Elemzések Nem szívesen osztják meg adataikat az autógyártók

Nem szívesen osztják meg adataikat az autógyártók

autopro.hu/V.M. | 2023.02.14 07:21

Nem szívesen osztják meg adataikat az autógyártók

Fotó: Continental

Az autóiparban egyre nagyobb szerepet kapnak a szoftverek, a digitalizáció, a konnektivitás és persze mindezek elválaszthatatlan része, az adat, aminek gyűjtése, feldolgozása, majd különböző módokon hasznosítása jelentős bevételforrást jelenthet az autógyártóknak. Azt hihetnénk, hogy ez az átalakulás nagy lehetőségeket tartogat az adatkezelésre szakosodott startupoknak, a valóság azonban más.

Hirdetés

Az autóiparba begyűrűző digitalizáció olyan startupokat hívott életre, melyeknek küldetése, hogy segítsen az autógyártóknak adataik értékesítésében. Ezek közül kettő az izraeli Otonomo és a brit Wejo, melyek minden várakozással ellentétben egyáltalán nincsenek kitűnő pénzügyi helyzetben.

A Otonomo, ami 2021-ben lépett tőzsdére egy speciális célú akvizíciós társasággal (SPAC) egyesülés útján, 2022 harmadik negyedévében csak kétmillió dollár bevételre tett szert. Ez ugyan tizenkétszerese az egy évvel korábbi értéknek, a veszteség így is nőtt, ami év végén leépítésre kényszerítette a céget.

A brit Wejo szintén egy SPAC segítségével vont be tőkét két évvel ezelőtt. Most ismét egy felvásárlásra létrehozott vállalattal kíván egyesülni, és azáltal 100 millió dollár forráshoz jutni. Beszédes, hogy a cég mindössze 2025-re tűzte célul a pozitív cash-flow elérését, és 2022 első kilenc hónapjában mindössze 4,8 millió dollár árbevétele volt.

Eltérő formátumok

Az autógyártók mind eltérő módon és formátumban gyűjtik adataikat. A General Motors által támogatott Wejo, az Otonomo és más hasonló cégek megpróbálják ezeket egységes formába konvertálni, hogy azáltal harmadik felek, például biztosítók, flottamenedzsment cégek vagy éppen a közlekedésszervezők hasznosítani tudják.

Az elképzelés jó, azonban a gyártók megválogatják, hogy mit hajlandóak megosztani, ami pedig nagy mértékben rontja az adatok értékét. Ezenfelül egyes esetekben az adat csak akkor hasznosítható, ha egyszerre sok OEM-től állnak rendelkezésre azonos adatok.

Ha például egy parkolófenntartó a parkolóhasználatról akar jobb képet alkotni, akkor miden olyan járműről adatokra van szüksége, melyek adott időintervallumban a parkolót használták, nem elég, ha csak a járművek egy részéről jut információhoz – azokról, melyek gyártóinak szerződése van az adatszolgáltató partnerével.

Hiába ismert a megoldás

A Bloomberg Autoblog által szemlézett elemzése szerint a megoldás egy egységes piactér létrehozása lenne, ahol az OEM-ektől származó adatok egységes formátumban állnak rendelkezésre. Ennek megvalósítása azonban egyelőre rendkívül nehéz feladatnak tűnik.

Mindez annak ellenére van így, hogy a gyártók maguk is felismerték az adatok értékesítésében rejlő lehetőségeket. A Ford például a Wejóval működik együtt adatai biztosítók részére feldolgozásában, miközben más csatornákon keresztül is értékesíti adatait, a Stellantis pedig nemrég külön céget is alapított az adatalapú szolgáltatások nyújtására, illetve az adatokkal kereskedésre. Ahogy azonban ezek a példák is mutatják, az OEM-ek afelé hajlanak, hogy adataik feldolgozását és értékesítését önállóan végezzék.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink