Archív Szombathelyen az autóipar a legfontosabb ágazat

Szombathelyen az autóipar a legfontosabb ágazat

Beck András | 2020.02.26 04:10

Szombathelyen az autóipar a legfontosabb ágazat

Fotó: szombathely.hu

A duális képzés fejlesztése és a digitalizáció kihívásaira való felkészülés kiemelten fontos a szombathelyi városvezetésnek. A megyeszékhelyen a Schaeffler-csoport az első, amely az elektromos autózáshoz kapcsolódó beruházást hajt végre – mondta Dr. Nemény András, Szombathely Megyei Jogú Város polgármestere, akivel a városban nemrég megrendezett helyi gazdaságfejlesztési konferencián készítettünk interjút.

Hirdetés

– Mekkora az autóipar jelentősége Szombathelyen?

– Szombathely gazdasága szempontjából az autóipar a legfontosabb ágazat. Ennek van jó és rossz oldala is, hiszen ha nehézségek merülnek fel, akkor azok egyszerre több cégnél is jelentkeznek. Ezért fontos számunkra a folyamatos kapcsolat a városban működő autóipari vállalkozásokkal. Ez nemcsak az egyedi esetekre vonatkozik, hanem a trendeket kell ismerni a városvezetésnek. A helyi gazdaságfejlesztési konferencia előtt egyébként több jelentős helyi céggel ültünk le tárgyalni a gazdasági helyzetről, közülük négy autóipari vállalkozás.

– Melyek ezek a társaságok?

– A Schaeffler, az Aptiv, a BPW-Hungária, a TDK és az Ivy. Rajtuk kívül egy nagy múltú faipari vállalkozás, a Falco volt a tárgyalópartnerünk. A nagy cégekkel külön, illetve a kis- és középvállalkozásokkal is külön készülünk fel a jövő kihívásaira. Az autóipari cégek egyébként túl azon, hogy többezer embert foglalkoztatnak, az iparűzési adóbevétel jelentős részét adják a városnak. Így nyilvánvaló, hogy a város a maga részéről minden segítséget megad ezeknek a cégeknek ahhoz, hogy a tulajdonosaikat érdemben tudjunk segíteni a szombathelyi egységgel kapcsolatos döntésekben. Ez a feladatunk, ilyen terület például a duális képzés rendszerének kibővítése. Azt érzékeljük, hogy a vállalkozások ezeket a törekvéseinket értékelik is.

– A duális képzésben milyen bővülés lehetőségek vannak?

– Korábban az volt a lényeg, hogy elindítsa a város ezt a képzést Szombathelyen az ELTE Savaria Egyetemi Központban (SEK). Most már látszik, hogy milyen szempontok alapján kell újragondolni a képzést. Itt alapvetően nem csak pénzkérdésről van szó. A legfontosabb cél, hogy a mérnökhallgatók száma ne essen vissza. Ez a több éve tartó trend szerencsére megállt és egy enyhe emelkedést is tapasztaltunk. Ennek ellenére az ELTE SEK vezetőivel és a cégekkel közösen dolgozzuk ki azt a stratégiát, amely a mérnökhallgatók számának tartós emelkedéséhez vezethet Szombathelyen. A város 200 millió forintot biztosított az ELTE SEK számára többek között a duális képzés fejlesztése céljából. Emellett kutatás-fejlesztési területen a partnerek keresésében tudjuk még segíteni az egyetemet, de egyfajta mediátor szerepet is betöltünk a cégek illetve az egyetem között.

– Az autóipari lassulás hatásaira hogyan tud készülni a város?

– A zavaros múltból megtanultuk azt a tapasztalatot, hogy ha egyszerre jelentkeznek a problémák, akkor gyorsan kell lépni, mert jelentős hátrányba kerülhetünk. Ezért fel kell készülnünk a lehető legtöbb eshetőségre. Itt az olyan helyzetekre is gondolok, mint például a koronavírus, amelynek az autóiparra gyakorolt hatását még nem tudjuk pontosan felmérni. Mi viszont már most különböző forgatókönyvekkel számolunk, ezt a felkészülést a városnak akár a kormánnyal együtt kell megvalósítania.

– A munkaerőpiaci helyzet milyen a városban?

– Jelenleg még munkaerőhiány van, de már érzékelünk ellentétes folyamatokat is. Amennyiben például az egyik üzemben termelésleállás van, akkor kényszerszabadságra küldik a dolgozókat. Az általános gazdasági tendenciák miatt és az autóipar lassulása kapcsán félő, hogy a helyzet akár romolhat is. Emellett az automatizációnak is lehetnek olyan hatásai, amelyeket ma még nem tudunk pontosan felmérni. Ebből kifolyólag kiemelt célunk, hogy olyan más típusú munkahelyeket is létrehozzunk, amelyeket az autóiparból esetleg kikerülő dolgozók is betölthetnek. Ezt a folyamatot például a digitalizációs képzés támogatásával tudjuk elősegíteni. A digitalizációs képzőközpontot azért akarjuk létrehozni, hogy tudásalapúvá tegyük a városi munkaerőt. Ez a tudásközpont hosszú távon az autóipart is támogatja, hiszen az elektromos autógyártásához kapcsolódó beszállításhoz még nem áll rendelkezésre minden a városban.

– Az elektromos autózáshoz kapcsolódóan milyen fejlesztések voltak a városban működő cégeknél?

– A Schaeffler-csoport új gyárat épít, növelik az elektromos autók komponenseinek gyártási kapacitását. Ők számítanak az első fecskének Szombathelyen ezen a területen, de a tárgyalásaink alapján látszik, hogy több olyan cég is lesz, akik komoly beszállítói lehetnek az elektromos autózással kapcsolatos értékláncnak. Nagyon fontos, hogy van már egy olyan cég a megyeszékhelyen, amely elkötelezett az elektromos autózással kapcsolatban.

– A városban jelenleg működő cégeknek a bővítési terveikhez van elég munkaerő?

– Igen, ez rendelkezésre áll. A munkaerőpiacon egyébként az is egy számottevő tartalék, hogy a városból nagyon sokan dolgoznak Ausztriában és közülük egyre többen keresnek itthon munkát.

– Milyen új iparágak jelenhetnek meg a városban?

– Az egészségiparban gondolkozunk és az erdősültség miatt természetesen a faiparban.

Kiemelt Partnereink