Elemzések Tartós hiányra kell számítani a lítium-piacon

Tartós hiányra kell számítani a lítium-piacon

autopro.hu/V.M. | 2021.02.08 09:17

Tartós hiányra kell számítani a lítium-piacon

Fotó: Orocobre

A kapacitásnövelési nehézségekből és az autóipari akkumulátorok iránti kereslet bővüléséből fakadóan tartós, egészen a 2020-as évtized közepéig tartó kínálat oldali hiány jön a lítium-piacon – áll a Roskill nyersanyagpiaci elemző vállalat előrejelzésében.

Hirdetés

Mind a lítium-kitermelési, mind a feldolgozást végző lítium-termelőüzemek kapacitásai további, tervezetten felüli növelésre szorulnak, mivel a kínálat csak így tarthat majd lépést a globális kereslet akkumulátorok hajtotta emelkedésével. Elméletben a betervezett bővítések elégségesek, a gyakorlatban azonban a Roskill szerint nehézségek várhatóak a finanszírozás és az üzemelés megkezdése terén egyaránt.

A vállalat előrejelzésében azt írja, hogy még a nagy múlttal rendelkező piaci szereplők is nagy eséllyel fognak alulteljesíteni a termelési és bővítési terveik tekintetében.

2019-ben az újratölthető akkumulátorok készítéséhez használták fel a lítium 54 százalékát. 2019 második felében a kínai elektromosautó-eladások esése, 2020 első fél évében pedig a koronavírus-járvány okozta globális értékesítés-csökkenés lassította a lítium-kereslet emelkedését. Az elkövetkező évtizedben ugyanakkor a kereslet ismét gyorsan fog nőni, 2027-re meg fogja haladni az egymillió tonna lítium-karbonát egyenértéket, éves szinten pedig 18 százalékot meghaladó növekedés várható 2030-ig.

Nő az autóipar szerepe

A jövőbeni lítium-fogyasztás egyre nagyobb része fog az autóipari akkumulátorokhoz kötődni. A magas nikkel tartalmú katódokra váltás – az energiasűrűség javítása érdekében – növeli a lítium-hidroxid iránti keresletet, annak ellenére, hogy a lítium-karbonátnál magasabb ára visszatart néhány fogyasztót a váltástól. A jövőben előreláthatóan a lítium-hidroxidé lesz a vezető szerep az akkumulátorgyártásban.

A Roskill kutatói megjegyzik, hogy az akkukban használt kobalt, nikkel, mangán és grafit termelése is a lítiuméhoz hasonló mértékben kell, hogy bővüljön. Ez azt jelenti, hogy öt különböző anyag kínálatának kell hasonló ütemben nőnie, hogy az akkumulátorok költségstruktúrája ne változzon meg – áll a Green Car Congress cikkében.

Kiemelt Partnereink