Elemzések Nem osztanak-szoroznak az e-autók az áramkeresletben

Nem osztanak-szoroznak az e-autók az áramkeresletben

autopro.hu/E.M. | 2022.10.14 04:20

Nem osztanak-szoroznak az e-autók az áramkeresletben

Fotó: Porsche Newsroom

Növekvő számuk ellenére az elektromos autók ma elhanyagolható hányadát adják a globális villamosenergia-keresletnek. Mindazonáltal a jövő ebben is változást tartogat az elektrifikáció előrehaladtával párhuzamosan.

Hirdetés

Az idei év végére világszerte mintegy 27 millió töltést igénylő személygépkocsi lesz forgalomban. A BloombergNEF (BNEF) piackutató és tanácsadó vállalat becslése szerint az e-autók globális villamosenergia-igénye minden fontos szempontot figyelembe véve idén mintegy 60 terawattóra lesz.

A globális villamosenergia-igénynek, amely ebben az évben valahol 28 ezer terawattóra körül lesz, ez azonban csupán 0,2 százaléka, amely Szingapúr villamosenergia-fogyasztásával egyezik meg. A világ nagy részén az e-autók bevezetése azonban még csak most kezdődik, és a BNEF-nél arra számítanak, hogy a következő két évtizedben az elektromos járművek gyorsan elterjednek majd, így ez a kép meg fog változni.

Két különböző kimenet

Az BNEF éves EV Outlook című kiadványa két fő forgatókönyvet tartalmaz. Az egyik azt feltételezi, hogy a piaci erők jelentik az elfogadás fő hajtóerejét, és hogy nem kerülnek bevezetésre új szakpolitikák. Ebben, a gazdasági átmenet nevet viselő esetben az akkumulátoros elektromos járművek 2040-re a globális személygépkocsi-eladások háromnegyedét teszik ki.

A másik forgatókönyv szerint azonban 2050-re a világ minden országa eléri a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást. A nettó zéró nevet viselő elképzelés azt feltételezi, hogy az akkumulátoros elektromos járművek a 2030-as évek elejére szinte teljesen átveszik a piacot.

Ha ezt a két eshetőséget vesszük alapul, akkor 2040-ben körülbelül 730 millió elektromos személyautó lesz, amely megközelítőleg 7 százalékkal növeli a globális villamosenergia-szükségletet. A nettó zéró forgatókönyv szerint azonban ekkor már több mint egymilliárd elektromos jármű közlekedik majd az utakon, ami körülbelül 9 százalékos növekedést jelent.

Tovább bonyolódik a helyzet

Azt is szem előtt kell azonban tartani, hogy nem minden elektromos jármű személygépkocsi. Az villamosított buszok, teherautók és egyéb járművek figyelembevétele még tovább növeli a számokat. Így a két forgatókönyv szerint valahol 11 és 15 százalék között lesz a globális villamosenergia-szükségletet növekedésének mértéke 2040-ben.

Még érdekesebbé válik a helyzet, ha ezt országos szintre is lebontjuk. Egyes gazdag országokban az elektromos meghajtású járművek akadályozzák meg, hogy a villamosenergia-kereslet csökkenjen, míg a fejlődő gazdaságokban az összességében is várható folyamatos növekedést csupán szerény mértékben emelik.

Az elektromos járművek áramrendszerbe való integrálása azonban világszerte továbbra is gondos tervezést, valamint csúcsidőn kívüli töltésre való ösztönzést is igényel. Az e-autók azonban még jó néhány évig csupán csekély mértékben járulnak majd hozzá a globális villamosenergia-igény növekedéséhez – olvasható az Autoblog cikkében.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink