Elemzések Precedenst teremthetnek a német autógyártók elleni perek

Precedenst teremthetnek a német autógyártók elleni perek

autopro.hu/V.M. | 2021.09.23 16:21

Precedenst teremthetnek a német autógyártók elleni perek

Fotó: Daimler Global Media Site

Környezetvédők nemrég perkeresetet adtak be a BMW és a Daimler ellen, amiért azok – követelésüknek eleget nem téve – nem kötelezték el magukat a belső égésű motoros autók 2030-as kivezetése, valamint emissziójuk még gyorsabb csökkentése mellett. Az ügyek kimenetelén sok múlik, hiszen az ítélet alapot teremthet számtalan másik vállalat klímavédelmi tervének kikezdéséhez.

Hirdetés

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a Deutsche Umwelthilfe (DUH) német környezetvédő szervezet nemrég beperelte a BMW-t és a Daimlert. Egy másik szervezet, a Greenpeace német ága a Volkswagennel szemben nyújt be perkeresetet, amennyiben a vállalat október 29-ig nem fogadja el a másik kettő OEM-mel szemben is támasztott követeléseket.

A DUH a Wintershall energiaipari vállalatot is perrel fenyegette, amennyiben szeptember 20-ig nem fogadja el olajtermeléshez kapcsolódó követeléseit, a cég ellen azonban egyelőre nem nyújtottak be perkeresetet.

Kettő ítélet adja az alapot

A környezetvédők kettő 2020 májusi ítéletre alapozzák ügyüket. Az egyiket a német legfelsőbb bíróság hozta, ami úgy találta, hogy az akkor érvényben lévő klímatörvény rendelkezései elégtelenek a következő generációk védelméhez, és kijelentette, hogy az 1990-es szinthez képest 2030-ra 55 helyett 65 százalékkal kell csökkenteni az ország szén-dioxid-kibocsátását, továbbá, hogy 2045-re Németországnak karbonsemlegesnek kell lennie.

A másik ítélet Hollandiában született. A bíróság arra szólította fel a Shell olajipari óriást, hogy 2030-ig a 2019-es szinthez képest 45 százalékkal csökkentse szén-dioxid-kibocsátását. Az ítélet, amivel a környezetvédők javára döntöttek, az első alkalom volt, hogy egy bíróság egy magánkézben lévő vállalatot az emissziója mérséklésére kötelezett.

Még több perrel fenyegetnek az eljárások

A most az autógyártók ellen induló eljárások végkimenetelének fontosságát a Reuters magyarázata szerint kettő ok adja. Az egyik, hogy az ítélet precedenst teremthet abban a kérdésben, hogy a vállalatok közvetlen felelősséggel tartoznak-e a termékeik kibocsátásának emberekre gyakorolt hatásáért – a felperesek győzelme légitársaságok és más gyártók elleni peres eljárások sorát indíthatja el.

A másik ok az, hogy a vállalatoknak bíróságon kell bizonyítaniuk, hogy klímavédelmi terveik elégségesek.

Többet kellene tennie a gyártóknak

Mindhárom német autógyártó ambiciózus elektrifikációs célokat fogalmazott már meg. A Daimler, ahol lehetséges, 2030-tól csak tisztán elektromos modelleket fog kínálni, ugyanakkorra a BMW eladásainak legalább fele lesz teljesen elektromos, míg a Volkswagen 2035-től nem kínál fosszilis hajtású autókat.

A környezetvédők azonban azt állítják, ezek a tervek nem felelnek meg a német klímatörvénynek, továbbá azokkal az emberiség túllépi azt az emissziós keretet, amit az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (IPCC) határozott meg, amivel az OEM-ek felelőssé válnak a következő generációk által a klímaváltozás miatt elszenvedett károkért.

AZ IPCC kiszámolta, hogy maximálisan 1,7 Celsius fokos hőmérséklet-emelkedéshez még mennyi szén-dioxidot bocsáthat ki az emberiség. Ezt és a vállalatok 2019-es emisszióját alapul véve a környezetvédők megállapították, hogy a három OEM-nek mekkora kibocsátási keret jut. A szervezetek szerint a mostani tervekkel a gyártók túllépik azokat, így – ha mindenki más a sajátján belül is marad – az emberiség túl sok emissziót fog generálni. A környezetvédők ezért a kereten belül maradást és a belső égésű autók gyártásának 2030-as beszüntetése melletti jogi erősségi elköteleződést követelik tőlük.

A Volkswagen még nem döntött

A Daimler alaptalannak nevezte a szervezetek követelését, míg a BMW jelezte, hogy tervei összhangban vannak a felmelegedés párizsi klímaegyezményben megfogalmazott 1,5 Celsius fok alatt tartásával. A Volkswagen megfontolja válaszát, egyelőre azt közölte, hogy vállalatok egyéni beperlése nem a megfelelő módja a társadalmi problémák kezelésének.

Könnyen elképzelhető, hogy a németországi ítéletekre még évekig kell várni. Viszont az minél később születik meg, annál nagyobb kockázatot hordoz magában a gyártókra nézve, mivel 2030-hoz közeledve egyre fogy a rendelkezésre álló idejük, amit bármilyen nagyobb léptékű változás implementálására fordíthatnak.

Tetszett ez a hír? Iratkozzon fel hírlevelünkre az alábbi linken és értesüljön az elsők között a legfontosabb járműipari történésekről!

Kiemelt Partnereink