Gyártók Legördült a szalagról a kecskeméti Mercedes CLA

Legördült a szalagról a kecskeméti Mercedes CLA

Kovács András | 2013.01.25 12:16

Legördült a szalagról a kecskeméti Mercedes CLA

A B-osztály után hivatalosan is elkezdődött Kecskeméten a második Mercedes modell, a CLA gyártása - a Daimler első embere, Dr. Dieter Zetsche gratulált Magyarországnak.

Hirdetés

Orbán Viktor miniszterelnök kormányozta, az „anyósülésen" Dieter Zetsche, a Daimler AG vezérigazgatója foglalt helyet, így gördült le a kecskeméti gyártószalagról a második magyar Mercedes, a CLA, de az első olyan modell, amelyet csak nálunk gyártanak. Rövid beszédében a Daimler első embere gratulált a gyár csapatának, amely már túl van 40 ezer B-osztályú modellen, s úgy vélte, Kecskemét jó úton halad, hogy magyar járműipari központtá váljon.

Dieter Zetsche hangsúlyozta: a múlt évben bemutatott Concept Style Coupé tanulmányautó formavilágára épülő CLA az első sorozatgyártású modell, amely kizárólag Kecskeméten készül. A B-osztályból tavaly itt legyártott mintegy 40 ezer darab gépkocsi több, mint ami az előzetes tervekben szerepelt. - Mindez hozzájárult a B-osztály eddigi legsikeresebb évéhez: az autókból világszerte a korábbi legjobb, 2006-os esztendőt 11 százalékkal meghaladó, 146 ezer darabot értékesítettek - emelte ki. Beszélt arról is, hogy már 65 diák vesz részt a vállalat által Kecskeméten meghonosított duális képzésben. Fontos információ az is, hogy a CLA modell gyártásának beindulásával 17-ről 25-re növekedett az üzem magyarországi beszállítóinak száma.

Az új Mercedes CLA Kecskemétről
Legördül a szalagról az első kecskeméti CLA. (képgaléria)


Orbán Viktor legtöbbször talán a vendégmunkás szót használta, hogy lám nem kell a magyar embernek külföldre mennie, hogy dolgozhasson, továbbá Kecskeméten sem német vendégmunkások, hanem hazai dolgozók szerelik össze a világszínvonalú autókat. Ahogy fogalmazott, a Trabantok és Ladák korszakában magyar Mercedes gyárról elmélkedni annyit jelentett volna, hogy az illetőnek nincs ki a négy kereke.

A miniszterelnök hangsúlyozta: bizonyíték Magyarország számára, hogy képesek vagyunk egy ilyen autót előállítani, "ha azt tudjuk mondani, hogy Made in Hungary egy ilyen Mercedes". – Köszönöm a befektetőknek, a Magyarország iránt bizalmukat kifejező németeknek de mindenekelőtt a hazai munkásoknak azt, hogy a teljesítményükkel újra és újra bizonyítékát adják a világnak: érdemes Magyarországra jönni, érdemes együttműködni – fejezte be köszöntőjét a miniszterelnök.

Frank Klein és Dieter Zetsche mutatja be a CLA-t Orbán Viktornak.


Frank Klein gyárigazgató azt hangsúlyozta, hogy a több mint háromezer ember azon dolgozik, hogy a CLA-t ugyanolyan tökéletes minőségben szállítsa ki ügyfeleinek a Mercedes, mint az eddig Kecskeméten készülő B-osztályos modelleket.

A protokollba belefért egy rögtönzött autóbemutató, valamit egy rövid szerelősori látogatás is, itt miniszterelnökünk gyorstalpalón próbálta elsajátítani az ülés beszerelésének fortélyait, s ez annyira sikerült, hogy kijelentette, van már egy tartalékállása, ha úgy alakul.

Az új Mercedes CLA Kecskemétről
Ahol a kormányfő tanul - ezúttal ülésbeszerelést. (képgaléria)


Gyárlátogatás a prés- és karosszériaüzemben


A CLA-ünnnep alkalmából a sajtó képviselői – először a kecskeméti gyár történetében – bebocsátást nyertek a présüzembe. Amikor eldőlt, hogy a Mercedes présüzemet is épít Magyarországon, biztosan lehetett tudni, hogy komolyan gondolja és hosszú távra tervezi a beruházást. Ezekkel az óriási gépekkel nem lehet ugyanis országhatárokon keresztül szaladgálni.

Három műszakban készülnek itt a karosszériaelemek, a bő 140-es létszám fele dolgozik közvetlenül a termelésben, a karbantartók száma pedig 53. Ez is jelzi, mennyi múlik a gépeken, a robotokon. A másik fontos input a lemez, ami tekercsekben érkezik közel fél tucat országból, az alumínium és az acéllemezek vastagsága 07 és 2,5 milliméter között „szóródik”. Szélessége pedig pontosan akkora, mint ami a belőle készült alkatrész méretéhez szükséges.
Idén 8,4 milliméter préselt elemet terveznek készíteni a CLA és a B-osztályos modellekhez, ez pontosan 140 -féle tételből, karosszériaelemből áll össze. A sajtó képviselői a présüzemnek tulajdonképpen az első emeletén sétáltak, a „pincében” a fémhulladékot gyűjtik – tegyük hozzá – világszínvonalon.

Az új Mercedes CLA Kecskemétről
Egy elem az idénre tervezett 8,4 millióból. (képgaléria)


A présüzem után következett a karosszériaüzem, amiről a legtöbbet talán az mondja el, hogy 650 robot és 700 élő munkavállaló dolgozik benne – és egy robot kicsit hatékonyabb, termelékenyebb, mint az ember. Viszont nem nélkülözhető, a karosszériaüzemben is van – igaz, csupán egyetlen – sor, ahol manuálisan készül az autó, nevezetesen az ajtók kétkezi munkával kerülnek a helyükre. Itt is dolgoznak súlyos és komoly gépek, de nem mérhetők a présüzeméhez. Ezt jelzi az is, hogy a régi Mercedes E-osztályt gyártó sort Kecskeméten újra felállították, csak itt már a CLA vagy a B-osztály karosszériája gördül le a sor végén. A „vagy” ez esetben fontos és igaz is, közös gyártósoron készül ugyanis ez a két modell.

Kiemelt Partnereink