Archív Az autóvásárlás támogatására szólítanak az európai gyártók

Az autóvásárlás támogatására szólítanak az európai gyártók

autopro.hu/V.M. | 2020.05.08 13:48

Az autóvásárlás támogatására szólítanak az európai gyártók

Fotó: Volkswagen Newsroom

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és három másik európai járműipari szervezet huszonöt pontban foglalta össze azokat az intézkedéseket, amikkel szerintük az Európai Unió és tagállamai az autóipar újraindulását segíthetnék. A javaslatok részét képzi az új járművek vásárlásának támogatása, határellenőrzések lazítása, valamint a versenyszabályozás átmeneti megváltoztatása is.

Hirdetés

A javaslatokat az ACEA mellett az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA), az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA), illetve az európai autókereskedőket és szervizeket képviselő CECRA fogalmazta meg. A négy szervezet együttesen az egész autóipari ellátási láncot lefedi.

Az szervezetek kifejtik, hogy hozzá kívánnak járulni ahhoz, hogy a koronavírus miatt az emberek egészségét biztosító, a gazdasági károkat minimalizáló, egyúttal a digitális- és karbonsemlegességet segítő intézkedések szülessenek.

Élénkítésre szorul a kereslet

A javaslatok között szerepel a minden járműkategóriára kiterjedő, összehangolt csereprogramok indítása, a nemzeti csereprogramok uniós forrásokkal támogatása, valamint e programok járműselejtezési prémiumokkal való kiegészítése. Az EU-nak továbbá a közszervek járműbeszerzéseit is pénzügyi támogatásokkal kellene ösztönöznie. A szervezetek arra is kérik a döntéshozókat, hogy a lehető legkorábban engedélyezzék a javítóműhelyek és kereskedések kinyitását.

Segítendő a vállalatok újraindulását, az egészségügyi óvintézkedések terén harmonizált útmutatásokra van szükség. A határellenőrzési eljárásokat össze kell hangolni, illetve a közúti áruforgalmat fel kellene menteni a határellenőrzések alól.

Az Európai Uniónak fontolóra kellene vennie a versenyszabályozás átmeneti lazítását, a típusengedélyeztetési eljárásokat pedig szükséges minél hamarabb újraindítani.

A négy szervezet a koronavírus-krízis távlati hatásaival is számolt. Ennek megfelelően arra szólítják fel az EU-t, hogy mérjék fel a járvány hatásait az autóipari szabályozások, szabálytervezetek esetében.

A következő generációs, digitális közlekedési infrastruktúra fejlesztését fel kell gyorsítani, a területhez kötődő beruházásokat pedig támogatni szükséges. Továbbá, a közlekedés digitalizációjával kapcsolatos szabályalkotás ütemét növelni kellene.

Végső soron a munkahelyek védelméről van szó

Az ACEA főigazgatója, Eric-Mark Huitema nyilatkozata szerint most létfontosságú, hogy a teljes autóipari értékláncot újraindítsák. Hozzátette, hogy a keresletösztönzés javítani fogja a gyártókapacitások kihasználtságát, védve a munkahelyeket és befektetéseket.

Az EU munkavállalóinak 6,1 százaléka, összesen 13,8 millióan dolgoznak az autóiparban. A szektor egyúttal az EU legnagyobb magánbefektetőjének számít innovációs téren. Az éves kutatás-fejlesztési kiadások 57,4 milliárd eurót tesznek ki, ami az uniós összérték 28 százaléka.

Kiemelt Partnereink