Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Tesla napelemes részlege lesz felelős a Supercharger-hálózatért
2024.05.21 06:16A Toyota ismét a legrosszabb autógyártó lett a klímalobbi terén
2024.05.21 04:20Most érdemes kábelgyártásra váltani!
2024.05.20 16:23Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Tartós hiányra kell számítani a lítium-piacon
A kapacitásnövelési nehézségekből és az autóipari akkumulátorok iránti kereslet bővüléséből fakadóan tartós, egészen a 2020-as évtized közepéig tartó kínálat oldali hiány jön a lítium-piacon – áll a Roskill nyersanyagpiaci elemző vállalat előrejelzésében.
Mind a lítium-kitermelési, mind a feldolgozást végző lítium-termelőüzemek kapacitásai további, tervezetten felüli növelésre szorulnak, mivel a kínálat csak így tarthat majd lépést a globális kereslet akkumulátorok hajtotta emelkedésével. Elméletben a betervezett bővítések elégségesek, a gyakorlatban azonban a Roskill szerint nehézségek várhatóak a finanszírozás és az üzemelés megkezdése terén egyaránt.
A vállalat előrejelzésében azt írja, hogy még a nagy múlttal rendelkező piaci szereplők is nagy eséllyel fognak alulteljesíteni a termelési és bővítési terveik tekintetében.
2019-ben az újratölthető akkumulátorok készítéséhez használták fel a lítium 54 százalékát. 2019 második felében a kínai elektromosautó-eladások esése, 2020 első fél évében pedig a koronavírus-járvány okozta globális értékesítés-csökkenés lassította a lítium-kereslet emelkedését. Az elkövetkező évtizedben ugyanakkor a kereslet ismét gyorsan fog nőni, 2027-re meg fogja haladni az egymillió tonna lítium-karbonát egyenértéket, éves szinten pedig 18 százalékot meghaladó növekedés várható 2030-ig.
Nő az autóipar szerepe
A jövőbeni lítium-fogyasztás egyre nagyobb része fog az autóipari akkumulátorokhoz kötődni. A magas nikkel tartalmú katódokra váltás – az energiasűrűség javítása érdekében – növeli a lítium-hidroxid iránti keresletet, annak ellenére, hogy a lítium-karbonátnál magasabb ára visszatart néhány fogyasztót a váltástól. A jövőben előreláthatóan a lítium-hidroxidé lesz a vezető szerep az akkumulátorgyártásban.
A Roskill kutatói megjegyzik, hogy az akkukban használt kobalt, nikkel, mangán és grafit termelése is a lítiuméhoz hasonló mértékben kell, hogy bővüljön. Ez azt jelenti, hogy öt különböző anyag kínálatának kell hasonló ütemben nőnie, hogy az akkumulátorok költségstruktúrája ne változzon meg – áll a Green Car Congress cikkében.