Elemzések Soha nem látott változások jöttek a mobilitási szektorban

Soha nem látott változások jöttek a mobilitási szektorban

autopro.hu/H.J. | 2021.01.09 12:22

Soha nem látott változások jöttek a mobilitási szektorban

Fotó: Pixabay

A koronavírus járvány gyökerestől megváltoztatta az eddigi mobilitási trendeket. Teljesen új irányba tart a közlekedési szektor, melyet a változó fogyasztói preferenciák, a technológiák és a különféle szabályozások egyaránt formálnak.

Hirdetés

A világjárvány néhány hónap alatt megváltoztatta mind az emberek, mind a gazdaság alakulását. Az ügyfelek nagy hangsúlyt fektetnek az egészségre, ami a mobilitási szektorban azt jelenti, hogy sok utas a biztonságosabbnak és higiénikusabbnak tartott közlekedési módokat részesíti előnyben – a privát személyautók sokkal népszerűbbé váltak az elmúlt időszakhoz képest, míg a közösségi autómegosztási szolgáltatások mélypontra kerültek. Emellett az otthoni munkavégzés is egyre népszerűbb, miközben az üzleti utazások és az azokhoz kapcsolódó összes mobilitási szolgáltatás iránt alacsony a kereslet. Elsőre úgy tűnhet, a mobilitás fejlődése megállt, azonban érdemes figyelmet fordítani a legújabb fejleményekre, amelyek óriási hatást gyakorolhatnak a mobilitás jövőjére.

Át kell gondolni a mobilitás jövőjét

A legújabb intézkedések között említhető a városi kerékpárutak fejlesztése és bővítése, a különféle kormányzati ösztönzők bevezetése a kibocsátáscsökkentés érdekében, vagy az elektromos járművek vásárlásához különféle kedvezmények nyújtása egyaránt. Emellett mivel a fogyasztók egyre inkább a digitális csatornák felé fordulnak, így a mobilitási szektor elkezdte bővíteni online kínálatát is.

Az ilyen alapvető változások arra ösztönzik a mobilitási szektor szereplőit, hogy gondolják át a mobilitás jövőjét. Stratégiáikat már korábban is az ACES megjelenéséhez igazították – autonóm vezetés, összekapcsolt autók, villamosított járművek és megosztott mobilitás. Most pedig további lépéseket tettek, hogy figyelembe vegyék a járvány fogyasztói magatartásra, politikai döntéshozatalra és regionális gazdaságra gyakorolt ​​hatásait. Ezek a változások pedig valószínűleg jóval a COVID-19 után is fennállnak majd, ezért is érdemelnek különös figyelmet.

Fogyasztói preferenciák változása

A biztonság mellett a fogyasztók egyre inkább a digitális csatornákra és a fenntarthatósági kérdésekre koncentrálnak. Fontos lesz a mikromobilitási lehetőségekhez – a könnyű járművekhez, így például kerékpárokhoz, e-robogókhoz és mopedekhez – való hozzáférés, valamint a biztonsági és egészségügyi kérdések.

Sokkal népszerűbbé váltak az egyéni közlekedési formák.

Sokkal népszerűbbé váltak az egyéni közlekedési formák. | Fotó: Pixabay

A járvány kitörését követően a legtöbb kereskedés bezárta kapuit, az eladások pedig zuhanni kezdtek. Hasonlóképpen, a pandémia alatt drasztikusan megváltozott a mobilitási magatartás, mivel sokan, akik addig ingáztak, elkezdtek otthonról dolgozni, mások pedig egészségügyi problémák miatt kerülték a tömegközlekedést. Míg a fogyasztók hagyományosan az úti célig tartó időre, a költségekre és a kényelemre koncentráltak a szállítási mód kiválasztásakor, most a fertőzés kockázatának csökkentésére való képességet emelik ki fő szempontként.

Mivel a fogyasztók a fertőzések elkerülésére összpontosítottak, a mobilitási szolgáltatók gyorsan bevezettek egy sor biztonsági fejlesztést – ezek a változások pedig továbbra is fennmaradnak, és a szolgáltatók hamarosan más biztonsági intézkedések fejlesztésébe is belekezdhetnek, amelyek lefedik az ügyfelek teljes útját. A fogyasztói preferenciák megváltoztatása a személygépkocsik használatának adhatja a legnagyobb lendületet, de várhatóan a mikromobilitás és a gyalogos közlekedés, valamint kerékpározás lehetőségei is teret nyernek.

Az ACES-hez kapcsolódó fogyasztói preferenciák

Egy nemrégiben készült McKinsey-felmérés során, amely világszerte vizsgálta a fogyasztói mobilitási preferenciákat, kiderült, hogy az ügyfelek úgy gondolják: a hagyományos autógyártók hatékonyan képesek előmozdítani az ACES-innovációt. Ez a megállapítás nagy eltérést jelent a korábbi felmérésekhez képest, amelyek során a fogyasztók úgy vélték, hogy az OEM-ek elmaradtak az ázsiai társaiktól és az induló vállalkozásoktól az ACES trendek követésében.

A legjelentősebb átalakulás az elektromos járművek szektorához kapcsolódik. Mivel az autógyártók felismerték az elektromos járművek iránti növekvő érdeklődést, sokan elkezdték ennek a szegmensnek a piacra lépési modelljeinek felülvizsgálatát – beleértve az ajánlat kidolgozásának, az értékesítésnek, az értékesítés utáni szolgáltatásoknak, valamint az esetleges üzleti visszaesés kezelésének a megújításával.

Az online csatornák növekvő jelentősége

Az ügyfeleknek egyre nagyobb igénye van az új szolgáltatások megjelenésére. Ugyan továbbra is a személyes, kereskedésben tett látogatást tartják a legfőbb, vásárlási döntést befolyásoló tényezőnek, a digitális csatornák is már egyre fontosabbá válnak. Egy nemrégiben készült felmérésben a válaszadók több mint 80 százaléka használt online csatornákat a vásárlás mérlegelés-időszakában, és több mint 60 százaléka szerint vonzó lenne, ha használhatnának digitális csatornákat más szolgáltatásokhoz is.

Új hozzáállás a finanszírozással és a járművek tulajdonjogával kapcsolatban

A fogyasztók most már nyitottak a járművek digitális csatornákon keresztüli finanszírozására – az autófinanszírozással foglalkozó szakemberek felmérése szerint a válaszadók azt várják, hogy a kölcsönök és lízingek online vállalkozások közötti fogyasztói értékesítése 2025-re megközelítőleg a 20-25 százalékos piaci részesedést is eléri.

Ugyanez a felmérés kimutatta, hogy a tulajdonjog helyett az ügyfelek nyitottabbá válnak az úgynevezett jármű-előfizetési szolgáltatások igénybe vételére. A kereslet különösen erős lehet a teljesen rugalmas termékek, például a meghatározott időtartamú lízing modellek iránt.

Technológiai változások

A technológiai változások üteme továbbra is gyorsulni fog minden területen, beleértve az összekapcsolhatóságot, az autonóm vezetést és a városi közlekedést. A járvány ugyan súlyosbította a fejlődést, mivel a hagyományos OEM-ek készpénzmegőrző intézkedéseket és költségcsökkentő kezdeményezéseket vezettek be, amelyek kevés teret engednek a technológiai beruházásoknak. Ennek ellenére az ACES-innovációk nem álltak meg, sőt – az ACES partnerségek száma az elmúlt évtizedben mintegy negyvenszeresére növekedett, ha pedig a járvány nyomás alá helyezi a költségvetéseket az OEM-ek és a beszállítók számára, akkor ezek a partnerségek még elengedhetetlenebbé válhatnak.

Elektromos járművek

A technológiai fejlődés vitathatatlanul leginkább az elektromos mobilitás területén mutatkozik meg. Az autóipar 2025-ig mintegy 600 új akkumulátoros elektromos járművet és plug-in hibrid modellt vezet be, ami jelentősen növeli az ügyfelek választási lehetőségeit. Ugyanebben az időszakban pedig az OEM-ek több mint 120 milliárd dollárt fordítanak az akkumulátoros modellek fejlesztéseire.

Egyre többen döntenek az elektromos járművek vásárlása mellett.

Egyre többen döntenek az elektromos járművek vásárlása mellett. | Fotó: Pixabay

Európa és Kína jelenleg az élen jár az elektromos szektorban – az európai piac 44 százalékkal nőtt 2018 és 2019 között, még akkor is, amikor számos más országban lassult a növekedés. Kína ebben az időszakban lassabban növekedett, mint Európa, de továbbra is a legnagyobb elektromos piacnak számít.

Autóelektronika és kiberbiztonság

Az autóelektronikai és a szoftver termékek szerepe egyre fontosabbá válik, mindkét piac erőteljes növekedést mutat. A nagy keresletet generáló termékek közé tartoznak az elektronikus vezérlőegységek és a tartományvezérlő egységek – ezek a becslések szerint 2030-ban 156 milliárd dolláros éves árbevételt jelenthetnek.

A válság alatt a vállalatok és az ügyfelek igénye egyaránt megnövekedett a biztonsági szolgáltatások iránt.

A válság alatt a vállalatok és az ügyfelek igénye egyaránt megnövekedett a biztonsági szolgáltatások iránt. | Fotó: Pixabay

Számos OEM-nél a kiberbiztonság vált kiemelt kérdéssé az elmúlt időszakban. Jelenleg csak szűk szabványok és irányelvek léteznek a járművek hardverének és szoftverének biztonságára vonatkozó speciális technikai eljárásokra vonatkozóan – ez azonban hamarosan megváltozik. Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának egy fóruma új szabályozás kiadását tervezi a kiberbiztonságra és a szoftverfrissítésekre vonatkozóan. A kiberbiztonsági piac összetett éves növekedési üteme várhatóan 7 százalékra nő 2030-ig.

Egyéb technológiai változások

Számos egyéb technológiai fejlődés is alakíthatja a mobilitási szektort az eddig felsoroltakon kívül. Mivel a szoftverek és a csúcstechnológia egyre fontosabbá válik a járművek számára, az autógyártók egyre inkább új tehetségeket és innovatív K+F modellt keresnek. Emellett az 5G technológia a kiemelkedő sebességével, megbízhatóságával és a tárgyak internetével alapvető részévé válik a fejlesztéseknek. Továbbá a kvantumszámítás is számos lépésben segíthet az autóipari értékláncban. A városi légi mobilitás pedig új mobilitási lehetőségeket kínál.

Új irányelvek a kibocsátás csökkentésére

Az autók értékesítése és a gazdaság ösztönzése érdekében egyes kormányok olyan intézkedéseket vezettek be, amelyek előnyben részesítik az alacsony károsanyag-kibocsátású járműveket és az alternatív közlekedési formákat. Az új szabályozás azonban régiónként nagyon eltérő lehet – például Németországban az új elektromos modellek vételár-támogatása járművenként meghaladhatja a 10 ezer dollárt, míg Kínában a vételár-támogatás jelenleg 2350 és 3265 dollár között mozog autónként, azok tartományától függően.

Az elektromos piacon sokkal valószínűbb a gyors fellendülés és az erőteljes növekedés Kínában és Európában, mint az Egyesült Államokban, ahol a kormány nem nyújt a zöld modellek számára támogatást. Az elektromos-támogatások mellett pedig néhány kormány pénzügyi támogatást nyújt az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési alternatívák használatának ösztönzéséhez – az olasz kormány például 500 eurós bónuszt kínál a kerékpárvásárlásért.

Kilátások 2021-re és azon is túlra

A fenntarthatóság továbbra is fontos szempont lesz – több fogyasztó választhatja az elektromos és a mikromobilitás adta megoldásokat, különösen a városokban. Az autók értékesítése továbbra is csökkenhet 2019-hez képest, mivel több fogyasztó is előnyben részesíti a tulajdonlás alternatíváit.

Emellett hangsúlyos szerepet játszhat a szoftverfejlesztés és az automatizálás is. A járművek villamosítása is folytatódik, az újítások pedig tovább csökkenthetik az elektromos modellek költségeit. Sok kormány új ösztönzőket hoz létre a szén-dioxid-mentes közlekedési eszközök értékesítésének növelése érdekében, mások pedig hasonló célokat szolgáló iránymutatásokat adnak ki. Európában már jelenleg is több mint 150 város korlátozza a belépést központjaikba a szennyezés és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében.

A koronavírus számos vállalkozást, köztük a mobilitási szektorban tevékenykedőket is arra kényszerítette, hogy alakítsák át működésüket, emellett felgyorsította a meglévő mobilitási tendenciákat is – beleértve azokat is, amelyek a vásárlói preferenciákkal és szabályozással kapcsolatosak. Minden mobilitási szereplőnek – beleértve az OEM-eket, az induló vállalkozásokat, a befektetőket és a szabályozókat – gyorsan kellett módosítania stratégiáján a jelenlegi válságban való eligazodás és a következő „normális” helyzetre való felkészülés érdekében.

A világjárvány ellenére sok vállalat továbbra is a modern mobilitási technológiákba fektet be, ideértve az autonóm technológiát, az összekapcsolhatóságot, az elektromos járműveket és más területeket – írja a McKinsey.

Kiemelt Partnereink