Gyártók A számos kihívás ellenére is bizakodó a Magyar Suzuki

A számos kihívás ellenére is bizakodó a Magyar Suzuki

Pörge Béla | 2020.12.15 07:23

A számos kihívás ellenére is bizakodó a Magyar Suzuki

Fotó: Magyar Suzuki

Hamarosan véget ér a 2020-as év, mely rendkívüli kihívások elé állította a globális autóipart. Természetesen az autóipar magyarországi szereplőit sem kerülték el ezek a kihívások, ezekről, és a Magyar Suzuki Zrt. idei évéről kérdeztük Bonnár-Csonka Zsuzsannát, a vállalat kommunikációs vezetőjét.

Hirdetés

A járványt nem nézve mi volt a legfontosabb esemény a Magyar Suzuki életében az idei évben?

2019 decemberében megkezdtük a Vitara és SX4 S-Cross modellek hibrid változatának sorozatgyártását az EU piacai számára. Az idén elkészült 3,5 milliomodik Esztergomban gyártott Suzuki modellünk is egy hófehér, hibrid meghajtású Vitara lett. Immár hibrid változatban elérhető esztergomi gyártású járműveinknek köszönhetően negyedik éve vezetjük a hazai újautó-eladásokat, valamint a 2020-as év zárását illetően is bizakodóak vagyunk. Végül, de nem utolsó sorban az elmúlt hetekben elkészült a 126 férőhelyes új Suzuki szálló Esztergomban. Így mostantól a távoli településekről érkező munkavállalóink számára is tudunk lakhatási lehetőséget biztosítani.

Hogyan hatott a koronavírus-járvány a vállalat életére? Volt jelentősebb változás a cégnél dolgozók számában?

A járvány több szempontból is átalakította a működésünket – ahogy minden bizonnyal a többi piaci szereplőjét is. Tavasszal hathetes leállásra kényszerültünk, ezt követően rendkívüli biztonsági intézkedések mellett, fokozatosan indítottuk újra a gyártást Esztergomban. Ezeket az elővigyázatossági lépéseket beszállítóinkkal is megosztottuk, hogy ők is felkészülhessenek a járványhelyzet által támasztott kihívásokra, nehézségekre. Emellett átalakítottuk, túlnyomó többségében digitalizáltuk a partnereinkkel közös mindennapi munkát.

Májustól október végéig 8 százalékkal növeltük a saját dolgozói állományunkat a második műszak újraindítása kapcsán. Nagyon örülünk, hogy új kollégáink túlnyomórészt a korábban kölcsönzött munkaerőből került ki. Valójában a jelenlegi vírushelyzettől függetlenül is évek óta dolgoztunk azon, hogy saját munkaerőállományunkat erősítsük. Ez vállalati kultúránkhoz is közelebb áll, illetve nagyobb biztonságot jelent a munkavállalóknak.

A Suzuki csapat összességében jelesen vizsgázott a járványhelyzet okozta rendkívüli körülmények között, kollégáink minden eddiginél nagyobb összetartással és együttműködéssel dolgoznak.

Milyen beruházásokat hajtottak végre idén a vállalatnál?

A koronavírus járványhelyzet okozta nehezített körülmények között is folytattuk a költségcsökkentésre és működésünk optimalizálására irányuló fejlesztéseinket. Ilyen projektünk például a számos Ipar 4.0-ás fejlesztési elemet is tartalmazó GINOP-projekt, amelyet 2016-ban kezdtünk. Emellett szakembereink folyamatosan új lehetőségeket tárnak fel a versenyképesség növelése terén, aminek eredményeként tavasszal sikeresen pályáztunk a járványhelyzetből fakadó gazdálkodási veszteségek enyhítésére meghirdetett pályázatokon is.

Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.

Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője. | Fotó: Magyar Suzuki Zrt.

Hogyan értékelné a 2020-as évet a Magyar Suzuki szempontjából? Mennyire írta át a válság a korábbi terveket?

Az autóipar számára 2020 a járványhelyzettől függetlenül is egy nehéz év lett volna. Az Európai Uniós szabályozás által szabott irányoknak megfelelő új technológiák bevezetése ugyanis jelentős fejlesztési többletköltséggel jár. Kettős feladat áll tehát minden autógyártó előtt 2020-ban: megismertetni és elfogadtatni a megújuló termékcsaládokat, valamint kezelni a vírus gazdasági hatásai miatt bizonytalan piaci szituációt. Ez a munka korántsem ér véget az idei évvel.

Mindazonáltal a válság nincs befolyással a terveinkre. Változatlan célunk tovább haladni a környezetbarát és fenntartható járműgyártás felé vezető úton, hogy magas minőségben és költséghatékonyan tudjuk előállítani termékeinket. Mindig olyan fejlesztéseket hajtunk végre, amelyekkel a fogyasztóink számára értékes terméket tudunk előállítani, ugyanakkor képesek legyünk a fenntartható mobilitás népszerűsítése mellett eladási számainkat is növelni. Az év első 11 hónapjának eladásai alapján - 11,33 százalékos piaci részesedés, 13.064 regisztrált új személygépjárművel – a 2020-as év zárását illetően is bizakodóak vagyunk.

Milyen fejlesztéseket, beruházásokat terveznek a következő évre?

Fejlesztéseink fő csapásiránya jövőre is a költség- és működésoptimalizálás, illetve a versenyképesség növelése lesz, nagy részben már megkezdett projektjeink folytatásával egyidejűleg.

Mit várnak a következő évtől? Folytatódhat az autóipar kilábalása a válságból?

Szeretnénk, ha az újautó-vásárlók megismernék és legalább annyira megszeretnék a Vitara és SX4 S-Cross hibrid modelljeinket, mint a hagyományos meghajtású változataikat. 2020 második felében elért sikeres értékesítési számaink azt mutatják, hogy jó úton járunk, így a jövő év szempontjából is bizakodóak vagyunk.

A koronavírus-járvány miatt többek számára fontossá válhat, hogy saját autója legyen. Ez a faktor kedvezően befolyásolhatja az elkövetkező időszak autóeladásait.

Az európai szén-dioxid-kibocsátási szabályozás mindazonáltal jövő évtől új, szigorúbb szakaszba lép, így valószínűleg a gyártók oldaláról is további lépések várhatók a fenntartható autózás és az alkalmazott technológiák terén.

Mennyiben befolyásolja a válság a digitalizációs, robotikai fejlesztéseket a vállalatnál?

A koronavírus mindenkit nehéz helyzetbe hozott. A járványhelyzet és az ezzel kapcsolatos kormányzati, illetve EU-s intézkedések, valamint a piaci helyzet alakulása alapján folyamatosan tervezünk és áttervezünk. A digitalizáció, robotizáció viszont olyan piaci trendek, amik a koronavírus-járvány megjelenése ellenére sem változtak, így továbbra is törekszünk a gyártás minél nagyobb fokú digitalizálására. Idén is folytatjuk utunkat az okosgyárrá alakulás felé vezető úton a már említett, 2016-ban megkezdett GINOP konzorciumi projektünk keretein belül.

Kiemelt Partnereink