Archív Nagy csapás lesz a brit autóiparnak a brexit

Nagy csapás lesz a brit autóiparnak a brexit

autopro.hu/P.B. | 2020.02.28 11:18

Nagy csapás lesz a brit autóiparnak a brexit

Fotó: Pixabay

Hosszas huzavona után 2020. január 31-én Nagy-Britannia kilépett az Európai Unióból. 2020. december 31-ig egy átmeneti időszak vette kezdetét, ami akár két évvel is meghosszabbítható. Az év végéig várhatóan számos egyeztetés zajlik majd az EU és az Egyesült Királyság között, azonban a jelenlegi állás szerint 2021. január 31-től - többek között - megszűnik a vámmentes kereskedelem Nagy-Britannia és az EU között.

Hirdetés

A határellenőrzés visszaállítása, és egyben a vámvizsgálatok újbóli bevezetése várhatóan komoly károkat fog okozni a brit gazdaságnak, különös tekintettel az Egyesült Királyban működő gyáraknak. Február elején Michael Gove, konzervatív parlamenti képviselő elsőként tett hivatalos bejelentést a 2021-től életbe lépő változásokról.

Szigorú ellenőrzések jönnek

A Nagy-Britanniába való belépés előtt 2021 februárjától minden kereskedőnek nyilatkoznia kell az általa szállított, vámköteles termékekről, illetve új élelmiszerbiztonsági szabályokat is bevezetnek. Az új szabályok betartásához természetesen fejleszteni kell a határellenőrzéshez szükséges infrastruktúrát, valamint a vámhatóság személyi állományát is növelni kell.

A vámmentesség megszűnése (amennyiben bekövetkezik) természetesen komoly hatással lesz a brit gazdaságra, elsősorban az autóipar és vegyipar sínylődheti meg a változásokat. Már önmagában a határellenőrzés miatti késések és bürokratikus eljárások is komoly költségeket generálnak, és akkor még nem került szóba az, hogy milyen vámszabályokban állapodik meg az EU és Nagy-Britannia. A korábbi kincstári kancellár, Sajid Javid a brexit hatásairól azt nyilatkozta, hogy lesznek pozitív és negatív hatásai is, akadnak olyanok, akik jól járnak és lesznek, akik rosszul. Az SMMT (a brit járműgyártók szövetsége) sokkal borúlátóbb a kérdésben, úgy látják, hogy milliárd fontos károkat okozhat az új szabályozás az autóiparnak.

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta a Manufacturernek, hogy egy megállapodás nélküli kilépés katasztrófa lenne az autóipar számára. Sőt, a brexit autóiparra gyakorolt hatását a kontinensen is megérezhetjük!

A Nissan lehet az első gyenge láncszem

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a Nissan angliai gyára leállhat a brexit miatt. A gyártó európai részlegének vezetője, Gianluca de Ficchy szerint, ha az EU és az Egyesült Királyság nem tud megegyezni a vámmentességről, akkor a Nissan sunderlandi üzemének termelése leállhat, sőt, a gyár az egész európai stratégiáját újragondolhatja.

A sunderlandi gyár bezárását a magyar autópiac is megérezné: Sunderlandben készül az európai ügyfelek legkedveltebb Nissan járműve, a Qashqai, illetve a Juke és az elektromos Leaf modellek is.

A brexit-tárgyalások várhatóan márciusban, bár az Európai Bizottság és az Egyesült Királyság még nem állapodott meg a tárgyalássorozat első ülésének. Korábban egyébként több uniós miniszter is világossá tette, hogy nehéz tárgyalásokra számít – számolt be a Manufacturer.

Kiemelt Partnereink