Archív További megszorítások jöhetnek az autóiparban

További megszorítások jöhetnek az autóiparban

autopro.hu/V.M. | 2020.06.09 06:22

További megszorítások jöhetnek az autóiparban

Fotó: BMW PressClub Global

A digitalizációs, az elektrifikációs és az önvezető járművekkel kapcsolatos fejlesztések már korábban is egyre nagyobb nyomást helyeztek az autógyártókra, a koronavírus azonban az iparágat több tízmilliárd dollárnyi adóssággal, valamint a kereslet tartós lecsökkenésével terhelte meg. Az Alix Partners amerikai tanácsadó vállalat szerint a piac magához térése több éves folyamat lesz, és az autógyártók újabb költségcsökkentési intézkedésekre fognak kényszerülni.

Hirdetés

A globális autóeladások 2017-ben érték el csúcsukat, összesen 94 millió darab járművel, és a piac azóta visszaesésben van. A vállalat szerint 2020-ban 70,5 millió személy-, illetve kishaszongépjármű kelhet el, az értékesítések száma pedig csak 2025-re érheti el a 2017 előtti szintet. Idéntől 2022-ig a korábban jósoltnál összesen 36 millióval készülhet kevesebb jármű.

A kilábalás régiónként eltérő ütemben fog végbe menni. A legkorábban Kínában, majd azután az USA-ban és végül Európában fog magához térni a kereslet, ám a folyamat mindenhol lassúnak ígérkezik.

Sokba kerül az új technológiák fejlesztése

Az Alix Partners már 2019-ben is egy a baljóslatú előrejelzéssel állt elő, mely szerint az autóipar 2020-ban „nyereség sivatagba” fog lépni, részben az autonóm és elektromos járművekkel kapcsolatos fejlesztések miatt, mivel azok nagy összegű befektetéseket követelnek meg, ugyanakkor alacsony valószínűséggel fognak hasznot hajtani a következő néhány évben.

Az új technológiákba fektetés következtében az elmúlt években az autógyártók esetében a tőkemegtérülés 47 százalékkal, a beszállítók esetében pedig 36 százalékkal esett a 2008-as gazdasági világválság idején mérthez képest. Az OEM-ek, valamint a beszállítók nyereségességét az elkövetkező években tovább ronthatja az a 72 milliárd dolláros adósság, amit a koronavírus miatti leállások alatt halmoztak fel.

Halasztások és gyárbezárások: ezek a kilátások

A pénzügyi nehézségek fényében a gyártók bizonyos elektromos és autonóm járművekkel kapcsolatos programoknál halasztásról vagy a költségkeret megnyirbálásáról határozhatnak, néhány ilyen döntés pedig már meg is született. Továbbá, arra számíthatunk, hogy az autóipari szövetségek számának bővülése fel fog gyorsulni.

Alix Partners szerint szinte mindegyik OEM átalakításokat fog eszközölni a költségszerkezetében, aminek részeként embereket bocsáthatnak el, illetőleg gyárakat zárhatnak be – írta meg a The Detroit News.

Kiemelt Partnereink