Gyártók Az építőipart célozzák az elektromos Mercedesek

Az építőipart célozzák az elektromos Mercedesek

autopro.hu/D.Á. | 2022.11.07 04:20

Az építőipart célozzák az elektromos Mercedesek

Mercedes-Benz eActros Long Haul | Fotó: Daimler Truck

Nagyjából minden ötödik Európában eladott Mercedes-Benz teherautó az építőiparba kerül, ezért a vállalat az elektromos kínálatával is az iparág felé fordul speciális eActros Long Haul, Arocs és egy billencs eActros fejlesztésével.

Hirdetés

A Mercedes-Benz Trucks mindhárom modellt felvonultatta a Münchenben rendezett Bauma építőipari expón. A tisztán elektromos eActros Long Haul-t először a hannoveri IAA Transportation kiállításon láthatta a nagyközönség. A Mercedes-Benz Trucks most a szerelvények működtetésére szolgáló interfészére helyezi a hangsúlyt.

Az elektromos teljesítményleadó tengelynek köszönhetően lehetségessé válik hidraulikus berendezések működtetése az építkezéseken. A Bauma kiállításon bemutatott prototípus eActros Long Haul-ban működő rendszer 58 kilowatt teljesítményt és 300 newtonméter nyomatékot képes leadni, a sorozatgyártott változat azonban ennél jóval nagyobb teljesítményre lehet majd képes. A Mercedes-Benz Trucks a fejlesztésben együttműködik a Müncheni központú Meiller billencsfelépítmény-gyártóval. A közösen fejlesztett rendszer tartalmazza az invertert, a villanymotort, a kontrollmodult és a billencs hidraulikáját.

Az elektromos teljesítményleadó tengely invertere az akkumulátor egyenáramát váltóárammá alakítja, és meghajtja az elektromos motort. Ez egy hidraulikus szivattyút hajt meg, amely ellátja a pótkocsit. A dízelmotor által generált rendszerekhez képest az elektromos teljesítményleadó tengely zéró lokális emisszióval és nagyban csökkentett zajszinttel dolgozik. A teljesítményleadó modul kis méretének köszönhetően sztenderd trélerekkel is felszerelhetőek az eActrosok, így teljes értékűen ki tudják váltani a dízelmotoros társaikat. Az eActros hatótávja 500 kilométer körül alakul, és strapabíróságban is felveszi a versenyt a dízel társaival – a Mercedes-Benz Trucks szerint 1,2 millió kilométerre és tíz évre tervezik a modellt. Az eActros Long Haul közúti tesztelése már idén elindul, a prototípusok ügyfelekkel közös tesztelése 2023-ban zajlik majd, ezt pedig 2024-ben a piacra dobás követi.

Rugalmas mindenes

A Mercedes-Benz Baumán felállított standjának másik érdekessége az Arocs építkezési teherautó és betonkeverő tisztán elektromos változata. A Wörthben gyártott Arocsokat a passaui Paul Group szereli fel elektromos hajtáslánccal. A villanymotor központi pozícióban helyezkedik el, így a továbbra is lehet bolygótengelyeket használni a nagyobb hasmagasság, ezáltal jobb terepképességek érdekében, ami jól jön az építkezéseken. A tisztán elektromos Arocsot a Liebherr-Mischtechnik szerelte fel egy mixerrel, amely a teherautó akkumulátorából nyeri az energiát egy interfészen keresztül, és kilenc köbméteres űrtartalma van. A jármű hajtáslánca folyamatosan képes 300 kilowattos teljesítményt leadni, rövid időre pedig 400 kilowattot. Az akkumulátorcsomag a fülke mögött kapott helyet és hat vagy hét, egyenként 60 kilowattórás egységből állhat, tehát a csomag összkapacitása 360 vagy 420 kilowattóra lehet. A prototípus 800 voltos elektromos rendszerrel rendelkezik, és a 360 kilowattórás verzió 150 kilowattos gyorstöltővel 1,5 óra alatt feltölthető. Váltóáramú töltés is lehetséges.

Az elektromos Arocsot 2023 végén kerülnek először forgalomba, ekkor még csak Németországban lesznek elérhetőek betonkeverő, platós és billencs kivitelekben, három vagy négy tengellyel. A fő viszonteladó a Paul Group lesz, ő felel majd a szervizelésért is.

A harmadik kiállított darab az eActros 300 volt, amit már piacra is dobott a Mercedes-Benz Trucks. Az elektromos teljesítményleadó modul ebben a változatban a ZF-től érkezik és eWorX névre hallgat. Az egység szintén magába foglalja a rendszer minden elemét, ami a működéshez kell.

A Mercedes-Benz Trucks nagy potenciált lát az építőipari teherautók piacában, hiszen minden ötödik Európában értékesített járművük ide kerül. A hosszútávú teherszállítás után ez a legfontosabb szegmense a vállalatnak. Ahhoz, hogy 2030-ra a Daimler Truck által bejelentett célt elérjék – mely szerint az eladások 60 százalékának emissziómentes járműnek kell lennie –, elengedhetetlen, hogy az építőipari alkalmazásra fókuszálni. Más gyártók, például a Renault Trucks és a Volvo Trucks is kiemelten foglalkozik a szegmenssel – írta meg az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink