Elemzések Nincs már olyan messze a négyes szintű önvezetés

Nincs már olyan messze a négyes szintű önvezetés

autopro.hu/D.Á. | 2022.10.27 10:20

Nincs már olyan messze a négyes szintű önvezetés

Fotó: Tesla

Egy bécsi konferencián szó volt a négyes szintű önvezetés akadályairól, a mindennapi közlekedésben való elterjedésének feltételeiről. Vannak pontok, amikben nagy az egyetértés, ilyenek például a biztonságot érintő kérdések, de arról már megoszlanak a vélemények, mikor is dőlhetünk hátra és adhatjuk át az irányítást az autónknak.

Hirdetés

Ahogyan az autóipar és beszállítói a technológiai partnerekkel és startupokkal közösen az önvezetéssel kapcsolatos elvárások egy új és pragmatikus fázisára állnak át, a párbeszéd a témában a kontextuális felhasználás és a fogyasztói percepciók menedzselése felé terelődik. A koncentrálás a SAE Level 4-es önvezetésre felélénkül, ahogyan a fejlesztők elkezdenek az automatizált vezetési rendszerek működési körülményeire lehetőségként tekinteni hátráltató tényező helyett, miközben a Level 3-as önvezetés hands-off funkciókkal kapcsolatos komplikációi hátráltatják a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) implementációját és mélyebb megértését.

Ezen komplikációkra keresve a választ rendezte meg az osztrák központú The Autonomous vállalat a Main Event konferenciáját szeptember végén Bécsben, melynek témája az autonóm mobilitás biztonságos megvalósítása volt. Mintegy 200 vállalat képviselői gyűltek össze, hogy megtárgyalják például a mesterséges intelligencia szerepét az önvezetésben, valamint azt, hogyan garantálható a biztonság a négyes szintű önvezetés során.

Biztonság mindenek felett

A The Autonomous a McKinsey egyik előrejelzését idézte, amelyben a szerzők az autóipar értékét 2030-ra 1,6 trillió dollárra becsülték, illetve reménykedtek abban, hogy a négyes szintű önvezetés 15-20 százalékkal visszaszoríthatja a közlekedés emisszióját, valamint új mobilitási lehetőségeket kínál az időseknek és a mozgáskorlátozottaknak. Mindehhez azonban megkérdőjelezhetetlen biztonságot kell felmutatnia a rendszereknek, hogy megnyerjék a tömegek bizalmát.

Peter Schaefer, az Infineon autóipari divíziójának marketingigazgatója és alelnöke kiemelte, hogy minden igyekezettel azon kell lenni, hogy megbízhatóvá tegyük az autonóm rendszereket. Szerinte ezt a technológia, a közbizalom és a megbízható elektronika együttesen fogja adni. Schaefer szerint a biztonság és a jó rendelkezésre állás is hasonlóan fontos szempontok, hiszen hiába van egy remek Level 4-es rendszerünk, ha az nem áll rendelkezésre, elveszítjük a felhasználók bizalmát.

Stefan Poledna, a TTTech Auto technológiai igazgatója hozzátette, a legjobb módja a közbizalom elnyerésének, ha bebizonyosodik, hogy az autonóm járművek biztonságosabbak, mint az emberi sofőrök. A résztvevők abban egyetértettek, hogy a jelenlegi eredmények jók, de elismerték, a 100 százalékos megbízhatóság még messze van. Indu Vijayan, az AEye termékfejlesztésért felelős igazgatója és szoftveres lidar érzékeléssel foglalkozó fejlesztő bátor kijelentéssel élt: a privát járművekbe egy évtizeden belül megérkezik a négyes szintű önvezetés.

Hardver, szoftver és rendszerek

Arra a kérdésre, hogy hardveres vagy szoftveres előrelépés a szükségesebb a magas szintű önvezetés eléréséhez, a résztvevők nem értettek egyet. Schaefer szerint holisztikusan érdemes szemlélni a kérdést, mindkét dolog egyaránt fontos. Vijayan adatokat is mutatott arról, az észlelési rendszerek hogyan válnak egyre kifinomultabbá, és hogyan adnak egyre több mozgásteret biztonság tekintetében. Elmondta, egy kis objektum nagy távolságról való észlelése ma már 120-160 métert jelent a négyes szintű önvezetés esetén, autópályán. Számos autógyártó kínál már hands-off, azaz beavatkozást nem igénylő vezetéstámogató funkciót autópályára, de ezek mind Level 3-as kategóriájúak, azaz a rendszer fékez, gyorsít és kormányoz, de a vezetőnek mindig készenlétben kell állnia, hogy bármikor átvehesse az irányítást. A kontroll kérdése egy fontos különbség Level 3 és Level 4 között Vijayan szerint, aki megjegyezte, hogy a rendszerek határait világosan közölni kell a felhasználókkal. Az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) szervezet megerősítette ezt az álláspontot, ugyanis egy 600 résztvevős kutatásukban azt találták, hogy több autógyártó felhasználói nem voltak tisztában azzal, mit tudnak pontosan az autóikba épített technológiák.

A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy a biztonság kérdését nem szabad az olyan, hardveres vagy szoftveres megkötéseknek bekorlátozni, mint a mikrochipek. A bőség elvét kell követni, sok különböző chipre és szoftverre van szükség, egymagában egy sem lesz képes áttörést hozni, mondta Poledna.

A teherszállítás töri az utat

A The Autonomous Main Event konferenciáján az is terítékre került, hogy a tehergépjárművekkel indított Level 4-es önvezetési projektek előzik a személygépjárműveseket. Magnus Liljeqvist, a Volvo Trucks képviselője megerősítette a megállapítást, és aranyat érőnek bélyegezte a teljes Level 4 önvezetést a közúti teherszállításban, de még limitált vezetési körülmények között is látja a profit lehetőségét a projektekben.

Annie Lien, a mesterségesintelligencia-fejlesztő VinAi helyettes vezérigazgatója másképp közelít a témához. Elmondta, szerinte a személyautókba sokkal később fog megérkezni a négyes szintű önvezetés, mint 2030. Szerinte egy jó darabig még a második szinten maradunk, mivel egyelőre a hármas szint is problémás. Cége termékeinek egyikei, a vezetőmonitorozó rendszerek kritikus fontosságúak lesznek ebben az időszakban – írta meg a SAE International.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink