Archív Chip- és emberhiánytól is szenved a brit autógyártás

Chip- és emberhiánytól is szenved a brit autógyártás

autopro.hu/V.M. | 2021.08.06 04:21

Chip- és emberhiánytól is szenved a brit autógyártás

Fotó: BMW Group PressClub Global

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) adatai szerint júniusban 69.097 személyautó készült az Egyesült Királyságban, ami a járvány sújtotta egy évvel korábbi adatot nem tekintve még mindig a legrosszabb eredmény 1953 óta. A termelés alacsony szinten rekedéséhez a chiphiány mellett a koronavírus-járvány okozta dolgozóhiány is hozzájárult.

Hirdetés

1953 júniusában mindössze 57.535 darab jármű készült, amit a tavaly nyár eleji 56.594 darab körülbelül ezerrel múlt alul. Utóbbit 22,1 százalékkal haladta meg a brit autógyártás teljesítménye 2021 hatodik hónapjában, ami azonban még mindig a második legrosszabb eredmény az év ezen időszakában.

A gyenge június egy gyenge első fél évet zárt, amikor is az Egyesült Királyság EU-ból történő kilépésével életbe lépett új kereskedelmi szabályok, ellátási nehézségek és a járvány folyamatos nehézséget okoztak. 2021 első hat hónapjában 498.923 autó gördült le a gyártósorokról, ami 38,4 százalékkal, vagyis több mint 300 ezer autóval marad el a 2015-2019 közti első fél évek átlagától, bár 30,8 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi 381.357 darab után. A számok jól mutatják, hogy a brit autóipar elindult a talpra állás útján, azonban még messze van a járvány előtti állapotától.

A járványvédelem miatt nincs elég ember

A brit járműgyártást jelenleg az SMMT szerint 2022-re is áthúzódó chiphiány és a koronavírus-járvány is visszafogja. Utóbbi az úgynevezett „pingdemic”-et indította útjára, aminek okozója egy állami mobiltelefonos applikáció, ami a koronavírussal fertőzöttekkel érintkezőket arra szólítja, hogy vonuljanak karanténba.

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója szerint már augusztus 16 előtt mentesülnie kellene a karanténkötelezettség alól a mindkettő oltást megkapott dolgozóknak, míg a nem beoltottaknak tesztelési sémát kellene bevezetni, hogy hamarabb visszatérhessenek dolgozni.

Nem volt változás a villanyautók terén

Az első fél évben, hasonlóan az egy évvel korábbihoz, a gyártott autók 22,6 százaléka volt akkumulátoros elektromos, plug-in hibrid vagy hibrid.

Ez az arány alacsonynak tűnhet annak fényében, hogy 2030-tól nem lehet új benzin- és dízelüzemű autókat értékesíteni az Egyesült-Királyságban, azonban tízből nyolc helyben készült autót exportálnak. A brit üzemekben összeszerelt járművek legnagyobb exportpiaca az EU, ahova az év első felében az autóexport 51,7 százaléka irányult.

Kiemelt Partnereink