Elemzések Tényleg szükségünk van első csomagtartóra?

Tényleg szükségünk van első csomagtartóra?

autopro.hu/V.M. | 2022.03.05 16:20

Tényleg szükségünk van első csomagtartóra?

Fotó: Ford Media Center

Sokan elvárják, hogy egy elektromos autó rendelkezzen első csomagtartóval, azonban érdemes átgondolni, hogy nem-e éri meg valójában a belső égésű motor hiányában felszabaduló helyet másra felhasználni!

Hirdetés

Az első csomagtartók nem a villanyautózással jelentek meg, hiszen ismerősek lehetnek a közép- és farmotoros sportautókból, ahol hátul csak a motornak és a kettő ülésnek jutott hely, így jobb híján maradt az orrban lévő hely csomagtartóként használata. Az elektromos autókban aztán a sok helyet foglaló belső égésű motor hiánya miatt logikus megoldásként kínálkozott az orrban felszabaduló tér csomagtartóvá alakítása, különösen akkor amikor még az e-autókat is azonos térelrendezéssel tervezték, mint a tradicionális hajtású társaikat. A Volkswagen ID.4 személyében azonban megérkezett egy olyan elektromos autó, ami szembe ment a megszokott dizájnnal, és egyáltalán nem rendelkezett első tárolótérrel.

Sok hátrány, kevés előny

A VW kompakt elektromos autóját ezért kritika is érte, ugyanakkor az első csomagtér ellen több érv is felhozható. Az első a nem túl praktikus kinyitás: a legtöbb autó első csomagtere kizárólag belülről nyitható fel, plusz a művelet elvégzése még kényelmetlen is lehet. A Ford Mustang Mach-E esetében például a vezető lábteréhez kell lehajolni, majd az ott lévő csomagtérnyitó kart kétszer is meg kell húzni – mintha csak a motorháztetőt akarnánk felnyitni az olajszint megméréséhez.

Ezenkívül további hátrány lehet a belső tértől való teljes elzártságból eredendően, hogy az első csomagtartóban a hőfokot kizárólag a külső hőmérséklet határozza meg.

Sokkal kézre állóbb a nagyobb, jobban pakolható és már mindenkinek ismerős hátsó csomagtér használata – érvel az Autoblog szerzője, aki ugyanakkor rávilágít, hogy az első csomagtartónak is meg lehet a maga funkciója. Erre jó példa egy elektromos pickup, ahol az a jármű orrát leszámítva nem található máshol fedett tárolótár. Ugyancsak hasznos lehet, ha ritkán használt tárgyak tárolásáról van szó, hiszen, ha a szükség úgy hozza, akkor nem a csomagtartó alsó rekeszéből kell azokat kibányászni. Mindazonáltal ezek a tárgyak nem foglalnak el sok helyet, és a befogadásukhoz kellőn felüli tér könnyen kihasználatlanná válhat.

Felismerték a problémát a koreaiak?

A Hyundai Ioniq 5 tervezői mintha ezt felismerve dolgoztak volna. A mérnökök a lehető legtöbb mindent az autó orrába építettek be, ezzel rendkívül tágas első ülőhelyeket alakítva ki, az orrban megmaradó helyre pedig egy kisméretű rakodó rekeszt helyeztek el. A BMW iX SUV esetében továbbmentek, és ahogy az ID.4-nél is, teljesen elhagyták az első csomagtartót, aminek eredménye szintén egy tágas utastér lett.

Az elektromos hajtáslánc elemeinek orrba csoportosításával továbbá mindkettő típus esetében egy könnyen hozzáférhető hátsó csomagteret sikerült alkotni. Éppen ezért aztán érdemes átgondolni, hogy tényleg szükségünk van-e első csomagtartóra, és valóban negatívumként értelmezhető-e, ha a kiszemelt elektromos autó orrába nem pakolhatunk.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink