Elemzések Új gyárak jelentik a chiphiány megoldásának kulcsát

Új gyárak jelentik a chiphiány megoldásának kulcsát

autopro.hu/V.M. | 2022.01.29 08:23

Új gyárak jelentik a chiphiány megoldásának kulcsát

Fotó: Pexels

Az amerikai kereskedelmi minisztérium közzé tette azon kutatásának eredményeit, ami a chiphiány és annak okainak jobb megértését célozza. A nemzetközi felmérésen alapuló kutatás rávilágított, hogy a chiphasználó vállalatok készletszintje veszélyesen alacsony szintre süllyedt, a chipgyártás felfuttatására pedig csak új üzemek építésével van lehetőség.

Hirdetés

A kutatás rávilágított, hogy a chipeket felhasználó vállalatok, mint az autógyártók és az orvosi készülékek gyártóinak átlagos chipkészlete a 2019-es 40 napról 2021-ben kevesebb mint 5 napra csökkent. Ez azt jelenti, hogy amennyiben koronavírusos fertőzés, egy természeti katasztrófa vagy politikai instabilitás egy félvezetőgyár működését akár csak néhány hétig is akadályozza, az könnyen egy amerikai gyár leállásához vezethet.

Új gyárak nélkül nem lesz változás

A kutatás fő megállapításai között szerepel, hogy a chipek iránti kereslet 17 százalékkal magasabb volt 2021-ben, mint 2019-ben, ugyanakkor a gyártás ezzel arányos módon nem nőtt.

A gyártási volumen növelését akadályozza, hogy a félvezetőgyárak többsége 90 százalékos vagy azt meghaladó kihasználtsággal működik, ami azt jelenti, hogy új üzemek építése nélkül a termelés csak korlátozott mértékben növelhető tovább.

Megfigyelhető, hogy a hiány nem egyformán súlyos a különböző alkalmazásokra tervezett chipek esetében. A kínálat leginkább a például az autókban és orvosi berendezésekben is használt régi tervezési logikai chipek, az energiamenedzsmentben használt analóg chipek és az érzékelőkbe beépített optoelektronikai chipek esetében szűkült be.

A Green Car Congress összefoglalója szerint továbbá megállapítást nyert, hogy leginkább a félvezetőgyártási kapacitás növelésére van szükség, azonban hiány van a félvezetőkhöz és az azokhoz kapcsolódó más komponensekhez szükséges alapanyagokból is.

A minisztérium a kutatás keretében a félvezetők ellátási láncának minden szintjén összesen több mint 150, a világ különböző pontjain lévő vállalatot kérdezett meg a készletszintjükről, a kiszállításokról és a kereslet szintjéről.

Gyorsan kell cselekedni

Gina M. Raimondo, amerikai kereskedelmi miniszter az eredményekhez hozzáfűzte: „A magas kereslet és a meglévő termelőüzemek teljes kihasználtsága mellett egyértelmű, hogy a krízis hosszú távú megoldásának egyetlen módja a hazai gyártási képességünk újraépítése”

A Biden-adminisztráció még 2021-ben az amerikai chipgyártás fejlesztése érdekében egy 52 milliárd dolláros csomagot terjesztett elő, amit azonban még nem fogadtak el. „Minden egyes nappal, ami a támogatásra várással telik, egyre jobban lemaradunk” – fogalmazott Raimondo.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink