Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A Koenigsegg saját 3D nyomtatóval fejleszt
A szuper-sporatutókat gyártó Koenigseggnél a speciális alkatrészek azonnali kipróbálhatóságának lehetősége egy házon belüli 3D nyomtatóberendezéssel húsz százalékkal gyorsította fel a termékfejlesztési folyamatot.
Egy Koenigsegg high-tech versenyautó valamennyi komponensének legyártása és összeszerelése igen munkaigényes folyamat, mivel 300 szénszálas alkotóelemből áll össze. A legcélravezetőbb módszer egy új autó tervezésekor, ha először virtuálisan vizsgálják az elemeket a tervezők, majd életnagyságú prototípusokként.
A Dimension 3D nyomtató segítette a Koenigsegg legújabb ultra-sportautó modelljének, az Agerának a tervezését is. |
Christian von Koenigsegg, a Koenigsegg Automotive AB alapítója és vezetője. |
A fejlesztési szakaszon végigvonuló tesztelések során a Koenigsegg tervezői eldönthetik, hogy melyek azok a tervek, amelyek a legjobb eredményt hozzák. A hattagú csapat mindenekelőtt megtervezi az alkatrészeket a CAD rendszerben. Ezután mindegyik alkatrészt kinyomtatják ellenálló ABS műanyagból, hogy különféle teszteléseknek vessék alá a darabokat. Ha változtatások szükségesek, azokat kézzel el tudják végezni, majd a módosított darabokat szkennelve a számítógépes modell könnyedén módosítható. Ezzel a szkennelt adatállománnyal egy újabb verziója készíthető el a CAD modellnek, melyet azután további tesztelés céljából újból kinyomtathatnak.
Korábban a vállalat szolgáltatókkal készíttette el a 3D nyomtatással készített prototípusokat. Ez a szakaszos fejlesztés azonban sokszor napokkal vetette vissza egy ciklus idejét, mindezeken felül extra költségekkel és adminisztrációs munkával járt, mely nagy átlagban rontotta a Koenigsegg hatékonyságát. A Koenigseggnél rájöttek arra, hogy egy házon belüli 3D nyomtatóberendezés fel tudná gyorsítani a prototípuskészítési folyamatokat, és ezzel együtt az autók fejlesztését. Miután a vállalat valamennyi piacon elérhető technológiának utánajárt, a végső választás a teljesítmény, alapanyag, ár és méret tényezői alapján a Dimension SST 1200es-re esett.
A légbeömlők kinyomtatása és tesztelése hozzásegítette a Koenigsegg szakembereit a figyelemreméltó 920 Nm-es nyomaték eléréséhez 5000-es fordulatszám mellett. |
„A Dimension egy nyilvánvaló választás volt számunkra, és itt nem csupán a prototípusdarabok módosításával és kinyomtatására gondolok, hanem a végtermékkénk való beépíthetőségre az autóinkban” – mondta Christian von Koenigsegg, a Koenigsegg Automotive AB alapítója és vezetője. „A prototípusok helyszíni nyomtathatóságának és az alkatrészek azonnali kipróbálhatóságának lehetősége körülbelül 20 százalékkal gyorsította fel a termékfejlesztési folyamatot. Designereink és mérnökeink gyorsan meggyőződhetnek az adott alkatrész speciális versenyautóban történő alkalmazásának megfelelőségéről anélkül, hogy a kreatív folyamatot megszakítanák”.
A Dimension SST 1200es berendezés jelenleg a versenyautók tervezéséhez használt prototípusmodellek elkészítésében vállal oroszlánrészt. A nyomtatót a cég gyakorlatilag bármire használhatja, a motor egyes alkatrészeitől elkezdve a belső tér hordozóelemeinek tervezési célú prototípusaihoz. Szintén használható szerszámozás céljára, sablonok és tanulmányok céljára, valamint szerelhetőségi kérdések tisztázására. Nagyon fontos előnye a nyomtatónak, hogy az általa készített darabok akár a végtermékként is beépíthetőek.