Elemzések Rengeteg energia vész el az e-autók töltésekor

Rengeteg energia vész el az e-autók töltésekor

autopro.hu/Sz.P. | 2023.09.09 08:18

Rengeteg energia vész el az e-autók töltésekor

Az elektromos autók többnyire jelentősen hatékonyabbak, mint a benzines és dízeles társaik, azonban még a töltés során is vannak veszteségeik. Ezek autótól függően változnak: vannak olyanok, amik a megkapott áram több mint kilencven százalékát fel tudják használni, de olyanok is, amik majdnem a negyven százalékát elveszítik.

Hirdetés

Egy elektromos autót sem lehet energiaveszteség nélkül feltölteni. Ez részben annak köszönhető, hogy az energia egy része hővé alakul, ami az akkumulátor felmelegedéséből is látható. Továbbá energia veszik el a nagyfeszültségű akkumulátorokban a váltakozó áram (AC) egyenárammá (DC) alakítása során is. Bár ezek a veszteségek a DC gyorstöltés alatt nem állnak fenn -mivel az mindig egyenáramot használ- a hőveszteségek az intenzív töltési folyamat miatt valamivel magasabbak. Továbbá a töltőkábelek és csatlakozók sem teljesen veszteségmentesek.

A praxis-elektroauto.de nemrég közzétett egy táblázatot, amiben részletezik néhány modell töltési veszteségét.

  • Kia e-Soul 39 kilowattóra – Veszteség: 9,8 százalék
  • Hyundai Ioniq 5 72 kilowattóra – Veszteség: 11,3 százalék
  • Ford Mustang Mach-e – Veszteség: 11,3 százalék
  • Hyundai Ioniq 6 53 kilowattóra – Veszteség: 12,5 százalék
  • BMW i7 xDrive60 – Veszteség: 13,1 százalék
  • VW ID.3 – Veszteség: 13,4 százalék
  • Tesla Model Y LR – Veszteség: 14,3 százalék
  • Mercedes-EQS – Veszteség: 14,7 százalék
  • Opel Mokka-e – Veszteség: 15,2 százalék
  • Fiat 500 Action – Veszteség: 16 százalék
  • Dacia Spring – Veszteség: 16,7 százalék
  • BMW i4 eDrive40 – Veszteség: 17,2 százalék
  • Mazda MX-30 – Veszteség: 18,8 százalék
  • Porsche Taycan – Veszteség: 22 százalék
  • Tesla Model 3 – Veszteség: 22,6 százalék
  • Mini Cooper SE – Veszteség: 23,1 százalék
  • Polestar 2 78 kilowattóra AWD – Veszteség: 27 százalék
  • Smart EQ fortwo – Veszteség: 29,2 százalék
  • Renault ZOE Z.E. 50 E-TECH – Veszteség: 31,1 százalék
  • Renault Twingo Z.E. – Veszteség: 38,2 százalék

A gyártók arra törekszenek, hogy a töltés során a lehető legnagyobb hatékonyságot érjék el, mivel ez nem csak áramot takarít meg, hanem pénzt is. Minél kevesebb energia „vész el” vagy alakul át fel nem használt energiaformává, annál rövidebb a töltési idő.

A belső égésű motorok nem is jelentenek konkurenciát

Az elektromos autók vissza tudják nyerni az energiát rekuperációval (regeneratív fékezés) - ellentétben a belső égésű motorokkal. Ebben a folyamatban az elektromos motor generátorként működik. Amikor a sofőr elengedi a gázt ez a folyamat a legtöbb autóban elindul. Az autó lelassul, és a hajtáslánc az összes kinetikus energiát visszavezeti a motorhoz, ahol árammá alakul és aztán az akkumulátorban tárolódik, ami a hatótávot növeli

Egy elektromos autó hatékonysága átlagosan nyolcvan százalék. A benzines autók a nagy hőveszteség miatt többnyire csak húsz százalékot tudnak elérni, míg egy dízel autóban ez 30 és 43 százalék között mozog. A dízelmotorokban is van hőveszteség, de a magas kompresszió és a motorok felépítése miatt ez kevesebb. Ha a töltési veszteséget is figyelembe vesszük. az elektromos autók hatékonysága így is jelentősen nagyobb marad - írja az Efahrer

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink