Gyártók Biztosított a Kia zsolnai gyárának jövője

Biztosított a Kia zsolnai gyárának jövője

autopro.hu/P.B. | 2022.12.06 16:47

Biztosított a Kia zsolnai gyárának jövője

Fotó: Kia

Arnošt Barna, a Kia csehországi vezetője egy hosszabb interjúban beszélt a Kia elektrifikációs terveiről, valamint a felvidéki (zsolnai) gyárának jövőjéről is. A dél-koreai márka szerint fokozatos átállás, nem pedig drasztikus váltás lesz a belső égésű motorral szerelt autók 2035-ös európai tiltása.

Hirdetés

A Kia csehországi főnöke, Arnošt Barna a cseh Idnes című lapnak adott interjút. Barna elmondta, hogy szerinte körülbelül 2030-tól kezdve az elektromos autók fogják dominálni a piacot Európában és globális szinten is. Éppen ezért a belső égésű motorra szerelt autók 2035-ös európai betiltása inkább egy fokozatos átállás, és nem egy drasztikus váltás lesz. A dél-koreai autógyártó több százmilliárd forintos nagyságrendben fordít az elektormobilitással kapcsolatos fejlesztésekre.

Barna beszélt az elektromos autók csehországi helyzetéről is, ami magyar szemmel nézve érdekes és ismerős lehet: mint fogalmazott, a cseh vásárlók konzervatívnak számítanak, és nem annyira könnyen vágnak bele az elektromos autók vásárlásába. Emellett a töltési infrastruktúra is elmarad a nyugat-európai szinttől, így a cseh piacon alacsony az elektromos autók részesedése.

Arra a kérdésre, hogy ezen miként lehetne változtatni, Barna úgy felelt, hogy Nyugat-Európában is állami támogatásokra volt szükség az elektromos autók piaci részesedésének komolyabb megemelkedéséhez, nincs ez másként Csehországban.

A regionális eltérések is ismerősek lehetnek annyiban, hogy Csehországban is a fővárosban a legnagyobb az elektromos autók aránya, így van ez hazánkban is. Ugyanakkor a cseheknél Brno és a déli országrész sem teljesít rosszul, nálunk talán az Észak-Dunántúl veheti még fel a versenyt az elektromos autók terjedésében.

Nem kell feláldozni a kisebb modelleket

Egyre többször merül fel, hogy az elektromobilitás egyben az olcsóbb autók halálát is jelenti. Barnát természetesen erről is kérdezik a cseh interjúban. A Kia modelljei közül a Picanto jövője még néhány évig biztosított, míg a Ceed esetében a belső égésű motoros verziókat és az elektromos kivitelt is addig szeretnék gyártani, ameddig csak lehet.

A Rio jövője egyelőre azonban kérdéses, még nem tudni, hogy a Kia milyen jövőt szán a legkisebb modelljének. Az viszont biztos, hogy az Euro 7-es szabvány a Kia számára is fejtörést okoz, a gyártó jelenlegi belső égésű motorjai nem felelnek meg ennek a környezetvédelmi normának.

Nincs veszélyben a felvidéki gyár

A zsolnai gyárral kapcsolatos kérdésre Barna elmondta, hogy az üzemben hét gyártósoron hét teljesen különböző modellt tudnak gyártani, akár eltérő hajtásláncokkal is. Zsolnán már most is gyárt plug-in hibrid modelleket a Kia, és a jövőben tisztán elektromos autókat is fognak összeszerelni a felvidéki városban – Barna szerint ehhez nem is kell teljesen átalakítani a mostani gyártósorokat.

Annak ellenére, hogy a zsolnai üzemben több Sportage készül, mint Ceed, utóbbi modellt tartják a Kia eladásai egyik gerincének, így a modell helyi gyártása biztosított. Az eladásokat tekintve az SUV és a Ceed mellett egyébként feljövőben van a Niro is, annak elektromos verziójával együtt, aminek komoly jövőt szán a gyártó.

Nemcsak a zsolnai gyár, hanem a Kia európai jövője is biztosított. Barna külön kiemelte, hogy a Kia egyáltalán nem tervezi elhagyni Európát, és komolyan számol ezzel a piaccal az Euro 7 és a teljes elektromos átállás után is.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink