Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Megérheti messzebb utazni egy-egy használt autóért
2024.05.15 13:18A JLR a mérnökei képzésén és kutatásokon is dolgozik a Műegyetemmel
2024.05.15 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Van, ahol máris betiltanák az ügynökségi modellt
Sok autókereskedő aggódik az autógyártók ügynökségi tervei miatt. Az Egyesült Államokban sincs ez másként, és ott már a politikai befolyásukat is érvényesítik a kereskedők – ennek elsőként Virginia államban lehet foganatja.
Az autókereskedők az Egyesült Államokban óriási politikai befolyással rendelkeznek – hogy mekkorával, arra jó példa lehet az, ami most Virginia államban zajlik. Mind a helyi képviselőház, mind a keleti parti állam szenátusa egyhangúlag elfogadott egy törvényjavaslatot, amely nyugodtan minősíthető ügynökségellenes mintatörvénynek.
A háttérben számos márkakereskedő egyre növekvő aggodalma áll: az autógyártók ügynökségi modelleket akarnak bevezetni az értékesítés területén, ahogy ez Európában is történik. Ez a modell lényegében megkerüli a kereskedőket, és a gyártók közvetlenül tudják értékesíteni az autóikat, de a kereskedőkön keresztül. Az autókereskedők részben attól tartanak, feleslegessé válnak, másrészt számukra rosszabb feltételekkel történhet az adásvétel.
A most elfogadott törvényjavaslat megtiltja az autógyártók számára – kifejezetten online is –, hogy kötelező érvényű értékesítési vagy lízingfeltételekről tárgyaljanak az ügyfelekkel, és a kereskedőket olyan új autók szállítási ügynökévé tegyék, amelyek feltételeiről a gyártó közvetlenül az ügyféllel tárgyalt. A kereskedők által kínált karbantartási és szervizszerződések feltételeiről sem állapodhatnak meg közvetlenül az ügyféllel az OEM-ek. A gyártóknak tilos továbbá az új járművek tulajdonjogát megtartani, amíg el nem adják azokat, ahelyett, hogy eladnák azokat a kereskedőknek, akik raktáron tartják őket. Ugyanakkor megengedett lenne közös járműkészletek fenntartása, amelyekből a kereskedők megvásárolhatják a készleteiket. Végül a franchise-szerződések nem módosíthatók egyoldalúan a kereskedők kifejezett hozzájárulása nélkül.
A cél az ügynökségi modell elkerülése
„Ha úgy tetszik, ezeknek a pontoknak a célja annak biztosítása, hogy ne kapjunk olyat, ami az ügynökségi modellhez hasonlít” – mondta Don Hall, a Virginia Automobile Dealers Association vezérigazgatója az Automotive News című lapnak. Hall szerint a két jóváhagyott törvényjavaslat egyike néhány napon belül véglegesen elfogadásra kerülhet.
Bár több állam törvényei is tiltják már a közvetlen fogyasztóknak történő értékesítést, az új kezdeményezés célja, hogy megállítson más gyakorlatokat, amelyek a kiskereskedők megkerülésére szolgálhatnak. „Amerikában mindenki azt fogja mondani: nem hiszünk az ügynökségi modellekben. Soha nem vezetünk be ügynökségi modellt” – mondja Hall.
A Ford már tudja, mekkora a kereskedők ereje
A Ford e-autó értékesítésének példája jól mutatja, hogy az USA-ban a márkakereskedők milyen erővel érvényesítik érdekeiket a gyártókkal szemben. A márka azt szerette volna, ha a kereskedők jelentős összegeket fektetnek be az e-autók értékesítésébe, egyebek mellett a töltési infrastruktúrába. A kereskedőknek erre legfeljebb 1,2 millió dollárt kellett volna költeniük. Azok, akik nem fektetnek be, a tervek szerint nem árulhattak volna elektromos autót.
Hatalmas ellenállás után a kereskedők képviselői drasztikusan csökkentett, 500 ezer dolláros befektetés vállalásával jutottak kompromisszumra – írja a lap.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!