Gyártók A gyors termelés a biztonság rovására mehet

A gyors termelés a biztonság rovására mehet

autopro.hu/D.Á. | 2022.11.28 04:20

A gyors termelés a biztonság rovására mehet

Fotó: Facebook/rivianofficial

Legalább egytucat Rivian-dolgozó vádolja az elektromosautó-gyártót a biztonsági szabályok megszegésével a cég Illinois-i gyárában. A panaszos hangok sérülésekről, a biztonsági befektetések elmaradásáról, és egyértelmű biztonsági kockázatok negligálásáról számolnak be.

Hirdetés

A dolgozók szerint a Rivian például arra kényszerítette a dolgozókat, hogy többen használjanak egy légzőmaszkot, ami a gyártáskor szükséges. Sérülések is keletkeztek, mint például összezúzott kéz, törött láb, elvágott fül és törött bordák. Egy dolgozó azt is állította, hogy a menedzsment szemétből kihalászott, selejtes kábelek felhasználását írta elő. Ez a hanyag magatartás és a biztonsági protokollok figyelmen kívül hagyása a Rivian részéről annak a mellékterméke, hogy minél gyorsabban akarták felfuttatni a gyártást annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak az elektromos autók szédítő tempójú piacán. Don Jackson, a panaszt tevő dolgozók egyike tudja, hogy a gyártásnak vannak veszélyei, de a biztonság priorizálását várta volna el a cég részéről.

A Bloomberg News-nak nyilatkozó Rivian-szóvivő vitatta a dolgozók vádjait a témában, de konkrét esetekre nem tért ki a személyiségi jogokra hivatkozva. Azt is elmondta, a panaszos hangok csak a 6700 dolgozó 0,2 százalékát teszik ki. Egy e-mailben hozzátette a vállalat, hogy egy biztonságos és inspiráló munkakörnyezet kialakítása mindennapos céljuk, és ezt el is várják a dolgozóktól a működés során. Azt is leírták, nem tudnak arról, hogy bármely vezető a légzőmaszkok megosztását követelte volna.

A vádakat az elmúlt két hónapban nyújtotta be a 12 Rivian-dolgozó a United Auto Workers szakszervezettel karöltve, amely az utóbbi egy évben próbálta beszervezni a Rivian dolgozóit. Számos olyan panasz is érkezett, amely még nem okozott sérülést, de a dolgozók szerint veszélyt jelentenek. Jackson szerint ilyen például az, hogy a teherautók az üzem területén sokszor a gyalogosoknak kijelölt folyosókra hajtanak. Egy másik dolgozó, Kailey Harvey szerint sok olyan helyzet volt már ipari járművekkel, amikor hajszálon múlott a baleset. A céghez tavaly csatlakozó Harvey elmondta, eleinte minden rendben volt, de ahogyan felfutott a gyártás, úgy csökkent a biztonságra való igény.

Jól indultak a dolgok

A Rivian rövid idő alatt gyűjtött össze mérnököket, összeszerelő technikusokat, gyártási menedzsereket többek között olyan márkáktól, mint a Ford és a GM, akik az Illinois-i Normal városban működő üzemben álltak munkába. A Normal-i gyár évi 150 ezer autó legyártására képes. Az Apple-től és a Teslától is csábítottak át tehetséges szakembereket, hogy a sorozatgyártás minél hamarabb elindulhasson.

A Rivian hamar potens elektromosautó-gyártóvá lépett elő, így A-listás Wall Street-i befektetőket is vonzottak, valamint a Ford és az Amazon is fektetett a cégbe. A Rivian első körös tőkeinjekciója az USA történetének hatodik legnagyobbja volt tavaly novemberben. A munkavállalók azonban úgy vélik, messze van a gyár az ideális működéstől. Ezt David Michaels tolmácsolta, aki Barack Obama elnöksége alatt vezette azt a munkavállalói biztonságért és egészségért felelős kormányzati szervet (OSHA), ahová a Rivian-dolgozók most panaszt nyújtottak be. Michaels szerint egyértelmű, hogy ha dolgozók sérülnek meg, a cég nem tesz eleget a biztonságért, ráadásul a termelés sem lesz így elég hatékony.

Mindkét fél a maga igazát bizonygatja

A Rivian közzétette, hogy versenytársaikat felülmúlják balesetbiztonság terén. Minden 200 ezer ledolgozott munkaórára 2,5 baleset jut, ami az iparágban jellemző 6,4-hez képest jóval kevesebb. A cég szerint az adatok azt mutatják, hogy a Rivian biztonsági mutatói javulnak, január óta 44 százalékkal csökkent a balesetek száma, ami a vállalat erőfeszítéseinek köszönhető. Az OSHA jelenleg hét esetben nyomoz a Rivian gyáránál. Korábbi esetekből három megegyezéssel zárult.

Jackson elmondta, a vezetőinek is feltárta a problémákat, mielőtt az OSHA-hoz fordult, de süket fülekre talált. Egy másik dolgozó, Heather Barschdorf közvetlenül a vezérigazgatónak, RJ Scaringe-nek írt levelet, amiben rámutatott, hogy a munkahelyén őt érő hatások veszélyeztethetik a terhességét. Barschdorf azokra a füstökre, gőzökre gondolt, amiktől rosszul szoktak lenni a munkások. A galvanizált fémalkatrészek hegesztésekor keletkező füsttől influenzaszerű tüneteket produkálnak a dolgozók, valamint ott vannak a fényezőüzem gőzei is. Barschdorf számos alkalommal kért légzőmaszkokat, de elutasították kéréseit.

Februárban egy akkumulátorcsomag felrobbant a Rivian üzemében, háromméteres lángok csaptak fel belőle. Egy dolgozó működtette a tűzjelzőt, de nem történt semmi. Miután evakuálták a dolgozókat, megmondták nekik, hogy menjenek vissza egy számlálásra. A dolgozók köhögtek, ahogy áthaladtak a füstön, egyiküknek asztmás rohama is lett. Egy dolgozó arra panaszkodott, hogy nem kaptak megfelelő kiképzést tűz esetére.

A Rivian azt nyilatkozta, dollármilliókat fordítottak biztonságra, és több mint 70 szakemberük dolgozik a biztonságos munkakörülmények megteremtésén. A cég rendszeresen tart tréningeket és ellenőrzéseket.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink