Elemzések Tovább drágulhat az autógyártók zöld átállása

Tovább drágulhat az autógyártók zöld átállása

Végh Martin | 2022.02.23 13:22

Tovább drágulhat az autógyártók zöld átállása

Fotó: Mercedes me media

2022-ben tovább nőhet a lítiumionos akkumulátorok ára az autógyártók folyamatban lévő elektrifikációja hatására, ezzel még inkább megdrágítva a szabályozások által sürgetett technológiai átállást.

Hirdetés

Az idén is magas szinten fog maradni az akkumulátorok ára, sőt akár tovább is emelkedhet, mivel az autóipar elektrifikációjából kifolyólag továbbra is magas kereslet mutatkozik a telepekben felhasznált nyersanyagok iránt. Többek között ez derült ki a Flitch Solutions piacelemző cég autóipari, energiaipari és infrastrukturális trendeket körbe járó webinárján.

Az áremelkedésre, és a nyersanyagok annak hátterében álló szűkülő kínálatára reagálva az autógyártók hosszú távú megállapodásokat kötnek bányavállalatokkal a kulcsfontosságú nyersanyagok közvetlen beszerzése céljából. Emellett a következő években az olcsó lítium-vas-foszfát kémiájú akkumulátorok térhódítása várható – ennek hatására 2026-ra a globálisan gyártott elektromos autók harmadát ilyen egységekkel fogják ellátni, szemben a mostani durván 20 százalékkal. Ennek a kémiai összetételnek a terjedése segíteni fogja az akkumulátorár-növekedés lassítását.

Növekedést hoz az új év

A Flitch arra számít, hogy a globális újautó-eladások idén 5,3 százalékkal 95,5 millió darabra fognak nőni, meghaladva a 2019-es, azaz a világjárvány előtti 92,6 milliót.

Joshua Cobb, a Flitch autóipari elemzője ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, hogy az értékesítéseket 2021-ben visszafogó problémák, mint a félvezetők hiánya, a szállítási késések, illetve Kína államilag irányított energiafogyasztás- és kibocsátáscsökkentése – ami üzemek leállását idézte elő – az idei évben is jelen vannak, és a valós eladásokat a jósolttól lefele téríthetik el.

Nem tétlenkednek a gyártók

Mindazonáltal az autógyártók igyekeznek olyan megoldásokat keresni, melyekkel ellenállóbbá tehetik ellátási láncukat és biztosíthatják a termelésük folytonosságát. A Flitch szerint az OEM-ek többek között a fejlesztést felgyorsító additív gyártásban, a termelés lokalizálásában, tehát az ellátási lánc hosszának csökkentésében, illetve a mesterséges intelligencia készletmenedzsmentben való alkalmazásában fognak megoldás után kutatni.

Ez persze csak néhány lehetőség, és mint ahogy Cobb rámutatott, már az is megfigyelhető, hogy az autóipari OEM-ek chipgyártókkal lépnek együttműködésre félvezetők közös fejlesztése érdekében. Ilyen megállapodás született már például a Foxconn és a Stellantis között is.

Nyer a járványon az önvezetés

A koronavírus-járvány óriási, mai napig tartó felfordulást okozott az autóipari ellátási láncokban, a pandémiának azonban lehet egy nyertese, az önvezetés. A Flitch szerint a növekvő sofőrhiánnyal karöltve a logisztikai központok járvány miatti bezárásai, illetve a távolságtartási szabályok ösztönzően hatnak az autonóm vezetés fejlesztésére.

A legtöbb erőforrást az autonóm taxik és teherautók fejlesztésére fogják fordítani. Cobb szerint azokon a területeken, melyek nem sűrűn lakottak, és a települések között nagyobb távolságok jellemzőek, az autonóm teherautók fejlesztése fog előtérbe kerülni – ilyen ország például Ausztrália. Ellenben a sűrűn lakott régiók inkább a robotaxik felé fognak fordulni. Utóbbi járművek fejlesztésében várhatóan Kína fog élen járni.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink