Elemzések Újabb légzsákbotrány a láthatáron?

Újabb légzsákbotrány a láthatáron?

autopro.hu/V.M. | 2022.05.27 04:22

Újabb légzsákbotrány a láthatáron?

Fotó: Pixabay

Nem alaptalan azt feltételezni, hogy a Takatáé után egy újabb légzsák-gázgenerátorokkal kapcsolatos botrány van kibontakozóban. Az Egyesült Államokban csoportos perkeresetet nyújtottak be három autógyártó és egy amerikai gázgenerátor-gyártó ellen, azzal vádolva azokat, hogy tudatosan értékesítettek robbanásveszélyes gázgenerátorral ellátott járműveket.

Hirdetés

A perkeresetben az ARC Automotive gázgenerátor-gyártót, valamint a GM, a Ford és a Volkswagen autógyártókat nevezi meg az öt felperes, akik járműveiben ARC gázgenerátorok vannak. A kereset szerint a generátorok robbanásának következtében eddig ketten haltak meg, további négyen pedig megsérültek.

Az amerikai közlekedési biztonsági felügyeleti szerv, az NHTSA 2015 óta, azt követően folytat vizsgálatot az ARC gázgenerátorok ügyében, hogy egy nő sérülést szenvedett azok egy felrobbanó példányától. A szervezet eddig nem jutott végső eredményre, egy potenciális visszahívás azonban rengeteg járművet érintene: az NHTSA becslése szerint 51 millió ARC generátor van amerikai autókban – ez a teljes személyautó-állomány 10-20 százalékát jelenti.

Azonos anyag, azonos probléma

A bíróságra benyújtott dokumentumok szerint az ARC, ahogy a Takata is, ammónium-nitráttal töltötte gázgenerátorait. Az anyagot tablettákba sűrítették, amik azonban pára hatására kitágulhatnak, a nagyobb felszín pedig túl gyors égéshez, vagyis robbanáshoz vezethet. A robbanás szétszakíthatja a hajtóanyagot tartalmazó fémházat, veszélyes repeszeket képezve.

A felperesek továbbá állítják, hogy az ammónium-nitrát akár párával érintkezés nélkül is túlzott hevességgel éghet.

Eddig hét ARC gázgenerátor felrobbanását jegyezték fel az utakon, további kettőt pedig az ARC saját tesztjei közben. A felperesek szerint a cég már a 90-es években tudott az ammónium-nitrát veszélyeiről, 2019-ben pedig beismerte, hogy nem szabadna légzsákokban használni.

Továbbá a felperesek állítják, hogy a Volkswagen, a Ford és a GM szintén tudtak a gázgenerátorok hibájáról, mégis elhallgatták azt. Utóbbi amerikai gyártó három visszahívást is végzett miatta, azonban csak alacsony számú járműre kiterjesztve, holott tudatában van a probléma kiterjedt mivoltának – áll a bírósági dokumentumokban.

Nem ok nélkül húzódik a nyomozás

A The Detroit News cikkében idézik az NHTSA egyik anonimitás mellett az Associated Press-nek nyilatkozó munkatársát, aki elmondta, hogy a vizsgálat a gázgenerátorok komplexitása és az ARC termékének Takatáétól különbözősége miatt húzódik hét éve. „Biztosak akarunk lenni, hogy alapos munkát végzünk” – fogalmazott.

A dizájnbeli eltérésekre példaként elmondta, hogy a Takatával ellentétben az ARC nyomás alá helyezte gázgenerátorait, hogy kívül tartsa a párát.

Hozzátette, hogy több év telt el úgy, hogy az ARC generátoraival kapcsolatos incidens történt volna, mígnem az elmúlt kettő évben három esetet is feljegyeztek.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink