Elemzések Nincs már olyan, hogy olcsó új autó

Nincs már olyan, hogy olcsó új autó

Pörge Béla | 2022.06.26 16:23

Nincs már olyan, hogy olcsó új autó

Fotó: Suzuki Media Site

Az elmúlt években drámaian megugrott az autók ára, legyen szó új, vagy használt példányról. Mivel a kereslet nagyobb, mint a kínálat, így az autógyártóknak kedvezményekkel sem kell csábítaniuk a vevőket, ami tovább nehezíti a vásárlók dolgát.

Hirdetés

Tény, hogy folyamatosan fejlődnek, változnak az autók, így természetesen figyelembe kell venni az összehasonlításnál, hogy mást tudott egy autó öt éve, tíz éve és mást tud most. Ugyanakkor önmagában a tény, hogy mennyit kell gyűjteni egy új autó megvásárlásához még beszédes, és egyben aggasztó is: egyre nehezebb új autót venni.

Minden elérhető modell összehasonlításához egy könyvet is meg lehetne tölteni, a cikkünkben néhány, Magyarországon kifejezetten népszerű autót vettük górcső alá. Az árakat az autógyártók saját listáiból, valamint márkakereskedések hirdetéseiből gyűjtöttük össze, előfordulhat, hogy ettől eltérő áron is lehet vagy lehetett vásárolni az adott modellből.

Népautó? Van még olyan?

2012-ben egy új Suzuki Swift ára felszereltségtől függően 2,8 millió forinttól egészen 4,5 millióig terjedt – utóbbi áron már egy 136 lóerős, 1,6-os sportautót lehetett venni, az átlagos kivitelből még az 1,3-as GLX ára sem érte el a 4 millió forintot – igaz, 3 millió alatt csak a legegyszerűbb, háromajtós GC kivitelt lehetett elérni.

Ehhez képest ma a legolcsóbb Suzuki Swift 5,3 millió forint, de a legtöbb verzió ára vagy közelíti, vagy meg is haladja a 6 milliót. A Suzukik ára tehát megközelítőleg 50 százalékkal nőtt tíz év alatt – nagyságrendileg annyit, mint a bruttó átlagfizetés a KSH szerint.

Beszédesebb adat, hogy az áremelkedés az utóbbi három évben volt drasztikusabb, azaz 2018-ban reálértéken még olcsóbban is vehettünk új Swiftet, mint 2012-ben, mára azonban ez már nem igaz.

A legnépszerűbb Opel modelleket nézve talán még durvább a kontraszt: ma a legolcsóbb újonnan elérhető Opel Astra éppen 10 millió forint alatti áron kapható, de felszereltségtől függően 12 millióig is felmehet az ára. A plug-in hibrid verzió ára 15 millió forint. A Corsa esetében a legfapadosabb verzió 6,2 millióért is elérhető, az elektromos kivitel ára kedvezménnyel 12 millió forint.

Egy új Corsa átlagára 2018-ban még 4,3 millió forint volt, az Astra 2015-ben mozgott hasonló áron, akkor a legegyszerűbb felszereltséggel 4,7 millió forintba került. Mindkét modell ára megduplázódott néhány év alatt.

Szintén népautónak minősíthető hazánkban a Ford Focus: egy új Focus átlagosan 7,2 millió forintba került 2018-ban, ma viszont 9,2 millió alatt nem kapni Focust, de ha vastagon fog a ceruzánk az extrák és a felszereltség terén, akkor 12-13 millió forint is összejöhet.

Meglepően keveset drágult az elmúlt években a Volkswagen Golf: 2018-ban 9,2 millió, most pedig 10,2 millió forint a modell átlagára.

Mikor jutunk hozzá?

Az ár csak egy tényező azok közül, amiért ma igazán nehéz autót venni. A fenti modellek közül a Suzukira a legkevesebb a várakozási idő, igaz, a Swift már nem Esztergomban készül, így egy fél évet ott is lehet számolni – a többiek esetében a 8-12 hónap az alap. A legrövidebb várakozási idő – egy-egy szerencsés esetet leszámítva – a Suzuki Vitara és S-Cross esetében tapasztalható, ezekre az autókra jobb esetben csak 4-5 hónapot kell várni.

Szintén a Suzuki kapcsán érdemes megemlíteni, hogy az esztergomi vállalat eddig évközben nem emelt árat, ezt a gyakorlatát azonban kénytelen volt feladni. Nehéz idők várnak azokra, akik elérhető áron szeretnének új autót vásárolni.

Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink