Gyártók Euro VI motorokat mutatott be az Iveco és az FPT

Euro VI motorokat mutatott be az Iveco és az FPT

autopro.hu/K.A. | 2011.06.06 11:55

Euro VI motorokat mutatott be az Iveco és az FPT

Az Iveco és az FPT Industrial új Euro VI Tector és Cursor motorokat mutatott be a közép- és nehézkategória számára, egyedi kipufogógáz-utókezelési megoldással.

Hirdetés

A megújult motorcsaládokkal együtt az FPT új kipufogógáz-utókezelési megoldása, az „SCR Only” technológia is bemutatkozott, amely lehetővé teszi, hogy az Iveco modellek a kipufogógáz visszavezetése nélkül teljesítsék a 2014. január 1. után kötelező Euro VI szabvány előírásait.

Továbbfejlesztett motorok
Az új Tector és Cursor motorok optimalizált égést és utókezelési rendszereket alkalmaznak. A kulcs a magas átlagos hengernyomás és a befecskendezőfúvókák magas nyomása. E célok érdekében a mérnökök fontos változtatásokat végeztek a forgattyúházban és a hengerfejekben, amelyek így merevebb szerkezetűek, nagyobb a hűtőközeg-átvezetési kapacitásuk és nőtt az űrtartalmuk is. A megújult motorokat emellett a többlépcsős befecskendezésre képes, közös nyomócsöves rendszerek legújabb generációjával szerelték fel, amelyek akár 2200 bar fúvókanyomást is biztosíthatnak.

A motorparaméterek kezelését és az utókezelő rendszer pontos vezérlését egy új elektronikus vezérlőegység végzi. A változtatható geometriájú turbófeltöltővel felszerelt Cursor motorváltozatokban az új elektronikus vezérlés optimalizálja a terhelésreakciókat alacsony fordulatszámnál, és javítja a motorfék hatékonyságát. Emellett már minden motorban megtalálható a motorféket vezérlő csappantyús szelep is, amely segíti a részecskeszűrő passzív regenerálását, és az Euro V változatokhoz képest akár 30 százalékkal növeli a motorfék teljesítményét.

A jobb környezetvédelmi teljesítmény érdekében a Tector és Cursor motorok zárt motorszellőző rendszerekkel készülnek. Annak érdekében, hogy a motorból távozó gázok ne tartalmazzanak olajpermetet, nagy teljesítményű olajleválasztó rendszerek találhatók a motorokban, amelyek minimálisra csökkentik az olaj elégése miatt bekövetkező részecskeszűrő szennyeződést. A Cursor motorok oleofób centrifugális olajkiválasztást, a Tector motorok pedig hatékony, a szűrőfedélbe beépített, koaleszcens lefúvószűrőt használnak.

Új „SCR Only” utókezelési rendszer
A dízelüzemű motor minden esetben bocsát ki nitrogén-oxidokat és részecskéket, melyeket azonban a jelenleg létező technológiák önmagukban nem képesek egyszerre csökkenteni. A motor bármilyen irányú módosítása mérsékli az egyik összetevőt, de növeli a másik jelenlétét. Mivel az alacsonyabb NOx-kibocsátást elősegítő módszerek nagyobb üzemanyag-fogyasztáshoz vezetnek, az Iveco és az FPT Industrial a részecske-kibocsátás minimalizálását választotta.

Ebben az esetben a hatékonyabb égési folyamat miatt nő a motor NOx-kibocsátása, de a kipufogórendszer „SCR Only” technológiája lehetővé teszi a NOx utólagos csökkentését. A motor csekély részecske-kibocsátását egy teljes átáramlású dízel részecskeszűrő tartja a szükséges szinten, amelynek regenerálása a magas NOx-szintnek és a kipufogógázok magas hőmérsékletének köszönhetően folyamatos, így a szűrők kényszer-regenerálása normál körülmények között nem szükséges.

Az „SCR Only” rendszer az utókezelő berendezések új generációját mutatja be, mellyel minden eddiginél nagyobb mértékű, 95 százalékos NOx semlegesítési hatékonyság érhető el. A technológia az FPT Industrial átfogó kutatásainak eredménye, amelyeket több jelentős, szabadalmazott megoldás véd. Az utókezelés teljesen egyedi, mivel kizárólag a katalitikus redukciós rendszer használatával, a kipufogógáz visszavezetése nélkül képes megfelelni a szigorú NOx-szabályozásnak.

Az SCR hatékonysága nagyrészt a rendszerfelügyeletnek köszönhető, amely pontosan szabályozza az AdBlue adagolást és az utókezelő rendszer hőmérsékleti jellemzőit. Az új generációs zeolitalapú kompakt utókezelési rendszer integrált alkatrészei optimális elrendezést és minimális tömeget biztosítanak. Az egész kipufogógáz-utókezelő rendszer egy kompakt, zárt szerkezetben található, nem akadályozza a felépítmények kialakítását, és a felszerelések alvázra építését.

Egyetlen, téglatest formájú házban kapott helyet a DOC (dízel oxidációs katalizátor), a DPF (dízel részecskeszűrő), az SCR (szelektív katalitikus redukció) és a CUC (tisztító katalizátor). Ezek a részegységek kompakt módon csatlakoznak, és minden szennyezőanyag esetén jobb semlegesítési hatékonyságot biztosítanak. Ugyanebben az egységben kaptak helyet az AdBlue befecskendező- és keverőkészülékek, valamint a gondosan integrált, utókezeléshez szükséges kipufogógáz-érzékelők is.

Az optimalizált égési folyamatoknak köszönhetően az új Tector és Cursor motorok részecske-kibocsátása eleve alacsony, így nem szükséges a részecskeszűrő kényszer-regenerációja. Ez jelentős előnyökkel jár az üzemanyag-fogyasztás és a rendszeres szervizelés szempontjából. Mivel a motor csak tiszta, szűrt levegőt használ a visszavezetett kipufogógázok helyett, kopása is lassabb, az olajcserék időköze pedig rendkívül magas, akár 150 ezer km-es is lehet, csökkentve ezáltal a karbantartás miatti állásidőt.

Az FPT Industrial a FIAT Industrial közúton és nehéz terepen használható teherautók és haszongépjárművek hajtás- és erőátviteli rendszereinek, valamint tengerészeti alkalmazásra szánt és villamosenergia-termelő motorok tervezésére, gyártására és értékesítésére szakosodott vállalata. Az ágazat 10 üzemben és 6 K+F központban mintegy 7800 embert foglalkoztat világszerte, a meglévő több mint 100 viszonteladóból és 1000 szervizállomásból álló elosztóhálózat pedig biztosítja, hogy az FPT Industrial jelen legyen körülbelül 100 országban. Kiterjedt termékkínálatával (5 motorcsalád 50 lóerőtől 870 lóerőig terjedő teljesítménnyel és sebességváltók 300-400 Nm-es maximális nyomaték átvitelével) és a kutatásra és fejlesztésre fektetett nagy hangsúllyal az FPT Industrial az ipari alkalmazásra szánt hajtásláncok egyik világszerte vezető gyártója.

Kiemelt Partnereink