Elemzések Nem öregszik az e-autók akkuja a visszatáplálástól

Nem öregszik az e-autók akkuja a visszatáplálástól

autopro.hu/D.Á. | 2024.02.03 08:19

Nem öregszik az e-autók akkuja a visszatáplálástól

Fotó: ABB

Egy németországi kutatási projekt egy szisztematikus megközelítést dolgozott ki az elektromos autók akkumulátorainak öregedésének kimutatására különböző töltési stratégiák használatával. A kutatók kísérleteket folytattak, melyekkel szimulálták a valós vezetési és hálózati visszatáplálási felhasználásokat.

Hirdetés

A „mindennel összekapcsolt autó koncepciója (Vehicle-to-Everything; V2X)” lehetővé teszi az autók számára, hogy számos különböző entitáshoz kapcsolódjanak, például más autókhoz, gyalogosokhoz, infrastrukturális elemekhez és az elektromos hálózathoz. Ebben a cikkben a V2X az olyan koncepciókra és technológiákra vonatkozik, amelyek lehetővé teszik a kétirányú energiaáramlást az elektromos autók és a hálózat között. Azon túl, hogy csökkennek az energiadíjak az elektromos autók tulajdonosai számára, a V2X koncepció komoly előnyöket hordoz az energiahálózat számára is. Hatékonyabb lehet például a gazdálkodás az áramellátási forrásokkal, növekedhet a megújuló energia részaránya, és várhatóan csökkenni fog a jövőbeli infrastruktúra-bővítés költsége.

A V2X jellemzően három kategóriára oszlik:

  • „Jármű az otthonhoz (Vehicle-to-Home; V2H)”, melynek keretében az elektromos autó akkumulátorai egy háztartás energiaszükségletének fedezéséhez járul hozzá mobil áramforrásként.
  • „Jármű az épülethez (Vehicle-to-Building; V2B)”, ahol az e-autó egy épület energiafelvételének kiegyensúlyozásában, a maximális energiaigény csökkentésében, az energiafelhasználási mintázatok optimalizálásában és a megújuló energiaforrások bevezetésének segítésében vesz részt.
  • „Jármű a hálózathoz (Vehicle-to-Grid; V2G).” Itt az elektromos autó energiát szolgáltat az elektromos hálózatnak, kisegíti azt hiány esetén, és az energiapiacok közötti átjárást biztosítja.

Nemhogy nem káros, egyenesen hasznos

A V2X megoldások használatával potenciálisan meghosszabbítható egy elektromos autó akkumulátorának élettartama, a hagyományos egyirányú töltéshez hasonlítva, köszönhetően a kontrollált töltésnek és merítése. Az akkumulátorok öregedését sok faktor befolyásolja, például a telep kémiai összetétele, töltési és merítési idők, az akkumulátor töltöttségi szintje (SOC), a kisütés mélysége (DOD), és a töltés-merítési ciklusok száma. Ezen felül újabban már az is szignifikánsnak számít, hogy egyen- vagy váltóárammal töltünk, és hogy milyen terhelést kap egyszerre az akkumulátor.

A korábbi kutatások számba veszik az akkumulátorok öregedését, valamint a V2X felhasználások gazdasági előnyeit, de nem mutatnak fel konkrétumokat az elektromos autók V2X összekapcsolásával kapcsolatban, és nem tárgyalnak elég példát. Gong és munkatársainak az eTransportation lapban megjelent kutatása részletesen elemez különböző töltési stratégiákat, és azok hatását az akkumulátor állapotára, legyen szó egy- vagy kétirányú töltésről.

A kutatás eredményei

A kutatók azt találták, hogy a V2X és a referencia-felhasználások között átlagosan 3,09 százalékos eltérés mutatkozott az akkumulátor állapotában 20 hónap után, ami alacsonyabb, mint a cellák gyártásánál jelentkező szórás azonos körülmények között. Az eredmények szerint a V2X felhasználások alkalmazása esetén nincs szignifikáns különbség az akkumulátor öregedésében, megfelelően konfigurálva pedig akár csökkentheti az elhasználódást a hagyományos, kontrollálatlan töltéssel szemben – számolt be a Green Car Congress.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink