Japán is beállt a sorba: véget vetnének a benzines autók értékesítésének
A japán kormány bemutatta „zöld növekedési stratégiáját”, aminek részeként a 2030-as évtized közepére betiltják a benzinhajtású új autók értékesítését, közelebb juttatva az országot a karbonsemlegesség 2050-ig eléréséhez.
Yoshihide Suga japán miniszterelnök még októberben tűzte célul a karbonsemlegesség évszázad közepére elérését. Emellett kijelentette, hogy fő prioritásként kezeli a környezetvédelmet szolgáló befektetéseket a gazdaság járványt követő talpra állítása, valamint az EU-val, Kínával és más, ambiciózus klímavédelmi célokat állító nagy gazdaságokkal való verseny felvétele érdekében.
A több iparágat is lefedő stratégia szerint a japán kormány adókedvezményekkel és más pénzügyi ösztönzőkkel, például egy 19,3 milliárd dollár keretösszegű, zöld fejlesztéseket támogató alappal fogja segíteni a vállalatokat a zöld átmenetben, amivel a gazdaság teljesítményét 2030-ig 870 milliárd dollárral, 2050-ig pedig 1,8 billió dollárral akarják növelni.
A hibridek még maradhatnak
Az újautó-értékesítések tekintetében a cél, hogy a 2030-as évtized közepétől ne kerüljön több új benzinüzemű autó az utakra. A hibrid modellek forgalmazása azután sem lesz tiltva.
Az elektromos járművek terjedését támogatandó 2030-ra egy kilowattórányi akkumulátorkapacitás árát száz dollár alá szorítanák.
A közlekedés és más szektorok hidrogénfogyasztását 2030-ra hárommillió tonnára, 2050-re pedig húszmillió tonnára növelnék. 2017-ben a teljes fogyasztás még csak kettőszáz tonna volt.
A stratégia előirányozza továbbá a tengeri szélerőművek kapacitásának 45 gigawattal emelését 2040-ig, lehetővé téve, hogy 2050-re az országos energiafogyasztás 50-60 százalékát fedezzék megújuló forrásokból, szemben a mostani kevesebb, mint 20 százalékkal – írja a Reuters.
Nagy-Britannia és Kína már lépett
A benzin-, illetve a dízelüzemű autók sorsa máshol is megpecsételődni látszik. A kínai kormány novemberben ismertette tervét, miszerint 2035-től csak hibrid és tisztán elektromos autókat helyezhetnek majd forgalomba a világ legnagyobb gépkocsi-piacán. Nem sokkal ezután Boris Johnson brit miniszterelnök jelentette be, hogy Nagy-Britanniában már 2030-ban megtiltják a konvencionális hajtású új modellek értékesítését.