Gyártók Bizonytalan jövő előtt a Ford kettő európai üzeme

Bizonytalan jövő előtt a Ford kettő európai üzeme

autopro.hu/V.M. | 2022.01.25 04:20

Bizonytalan jövő előtt a Ford kettő európai üzeme

Fotó: Ford Media Center

A Ford kettő újabb európai üzeme eshet áldozatul az autógyártó elektrifikációt és a nyereségesség javítását célzó átstrukturálási programjának. A szóban forgó üzemek a nyugat-németországi Saarlouis-ban található, illetve a spanyolországi Valenciában lévő egységek.

Hirdetés

A Ford az elmúlt években radikális változtatásokat eszközölt európai működésében: több ezer munkahelyet megszüntetett, gyárakat zárt be és a kevésbé jövedelmező modelleket kivezette kínálatából.

A reformoknak azonban még nincs vége, és médiaértesülések szerint a Saarlouis-i és a valenciai üzem jövőjét is vizsgálja az autógyártó, arra kényszerítve a menedzsmentet és a szakszervezeteket, hogy javaslatotokat készítsenek az üzemek jövőjének bebiztosítására. A Ford állítólag nyáron fog döntést hozni az üzemek jövőjéről, amit nem csak az átstrukturálás, de a Ford csökkenő európai eladásai is bizonytalanná teszik. „Az értékesítések csökkentését és a racionalizációs stratégiát alapul véve, nagyon valószínű, hogy a Fordnak nem lesz szüksége minden üzemére” – mondta el Justin Cox, az LMC Automotive elemzője a Detroit News-nak.

Leépítések, bezárások és csökkenő eladások

A Ford 2019-ben indította el európai átstrukturálási programjának legutóbbi körét azzal a céllal, hogy 2023-ra hat százalékra növelje nyereségességét. Mára 12 ezer fővel csökkentette dolgozói létszámát, eladott vagy bezárt hat gyárat, illetve csökkentette a műszakok számát Saarlouis-ban és Valenciában. Emellett fókuszát azokra a szegmensekre helyezte, ahol historikusan jól teljesített – ilyenek az SUV-k és a haszonjárművek. Továbbá bejelentette, hogy 2030-ra az európai kínálatát kizárólag teljesen elektromos típusok fogják alkotni.

Ma az amerikai OEM nagyjából 42 ezer embert foglalkoztat Európában, amin belül az Egyesült Királyságban, Németországban, Törökországban, Spanyolországban, Romániában és Oroszországban tíz saját gyárában és négy vegyesvállalatában szerelik össze járműveit.

Az átstrukturálás előtt évente közel 1,4 millió járművet értékesített Európában, 2020-ra azonban az eladások egymillió alá estek, 2021 pedig – részben a chiphiány következményeképpen – feltehetően további csökkenést hozott. Az LMC Automotive becslése 850 ezer eladott járművel számol.

Philippe Houchois, a Jefferies befektetési bank elemzője rámutatott, hogy a Ford az eladások összetételének javítására, nem pedig a részesedés növelésére törekszik, ugyanakkor „ez mindig felveti annak kérdését, hogy a gyártási kapacitás megfelelő méretű-e”.

Kimaradtak az elektrifikációból

A Ford a legtöbb európai üzemének már odaítélt elektrifikációs beruházásokat. Kölnben például elektromos autókat, Törökországban elektromos furgonokat, míg a romániai egységben szintén elektromos kishaszonjárműveket fognak összeszerelni. Eddig azonban sem a Saarlouis-ban, sem a Valenciában található üzem esetében nincs tervben teljesen elektromos modell készítése. A német egység helyzetét rontja, hogy az sem ismert, 2025 után egyáltalán mit fognak gyártani ott.

Az 1970 óta működő Saarlouis-i üzemben a Ford több lépcsőben csökkentette a létszámot. A jelenleg csak a Focus-t gyártó létesítményben kevesebb mint 5000 fő dolgozik. Német médiaértesülések szerint a helyi üzemi tanács aggódik az egység jövője miatt, aminek biztosítása érdekében egy javaslatot készülnek benyújtani a Ford vezetéséhez.

A hírek szerint Valenciában ugyanerre készül a menedzsment és a munkavállalói érdekképviselet. Az 1976-tól termelő egységben öt modell, a Kuga, a Galaxy, az S-Max, a Mondeo és a Transit Connect készül jelenleg, bár kiszivárgott információk szerint csak a Kuga gyártása biztos 2024-en túl. Valenciában az üzem megmentése érdekében a menedzsment a bérek és a szabadságok megvágása mellett érvel, amit azonban a szakszervezetek nem hajlandóak elfogadni.

Azt még nem látni egyértelműen, hogy a Ford – amennyiben sor kerül ilyenre – melyik üzemét fogja bezárni. A spanyol mellett szól, az alacsonyabb bérköltség, illetve, hogy több modell is ott készül, míg a németországi javára az billentheti a mérleget, hogy a kínai Svolt Saarlouis-ban épít akkumulátorgyárat.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink