó-generációja olyan sikeres a vevők körében, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz gyár tele van megrendelésekkel a B- és CLA-osztályok kapcsán. Ez természetesen rengeteg munkát jelent, hiszen alapvető igényünk, hogy lehetőleg minden ügyfélkívánságot teljesítsünk. Kecskeméten csúcs minőségű Mercedes-Benz járműveket készítünk, és ezt jól képzett szakemberekkel, kiemelkedő munkakörülmények között, a legmodernebb technológiával tesszük. Dolgozóink csodálatos teljesítményének köszönhetően naponta meg tudunk felelni az ügyfelek magas elvárásainak, amelyeket a Mercedes-Benz "Made in Kecskemét" modellekhez fűznek. Erre nagyon büszkék vagyunk! A kecskeméti Mercedes-Benz gyár már 2012. december 1-jén elérte a 2012. évvégére tervezett dolgozói létszámot, így jelenleg több mint háromezren dolgoznak a gyárban.

Frank Klein

Hogyan fogadta a piac az új CLA-t? Milyen terveik vannak az idei év gyártására vonatkozóan?
- Ahogy mondtam, ez a gyönyörű új generációs kompaktautó-modell rendkívül kedvező fogadtatásra talált. A változó igények kielégítésére a gyár kiterjesztette a termelést áprilisban igény szerint szombati korai műszakokra is. A nagyobb rugalmasság feltételeit a magyar kormány az új munkajogi szabályozással már tavaly megteremtette, amelynek köszönhetően Magyarország nemzetközi versenyképessége tovább erősödött a világpiacon. Ennek megfelelően a kecskeméti gyárban - nemzetközi példára - már tavaly bevezették az úgynevezett munkaidőkeretet, majd az elszámolási időszakot, és ez nagymértékben hozzájárul a gyár rugalmasságához.

Dieter Zetsche és Orbán Viktor az új CLA-ban

Melyek a B- és CLA- személyautók főbb piacai?
- A Mercedes-Benz B-osztály főbb piacai Németország, és számos további európai ország, illetve Kína is. A CLA modelleket a világ szinte minden országában értékesítjük, így többek között az USA-ban is, mely egy nagyon fontos piac a vállalat számára. A modellel új célcsoportokat érünk el, amelyek között lesznek olyanok is, akik eddig még nem tartoztak a Mercedes ügyfelei közé.

Érte önöket a magyar gyártás minőségével kapcsolatban kritika? Előfordult valamilyen visszahívási akció?
- Vevőinket Mercedes-Benz csúcsminőségű prémium autókkal látjuk el függetlenül attól, hogy egy konkrét jármű Németországban, az USA-ban, Kínában vagy éppen itt, Magyarországon készül. Minőségi elvárásaink mindenhol egyformák, és világszerte egységesen a Mercedes-Benz MPS (Mercedes-Benz termelési rendszer) gyártási rendszer használatával biztosítottak. Meggyőződésünk, hogy a kecskeméti gyárból kikerülő Mercedes-Benz minősége ugyanannyira magától értetődő, mint a prémium SUV modellünk, amelyet az amerikai Tuscaloosában gyártanak.

Mit hoz a 2013-as év, milyen változások várhatók a vállalat életében? Milyen új modellek jelennek meg még ebben az évben?
- Ahogy már említettem, a kecskeméti Mercedes-Benz gyár áprilisban igény szerint szombatonként – korai műszakban - is termel, amelyhez a szükséges munkaerőt biztosítandó már tavaly bevezettük a munkaidőkeretet. Erre a munkaidő- rugalmasságra a termelésben van nagy szükség, hogy azonnal reagálni tudjunk az estleges globális piaci kereslet-ingadozásokra. Ugyanakkor ez a modell dolgozóinknak hosszú távú, anyagilag is kiszámíthatóan stabil jövőt biztosít munkahelyükön. Teljes mértékben a feladatunkra koncentrálhatunk, amely lelkesedésünk alapja: A legjobb csapattal a világ legjobb autóit gyártjuk! Az elszámolási időszak központi eleme egy munkaidőszámla, amelyen a dolgozók plusz és mínusz órái gyűlnek. Amikor több autót kell gyártani, a többlet munkaórák felhalmozódnak a számlán, amikor kevesebbet, a számlán felgyűlt többlet munkaórákból levonható a kiesett munkaóra. Ennek legfontosabb előnye a dolgozók számára, hogy azokban a hónapokban is megkapják az alapfizetésüket, amelyekben kevesebbet dolgoztak. A termelésben résztvevő dolgozók az elszámolási időszaknak köszönhetően nagyfokú személyes anyagi stabilitással és tervezhető jövővel számolhatnak. A vállalat is nagyobb termelési rugalmasságot ér el, ami az autóiparban folyó globális versenyben döntő tényező. A munkaidő rugalmas kezelése összességében a gyár jövőjét és stabil munkahelyeket biztosít.

Milyen fejlesztések, újítások várhatók a következő 3-5 évben? Milyen modelleket fognak még gyártani?
- Akárcsak a Kecskeméten gyártott Mercedes-Benz B-osztályt, a CLA-t is ugyanolyan tökéletes minőségben akarjuk és fogjuk eljuttatni vevőinkhez. Ezt könnyű mondani, de nem olyan egyszerű el is érni – minden nap maximális hozzáállásra van szükségünk. Éppen ezért teljes egészében a jelenlegi feladatokra koncentrálunk, s nem foglalkozunk a jövőről szóló különböző spekulációkkal. Ahogy mondtam: tele vagyunk megrendelésekkel, így a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban minden okunk megvan rá, hogy bizakodva tekintsünk a jövőbe.

Milyen arányban vannak magyar beszállítóik? Növekszik-e majd a számuk? Hány beszállítóval dolgoznak? Kik a legfontosabbak?
- A gyár számos európai szállítóval kapcsolatban áll (elsősorban úgynevezett just-in-sequence, illetve just-in-time alapon, valamint a gyár logisztikai központján keresztül). Az egy évvel ezelőtti gyármegnyitó idején 17 magyarországi beszállítóval dolgoztunk együtt, akik száma a négyajtós CLA kupé gyártásának megindulásával jelenleg 25-re nőtt. Magyarországi beszállítóink közül hatnak a gyár területén belül található a telephelye, ketten Kecskemétről, illetve 10 kilométeres körzetéből szállítanak, 17-en pedig Magyarország különböző területeiről. A gyár az operatív logisztika területén öt tapasztalt logisztikai szolgáltatóval dolgozik együtt, akik a vasúti, illetve közúti áruszállítást, a göngyölegraktározást, az elosztást vagy a készjárművek elszállítását végzik.

Milyen egy jó beszállító? Hogyan lehet valaki az Önök beszállítója?
- A Daimler világszerte azonos kritériumrendszer alapján keresi beszállítóit, mely a négy legfontosabb értékre épül: minőség, technológia, árak, logisztika. Tehát egy vállalat teljesítőképességét és nemzetközi viszonylatban a versenyképességét tartjuk szem előtt. Annak, aki a legjobb teljesítményt nyújtja, nagy esélye van. Ez ugyanúgy érvényes a járművek alkatrészei esetében is, amelyet központilag szerzünk be, vagy a szolgáltatásokra, amelyeket mi magunk, mint Mercedes-Benz Kecskemét veszünk igénybe.

Mi a véleménye a magyar munkaerőről, a magyar szállítókról, a magyarországi gazdasági környezetről?
-
2008-ban választottuk ki Magyarországot, illetve Kecskemétet a legújabb Mercedes-Benz gyár telephelyének, és akárcsak akkor, most is meg vagyunk győződve róla, hogy jól döntöttünk. Magyar politikai és gazdasági partnereink barátsággal fogadtak bennünket, és minden támogatást megadtak az építkezési munkálatok idején. Fáradhatatlan hozzáállásuk volt az alapja projektünk sikerének, és döntő szerepe lesz a Mercedes-Benz gyár további életében is. A kecskeméti Mercedes-Benz gyár - a tavalyi évhez hasonlóan - Magyarország egyik legvonzóbb munkáltatója lett. Dolgozóink csodálatos hozzáállása nélkül ez nem tudtuk volna elérni. Magyar kollégáink tapasztalataikkal és hozzáállásukkal nagymértékben hozzájárulnak projektjeink és vállalatunk sikerességéhez. Minden nap tapasztaljuk, hogy a magyar és német mentalitás mind a személyes kapcsolatokban, mind a munkavégzés terén milyen jól megfér egymással, így mindkét kultúra legjavát adhatjuk a sikerért. Ez érvényes a beszállítókra is. Jó úton járunk, hogy elérjük azon közös célunkat, hogy Kecskemét Magyarország járműipari központjává váljon.

Mit tesznek azért, hogy jól képzett szakembereik legyenek?
- A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a kezdetektől elvárja dolgozóitól a minőségi munkavégzést. Nagyon fontos, hogy dolgozóink komolyan vegyék a munkát, a szakmai fejlődést, és hogy törekedjenek a maximális teljesítmény nyújtására. Ehhez a vállalat minden segítséget megad. Minden új dolgozónk személyre szabott bedolgozási- és képzési tervet kap belépéskor. Mindenki munkába állásának első napján a welcome day keretében Daimler-továbbképzésen vesz részt, amely a termékek, munkavédelem, környezetvédelem és minőségbiztosítás területeit öleli fel. Itt nem egy szokványos vállalati továbbképzésről van szó, hanem Daimler-specifikus témákról. Emellett természetesen elengedhetetlen a speciális szakmai képzés is, amelyen szintén részt vesznek dolgozóink. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-nél kiemelt jelentőséggel bír az állandó továbbképzés. Eddig 1300 dolgozónk vett rész németországi szakmai képzésen, amely a minőségi munkavégzéshez elengedhetetlen. Ahogy már említettem, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2009-ben döntött a duális képzés magyarországi meghonosításáról. Ennek köszönhetően a fiatalokat a lehető legoptimálisabban készítjük fel a későbbi munkavégzésük során felmerülő szakmai kihívásokra. Jelenleg 65 diák tanul a duális szakképzés keretein belül. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ugyanakkor német mintára bevezette a duális főiskolai képzést is. 2012. őszén 11-en kezdhették meg tanulmányaikat ebben a rendszerben. A duális főiskolai képzés lényege, hogy a tanulók elméleti oktatása mellett, a speciális gyakorlati ismeretek elsajátítása is kiemelt fontosságú a hároméves képzés során. Németországban ez a rendszer már régóta működik, és nemzetközi szakértők szerint kulcsfontosságú szerepe van abban, hogy a német gazdaság a világpiacon erős pozíciót tölt be. Tanulóinkat – német mintára – választottuk ki. Az átgondolt felvételi eljárásnak köszönhetően biztosak lehetünk abban, hogy duális tanulóink évfolyamuk legjobbjai. A kecskeméti főiskolával együtt nagyon sokat dolgoztunk azon, hogy Magyarországon elsőként vezethessük be a duális képzési rendszert. 160 pályázóból már kiválasztottuk a legjobb 10 jelöltet a 2013/2014-es tanévre, és meggyőződésünk, hogy ők is legalább olyan jól teljesítenek majd, mint az első évfolyam 11 diákja. A duális szakképzés mind társadalmi, mint vállalati oldalról nagy jelentőséggel bír, hiszen egy növekvő szektor foglalkozási területén kínál biztos munkahelyeket, azáltal hogy a jövő szakembereit gyakorlati szakmai és főiskolai képzéssel készíti fel munkájukra.

Tervezik a dolgozói létszám növelését? Milyen karrierlehetőségek állnak a frissdiplomások előtt? Van esélyük az anyavállalatnál dolgozni?
- A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. jelen van Magyarország legnagyobb állásbörzéin (a BME-n is), de más egyetemekkel is szorosan együttműködik. Részt veszünk nyílt napokon, saját gyakornoki programunk van, amely a legnagyobb álláskereső portálokon is megtalálható. Az elmúlt két évben toborzó körutakat szerveztünk, ahol a régió településein mutattunk be vállalatunkat. A Daimler konszernben a legkiválóbb diplomával rendelkező fiatalok előtt nyitva áll Daimler gyakornoki programunk, a CAReer, amelynek központjában elsősorban a mérnöki és az információ technológiai szakirány áll.

Milyen forrásokból fedezik a fejlesztéseket, innovációt: az anyacég finanszírozza ezeket vagy hitelt vesznek fel? EU-támogatást is igénybe vesznek?
- Nem árulok el üzleti titkot, ha azt mondom: a világ egyik legsikeresebb autóipari vállalatának százszázalékos leányvállalataként, amely nem mellesleg a legrégibb autógyártó cég, nagyon jól el vagyunk látva.

Névjegy
Frank Klein 1972. május 22-én született Mainban. A stuttgarti villamosságtechnikai mérnök-képzés után 1994-ben került az akkori Daimler-Benz AG-hez karosszériatervez
őként. A vállalatban betöltött eddigi munkakörei: vezető pozíció az alábbi szereldékben: S-osztály, CL-osztály, Maybach, SLS, Guard, Pullmann, B osztály tüzelőanyag-cella, üléskészítés, aggregátor-felszereltség - Daimler AG, Sindelfingen, 2007 októberétől 2010 januárig; Mercedes-Benz Cars ügyvezető igazgatói asszisztens - Daimler AG, Stuttgart, 2005; CL-osztály összeszerelő és karosszéria üzemének vezetője - DaimlerChrysler AG, Sindelfingen, 2004; elektromos összeszerelő műhely vezetője - DaimlerChrysler AG, Sindelfingen, 2002; Mercedes-Benz Cars járműfejlesztési asszisztens - DaimlerChrysler AG, Stuttgart, 1999; Teams Electric, Electronic Tools and Processes vezetője - Daimler-Benz AG, Freightliner, Portland (USA), 1996, karosszériatervezés - Daimler-Benz AG, Sindelfingen, 1994. Házas, három gyermeke van. Legkisebb fia Magyarországon, Kecskeméten született.

Kiemelt Partnereink