Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Tovább drágulhat az autógyártók zöld átállása
2022-ben tovább nőhet a lítiumionos akkumulátorok ára az autógyártók folyamatban lévő elektrifikációja hatására, ezzel még inkább megdrágítva a szabályozások által sürgetett technológiai átállást.
Az idén is magas szinten fog maradni az akkumulátorok ára, sőt akár tovább is emelkedhet, mivel az autóipar elektrifikációjából kifolyólag továbbra is magas kereslet mutatkozik a telepekben felhasznált nyersanyagok iránt. Többek között ez derült ki a Flitch Solutions piacelemző cég autóipari, energiaipari és infrastrukturális trendeket körbe járó webinárján.
Az áremelkedésre, és a nyersanyagok annak hátterében álló szűkülő kínálatára reagálva az autógyártók hosszú távú megállapodásokat kötnek bányavállalatokkal a kulcsfontosságú nyersanyagok közvetlen beszerzése céljából. Emellett a következő években az olcsó lítium-vas-foszfát kémiájú akkumulátorok térhódítása várható – ennek hatására 2026-ra a globálisan gyártott elektromos autók harmadát ilyen egységekkel fogják ellátni, szemben a mostani durván 20 százalékkal. Ennek a kémiai összetételnek a terjedése segíteni fogja az akkumulátorár-növekedés lassítását.
Növekedést hoz az új év
A Flitch arra számít, hogy a globális újautó-eladások idén 5,3 százalékkal 95,5 millió darabra fognak nőni, meghaladva a 2019-es, azaz a világjárvány előtti 92,6 milliót.
Joshua Cobb, a Flitch autóipari elemzője ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, hogy az értékesítéseket 2021-ben visszafogó problémák, mint a félvezetők hiánya, a szállítási késések, illetve Kína államilag irányított energiafogyasztás- és kibocsátáscsökkentése – ami üzemek leállását idézte elő – az idei évben is jelen vannak, és a valós eladásokat a jósolttól lefele téríthetik el.
Nem tétlenkednek a gyártók
Mindazonáltal az autógyártók igyekeznek olyan megoldásokat keresni, melyekkel ellenállóbbá tehetik ellátási láncukat és biztosíthatják a termelésük folytonosságát. A Flitch szerint az OEM-ek többek között a fejlesztést felgyorsító additív gyártásban, a termelés lokalizálásában, tehát az ellátási lánc hosszának csökkentésében, illetve a mesterséges intelligencia készletmenedzsmentben való alkalmazásában fognak megoldás után kutatni.
Ez persze csak néhány lehetőség, és mint ahogy Cobb rámutatott, már az is megfigyelhető, hogy az autóipari OEM-ek chipgyártókkal lépnek együttműködésre félvezetők közös fejlesztése érdekében. Ilyen megállapodás született már például a Foxconn és a Stellantis között is.
Nyer a járványon az önvezetés
A koronavírus-járvány óriási, mai napig tartó felfordulást okozott az autóipari ellátási láncokban, a pandémiának azonban lehet egy nyertese, az önvezetés. A Flitch szerint a növekvő sofőrhiánnyal karöltve a logisztikai központok járvány miatti bezárásai, illetve a távolságtartási szabályok ösztönzően hatnak az autonóm vezetés fejlesztésére.
A legtöbb erőforrást az autonóm taxik és teherautók fejlesztésére fogják fordítani. Cobb szerint azokon a területeken, melyek nem sűrűn lakottak, és a települések között nagyobb távolságok jellemzőek, az autonóm teherautók fejlesztése fog előtérbe kerülni – ilyen ország például Ausztrália. Ellenben a sűrűn lakott régiók inkább a robotaxik felé fognak fordulni. Utóbbi járművek fejlesztésében várhatóan Kína fog élen járni.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!