Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Akár 25 százalék üzemanyag megspórolható a hibrid busszal
Az új hibrid Scania Citywide LE olyan hibrid Euro 6 busz, amely 100 százalékos biodízellel is üzemelhet (320 lóerős változat).
A Citywide termékcsalád választékában a buszok 10,9 métertől 18,1 méteres hosszig állnak rendelkezésre, 250-360 lóerős Euro 6 motorral. A 320 és 360 lóerős motorok alkalmasak biodízellel történő üzemeltetésre. A nagy nyomatékú, CNG-vel vagy biogázzal működő motorok 280 és 320 lóerős változatban rendelhetőek, most már a 18,1 méteres csuklós kivitelen is.
Eleinte a hibrid rendszer a 12 és 14,8 méteres két-, illetve háromtengelyes buszokra lesz rendelhető. A buszok alacsony belépésűek és specifikálhatók városi, elővárosi közlekedésre vagy akár hosszabb utakra is.
A hibrid hajtáslánc a gyártó 9,3 literes motorjait foglalja magában, 250, 280 és 320 lóerős változatokban, amelyek közül az utóbbi kizárólag SCR-technológiával működik és 100 százalék biodízel üzemre is képes.
A motor a vállalat 12 sebességes, mechanikus, Opticruise-zal ellátott váltójával dolgozik együtt. Ez azt jelenti, hogy bármelyik márkaszerviz által javítható standard alkatrészeket használnak elkészítése során.
A motor és a sebességváltó között egy hibrid egység található, amely egy elektromos részegységet (motor és generátor) és automata kuplungot tartalmaz. Az elektromotor teljesítménye 150 kW, nyomatéka 1.050 Nm. A hibrid egységet a váltóban is keringő olaj hűti. Az alvázon elhelyezett inverter biztosít összeköttetést az elektromotor váltakozó feszültsége és az akkumulátorok egyenárama között.
A tető első részén, egy buborékban helyezték el az 1,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorokból felépülő energiatároló egység egy DC/DC konverterrel és hűtőegységgel együtt.
Opcióként sima, a tető teljes hosszában végigfutó légterelők rendelhetők, amelyek egységes külsőt adnak a busznak, miközben eltakarják a tetőre szerelt hibrid rendszereket és szellőztető egységeket.
A párhuzamos hibrid kialakítás vészüzemmódi működést tesz lehetővé a hibrid rendszer üzemzavara esetén, így elkerülhető a vontatás.
Összességében a hibrid és az energiatároló rendszerek súlya mintegy 600 kilogramm. Az akkumulátor tervezett élettartama 5-7 év, mely nagymértékben hozzájárul a versenyképes megtérülési időhöz.
A járművezető számára a kezelői felület megegyezik az automata váltóval rendelkező buszokéval, megkönnyítve ezáltal a nagyobb flottákban a járművek közötti átállást. Az üzemmódválasztó gombokkal D-N-R üzemmódok közül lehet választani.
A jármű igen halkan képes elindulni a motor alapjárati üzemmódjában, csupán az elektromos energia felhasználásával. A hajtáslánc mechanikus összekapcsolására csak megfelelő utazósebesség elérése esetén kerül sor.
A sofőrt a Driver Support rendszer segíti, amely folyamatosan tájékoztatja vezetési stílusáról.
Ha a jármű alacsony nyomatékkal halad, a hibrid Eco-roll aktivizálódik. Az elektromos rendszer hajtja vagy fékezi a járművet míg a motor alapjáratban van.
Amikor a busz a megállókban kinyitja az ajtaját, illetve amikor a sofőr üresbe kapcsol és a rögzítőféket behúzza, a motor leáll.
Az összes hibrid buszt felszerelték a márka flottakezelő rendszével kapcsolatot teremtő Scania Communicatorral. A rendszer rendelkezik egy irodai felhasználói felülettel, amelyen keresztül a teljes működésről, a jármű és a vezető teljesítményéről nyerhetők ki elemzések.
A Scania hibrid rendszerének használata a DC/DC átalakítóval kombinálva, stop-start funkcióval és a hibrid Eco-rolllal 20-25 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez, vagy máshogy számolva 1,2-2,5 litert óránként. A hibrid járművön a SORT-ciklusok szerinti fogyasztási tesztek is leolvashatók.
A 20-25 százalékos kombinált üzemanyag-megtakarítás és a biodízel motor (320 LE-s változat) együttes alkalmazása esetén a CO2 megtakarítás a 60-65 százalékos szintet is elérheti, ami kimagasló érték a hibrid Euro 6 buszoknál.
A lehetséges megtakarítások jelentősen függnek a kiválasztott útvonal forgalmi viszonyaitól. Tipikus városi üzemeltetésben, 10-12 órás munkanappal számolva a megtérülési idő 7,5 és 9 év között mozog, míg az elővárosi üzemeltetés során hasonló munkanappal 5,5 év és 7 év között várható. A számítás során 10 éves élettartamot és éves szinten 330 munkanapot vettünk alapul.