Elemzések Rekord mélységben az akkumulátorok ára

Rekord mélységben az akkumulátorok ára

autopro.hu/V.T. | 2023.12.05 13:18

Rekord mélységben az akkumulátorok ára

Fotó: Porsche Newsroom

A 2022-es példátlan áremelkedések után az idei évben ismét csökkentek az akkumulátorok árai. A BloombergNEF (BNEF) kutatása szerint a lítiumion akkumulátorcsomagok ára 14 százalékkal lett kevesebb, ami egy rekordalacsony 139 dollár/kilowattórás értéket jelent. Ezt a nyersanyagok és az összetevők árainak csökkenése, valamint a gyártási folyamat részeinek gyorsulása okozta, miközben a kereslet elmaradt az elvárásoktól.

Hirdetés

Az elemzés kimutatta, hogy az elektromos járművek és a helyi energiatárolók akkumulátorigénye 950 gigawattóra volt 2023-ban, ami továbbra is nőni fog elképesztő, évenkénti 53 százalékos mértékben. A növekedés ellenére a vezető akkumulátor-gyártók a létesítményeik kihasználtságának csökkenéséről számoltak be és a bevételek sem érték el a legtöbb vállalat elvárásait.

Ezek eredményeként több elektromos jármű- és akkumulátor-gyártó felülvizsgálta a termelési célját, ami kihatással volt az árakra is. A lítium ára 2022 végére sosem látott magasságokba szökött, azonban az azzal kapcsolatos félelmek, hogy ez így is marad, mára valótlanná váltak, hiszen a költségek újra esni kezdtek.

Más tényezők formálják az eredményt

Az elmúlt év másféle dinamikát hozott, mint ami a kutatás korábbi éveiben tapasztalható volt. Az eddigiekkel szemben idén a termelési kapacitás jelentős növekedése és a kereslet elvárásoknál kisebb mértéke okozta az akkumulátorárak csökkenését - mondta el Evelina Stoikou, a BNEF energiatárolásért felelős főmunkatársa és a jelentés szerzője.

A kutatás eredményei különféle felhasználási módokból állnak össze, amik tartalmazzák az elektromos járműveket, buszokat és a helyi energiatárolókat is. Az elektromos járművekben használt akkumulátorcsomagok volumennel súlyozott átlagára 128 dollár/kilowattóra volt, míg ha csak a cellákat nézzük, 89 dollár volt kilowattóránként. Ebből arra lehet következtetni, hogy a csomagok árának 78 százalékáért a cellák felelnek. Az elmúlt négy év alatt a cellák és a csomagok áraránya elmozdult az addigi 70:30-as osztáshoz képest, aminek leginkább az új, költségcsökkentő tervezési eljárások az okai.

Kína vezető szerepben van

Regionálisan nézve Kínában voltak a legalacsonyabbak az akkucsomagok árai kilowattóránkénti 126 dollárral. Az Egyesült Államokban és Európában 11 és 20 százalékkal kerültek többe a csomagok. A magasabb árak ezen piacok relatív fejletlenségét jelzik, ami a magasabb gyártási költségekben, a kisebb mennyiségekben, és a változatosabb felhasználási módokban jelenik meg. Ezek mellett Kínában nagyon erős verseny alakult ki a gyártók között, mivel mindegyik megnövelte a termelési kapacitását, hogy nagyobb részesedéshez jusson az egyre növekvő belföldi felvevőpiacon.

Izgalmas innovációk hozhatnak változást

Az ipar továbbra is folytatja az átállást az alacsony költségekkel járó lítium-vas-foszfát (LFP) katódra. Az ilyen technológiájú csomagoknak és celláknak volt a legalacsonyabb a globális átlagára, ami 130 és 95 dollár/kilowattórát jelent. Ez az első év, amikor a BNEF kutatása 100 dollár/kilowattóra alatti árat tudott megállapítani az LFP cellákra vonatkozóan, amik 2023-ban átlagosan 32 százalékkal voltak olcsóbbak a lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid celláknál (NMC).

A bányaipar és a fémkereskedelem résztvevői a fő akkumulátor-alapanyagok, vagyis a lítium, a nikkel és a kobalt további árcsökkenésére számítanak 2024-ben. A BNEF ez alapján 133 dollár/kilowattórás átlagárra számít a jövő évet tekintve, 2023-as dollár-árfolyamban kifejezve. A technológiai innovációk és a gyártási fejlesztések tovább csökkenthetik az árakat a következő években, ami 2025-re 113, míg 2030-ra 80 dolláros kilowattóránkénti árat jelenthet.

Hatásosak lehetnek a gazdasági lépések

A BNEF szakemberei érdeklődve figyelik, hogyan fognak változni az Egyesült Államokhoz és Európához hasonló nagy piacokon az akkumulátorok árai, mivel a termelési támogatások és a fontos ásványokra vonatkozó szabályozások nagy hatást fejthetnek ki, valamint a lokalizációs törekvések is kérdéseket vetnek fel a jövőt illetően - fejtette ki Yayoi Sekine, a BNEF energiatárolásért felelős vezetője.

A lokalizáció tovább nyomhatja lefelé az árak színvonalát az Egyesült Államokban és Európában. Ezeken a piacokon nagyobb költségekkel jár az akkumulátorgyártás, mivel a vezető szerepben lévő Ázsiához képest itt magasabbak az energia, a felszerelések, a területek és a munkaerő költségei. A helyi intézkedések, mint az USA-ban érvényes Inflációcsökkentési Törvény (IRA) lejjebb vihetik a gyártási költségeket, azonban az ilyen törekvések pontos hatásai még nem ismertek.

A kutatásba és fejlesztésbe, a gyártási folyamatok fejlesztésébe és a kapacitásnövelésbe irányuló befektetések segíthetnek az akkumulátor-technológiák fejlesztésében és a költségek csökkentésében a következő évtized során. A BloombergNEF arra számít, hogy a következő generációs technológiák, mint a szilícium-, és lítium-fém anódok, a szilárdtest elektrolitok, az új katód alapanyagok, és az új gyártási folyamatok játszák majd a főszerepet a jövőbeni árcsökkenéseket tekintve - olvasható a Green Car Congress cikkében.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink