Elemzések Sokat veszíthetnek a beszállítók az e-mobilitással

Sokat veszíthetnek a beszállítók az e-mobilitással

autopro.hu/E.M. | 2022.09.04 12:16

Sokat veszíthetnek a beszállítók az e-mobilitással

Fotó: BMW PressClub Global

Az elektromos átállással az is megváltozhat, hogy az OEM-ek és a beszállítók hogyan részesülnek a járművek hozzáadott értékéből. Az OEM-ek érzik a lehetőséget, hogy a maguk javára billentsék a mérleg nyelvét, és ez bizony kihívás elé állíthat sok beszállítót.

Hirdetés

Az OEM-ek évtizedek óta vizsgálják anyagjegyzéküket, hogy felmérjék, mely alkatrészeket és rendszereket érdemes házon belül gyártani, és melyeket kiszervezni. A „nem stratégiai” területek tőkeszükségletének finanszírozása alól való felszabadulás lehetővé tette számukra, hogy az erőforrásokat máshová összpontosítsák.

Az idő múlásával a legtöbb OEM csak a stratégiai fontosságú részek gyártása felé fordult. A beszállítók több OEM-nek történő értékesítésének köszönhetően pedig a nagyobb méretgazdaságosság révén csökkentek a költségek és a technológia is fejlődött. Az S&P Global Mobility kutatása szerint így mostanra a beszállítók részesedése a belső égésű motoros járművek hozzáadott értékéből a gyártási költségek 60-70 százalékát teszi ki.

Változást hoz az elektrifikáció

A technológiai és költségelőny megteremtésének szükségessége arra kényszeríti az OEM-eket, hogy újragondolják az akkumulátoros elektromos ágazatba való belépést és az abban való eligazodást. Ez kritikus jelentőségű: egy olyan OEM-nek, amely 20 dollárral többet fizet kilowattóránként ugyanazért a technológiáért, annak egy 100 kilowattórás akkumulátor esetében 2000 dolláros többletköltséggel kell számolnia.

A sok OEM által most vagy a jövőben házon belül építendő elektromos meghajtási rendszereknek köszönhetően a beszállítói hozzáadott érték egyértelműen csökkenésbe fog váltani. Szemben a mai mintegy 70 százalékkal, a jövőbeni járműprogramok esetében az arány jóval 50 százalék alá csökken majd.

Sok forog kockán a beszállítóknak

Az ázsiai székhelyű OEM-ek a beszállítói bázisaikkal való erős szövetséget fogják kihasználni, hogy közösen lépjenek be az akkumulátoros elektromos autók piacára. Ahogy a belső égésű motorok esetében is, a kockázatok megosztása szükség esetén lehetővé teszi, hogy ezek a beszállítók is belépjenek a villamosított világba.

A másik oldalon a nagyobb szerepvállalás a komponensek készítésében lehetővé teszi az OEM-ek számára, hogy nagyobb arányban tartsák meg dolgozóikat, és bizonyos mértékig enyhítsék a szakszervezetek felől érkező nyomást. Ugyanakkor az OEM-ek óvatosak, hogy ne integrálják vertikálisan azokat a területeket, melyekkel nem tudnának a költséghatékonyság megőrzése mellett foglalkozni.

A beszállítók befolyása – és bizonyos esetekben túlélése – is az átalakulás fontos kérdésévé vált. A beszállítók beszállítói struktúrán belüli helyzete is változhat, ezért minden szinten újra kell gondolniuk üzleti stratégiájukat. Reális veszélyek számukra a kényszerű elbocsátások, a csökkenő bevételi részesedés és a beszerzési kockázat növekedése. Az OEM-ek már készen állnak a harcra, amelyre jobb, ha a beszállítók is felkészülnek – olvasható a SAE International cikkében.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink