Gyártók A Porsche az elektromobilitásra helyezi a hangsúlyt

A Porsche az elektromobilitásra helyezi a hangsúlyt

autopro.hu/Sz.K. | 2019.07.31 05:00

A Porsche az elektromobilitásra helyezi a hangsúlyt

A sportkocsikat gyártó vállalat az elmúlt években egyre és egyre nagyobb rekordnyereségeket könyvelt el. Most azonban Oliver Blume vezérigazgató irányváltásba kezdett.

Hirdetés

Közeleg a fordulópont a Porsche számára. A vállalat szeptember negyedikén fogja leleplezni első elektromos sportkocsiját, a Taycant. Az előrendelések jól teljesítenek, talán egy kicsit túl jól is, mivel az, hogy az elektromos autókra való átállás gyorsabban következik be a vártnál, a gyártó számára mindenekelőtt rengeteg pluszköltséget jelent. Az elektromos autók gyártása drágább, továbbá kisebb az árrés, mint a belső égésű motoros társaiknál.

A gyártósorokat át kell alakítani

Oliver Blume, a vállalat vezérigazgatója igen büszkén fogja bemutatni a Porsche elektromos modelljét, azonban már most világos, hogy a gyártósorokat át kell alakítani, hogy az elektromos jövőnek megfeleljenek, továbbá gazdaságilag is fel kell készülniük erre. Blume bejelentette, hogy megváltoztatják a korábbi stratégiát, belső körökben az újítást „Stratégia 2025 Plusz”-ként (Strategie 2025 Plus) emlegetik.

– Jól kell gazdálkodnunk jó időszakaink alatt is, hogy biztosan felkészülhessünk a jövőre – mondta Blume. A Porsche jó stratégiát választott. – Jelenleg stabil a pénzügyi helyzetünk, de az elektrifikációval megnövekednek kiadásaink. Azt látjuk, hogy az elektromos autóknál kisebb hozam várható.

Ezért akarja a vállalat alkalmazni az eredményprogramot – így hívják a zuffenhauseniek takarékossági programjukat. Az elnök ehhez azonban további stratégiákat kapcsol, hogy még több bevételi forrásra tegyenek szert.

Munkaerő, munkaerő, munkaerő

Az egyik kiindulási pontot a dolgozók jelentik – vagyis nem a jelenlegiek, hanem azok, akik a jövőben érkeznek a vállalathoz.

– Az elmúlt tíz évben a Porsche kollektívája több mint kétszeresére növekedett. Ez a görbe mára kicsit laposabb lett, a dolgozóink számának növekedése lelassult – magyarázta Blume. 2018-ban 8,5%-kal többen dolgoztak a vállalatnál, mint egy évvel korábban. Erre a 2500 új helyre nagyjából 160 ezer jelentkezést adtak be. Idén ennél még kevesebb növekedés várható. – Felvesszük az embereket, de egyre jobban koncentrálunk a jövő kulcsfontosságú kompetenciájára – hangsúlyozta. A mesterséges intelligencia szakértőit nagy lelkesedéssel keresik.

Meredeken felfelé?

Más autógyártók nyereséggel kapcsolatos előrejelzésével és kemény átállási programjával összehasonlítva, a Porsche intézkedései enyhének tűnnek. A sikeréhes porschésok a vezérigazgató bejelentését nehezen emésztették, mivel ez azt jelenti számukra, hogy a sokéves szárnyalásnak most vége szakad.

Csak az elmúlt négy évben az eladott autók száma 225 ezerről 256 ezerre nőtt, és a korrelált üzleti forgalom pedig 21,5-ről 26 milliárd euróra (7 ezermilliárd forintról 8,5 ezermilliárd forintra) nőtt. Eddig a Porsche számára csak egy irány létezett: meredeken felfelé. Blume a 700 kiemelt vezetővel közösen szervezett éves menedzsment konferenciáján egy új korszak mellett köteleződött el.

Spórolni kell!

A hét igazgatósági tag sajnos nem akarja elhagyni ambiciózus céljait. – Célunk az üzleti forgalom 15%-os hozama – mondta Blume. A tőke hozamának továbbra is meg kell haladnia a 21%-ot, melyet a tulajdonosok, a Volkswagen konszern és a Porsche család örömmel fogad.

Számukra a sportkocsikat gyártó vállalat még mindig nagy érzelmi jelentőséggel bír, még akkor is, ha tíz évvel ezelőtt a Volkswagennel folytatott felvásárlási küzdelem során le kellett mondani Zuffenhausen függetlenségéről. Világos azonban, hogy a nagyra törő hozamcélok eléréséhez spórolni kell, pontosabban 2025-ig legalább hatmilliárd eurót, utána évente kétmilliárdot. Ehhez több mint kétezer intézkedés kell.

Jól haladnak

Azt, hogy jelenleg mekkora a megtakarítások összege, Blume nem hozta nyilvánosságra. Annyit mondott csupán, hogy jól haladnak céljaik felé. Jelenleg több mint ötszáz embere foglalatoskodik az eredményprogrammal, az intézkedések feléről év végére megszületik a döntés. A megfelelő stratégia egyúttal előkészületet is jelent a következő stratégiai dobásra: jövőre határoznak a Strategie 2030-ról is.

– Egy stratégia csak annyira jó, amennyire rugalmas – hangsúlyozta Blume. – A világ változik, ezért stratégiáinkat rendszeresen hozzá kell igazítani a keretfeltételekhez. A nagyfokú autonómiával rendelkező autók ideje később jön el, a digitalizálás teszi lehetővé mindazt, amit öt évvel ezelőtt nem is gondoltunk volna. – Az elektromobilitás gyorsabban érkezett el, mint ahogy azt öt évvel ezelőtt megjósolta volna bárki is – tette hozzá.

Blume nyugodt

Miközben az őt körbevevő autógyártókat és beszállítókat sújtják a fellendülés miatti aggodalmak, Blume nyugodt. Úgy hiszi, hogy akik kreatívan használják ki lehetőségeiket, a jövőben is érvényesülnek. Ehhez bátorság és erő is szükséges, hogy meg tudják hozni a döntéseiket. Ha a termékek vonzóak, az ügyfelek lelkessé válnak, és új piaci lehetőségek nyílnak meg.

Úgy gondolja, a drágább árkategóriába tartozó sportkocsik rajongói nem olyan érzékenyek a gazdasági hullámzás okozta ingadozásokra. Emiatt a Porsche könnyebben elkerüli a lejtmenetet, mint egy tömeggyártó.

Belső égésű, hibrid, vagy elektromos

Azonban a vállalat sem menekültet az Egyesült Államok vámháborúja elől. Mivel nincs Porsche üzem az USA-ban, és a kis számban legyártott autók miatt ez nem is kivitelezhető, kénytelen veszteséggel számolni. Kína piaca azonban egyre fontosabbá válik a cég számára.

De mi van akkor, ha az ügyfelek szeptemberben nem lelkesednek a megszokott Porsche motorhang nélküli vezetési élményért? Blume erre csak legyintett. A gyártás úgy kerül kialakításra, hogy az elkövetkező években nagyon rugalmasan tudjanak reagálni a kereslet alakulására. Belső égésű, hibrid, vagy elektromos – a Porsche azt akarja nyújtani, ami iránt az ügyfél érdeklődik.

Kiemelt Partnereink