Elemzések Nem maradnak nyugati autók nélkül az oroszok

Nem maradnak nyugati autók nélkül az oroszok

autopro.hu/V.M. | 2023.01.19 04:20

Nem maradnak nyugati autók nélkül az oroszok

Fotó: Pexels

Annak ellenére, hogy a résztvevő feleket a jövőben felelősségre vonhatják, az Európában gyártott kész járművek Oroszországba irányuló exportja ismét növekedésnek indult, miután a nyugati szankciók bevezetését követően hirtelen bezuhant.

Hirdetés

Az Európai Bizottság 2022 decemberében állt elő egy javaslattal, ami szerint az EU Oroszországgal szemben bevezetett kereskedelmi szankcióinak megsértését bűncselekménynek kell tekinteni.

Az uniós állampolgárok számára a járművek Oroszországba szállítása a tervezet szerint bűncselekménnyel érne fel, a gyakorlatban azonban a szállítmányok több szereplőn is átmennek, köztük újraértékesítőkön és szállítással foglalkozó cégeken, így lehetségessé válik a szankciók megkerülése. A dolog ott tart, hogy az ügyletek résztvevői már nem csupán örülnek, hogy valahogyan meg tudják oldani a járművek exportját, hanem az új ellátási láncok egyszerűsítésén és optimalizálásán dolgoznak.

Egyre többen szállnak be

Oroszország 2022 első felében engedélyezte a szankciós termékek párhuzamos importját, vagyis a termékek gyártójuk engedélye nélküli behozatalát az országba. Az gyakorlatra szakosodott AutoDegustator alapítója, Ararat Mardoyan, a The Guardiannak elmondta, hogy a párhuzamos, más néven „szürke” importban szerepet vállal cégek száma felívelőben van, mivel a termékek Örményországon és Iránon keresztüli ilyen módon behozása az egyetlen lehetőséggé vált.

Az uniós Bizottság azon nem EU-s állampolgárok megbüntetését is szorgalmazza, akik áthágják az államtömörülés szankcióit. Akármi is lesz azonban a javaslat eredménye, Mardoyan szerint az orosz piac „nem fog kész járművek nélkül maradni.”

Hivatalosan jelenleg csak 17 autógyártó 68 modellje érhető el Oroszországban, a gyakorlatban azonban 85 gyártó 501 modelljéről lehet beszélni – így becsüli Sergey Udalov, a moszkvai Avtostat think tank vezetője, aki a szakadéknyi különbséget a párhuzamos importnak tulajdonítja.

Komplikált ügyletek

Roman Rassudkov, a párhuzamos importtal foglalkozó orosz Rucar tulajdonosa szerint a nyugati modellek Kínából importálása is zajlik már. „Készek vagyunk bármilyen olyan márkájú járművet leszállítani Kínából, amely hivatalosan jelen van a helyi piacon… Lehet szó európai, japán vagy akár amerikairól” – fejtette ki a vállalatvezető.

Ugyanakkor Rassudkov elismerte, hogy egyes márkák nehéz esetnek számítanak, mivel a kínai hatóságok szigorúan kezelik az exportengedélyeztetéseket. Ezenfelül az autók fizikai útja is komplikált lehet, elképzelhető például, hogy egy kínai cég megvásárolja a járművet, azt a kazah határhoz szállítja, ahonnan azt egy helyi szállítmányozó viszi tovább. Onnan a jármű közvetlenül Oroszországba, vagy későbbi reexportálási céllal Fehéroroszországba kerülhet.

Az Automotive Logistics beszámolója szerint a párhuzamos import útján bevitt járművek számáról nem áll rendelkezésre megbízható adat, a járművek bevitelében szerepet vállaló orosz cégek szerint azonban az import volumene még bőven elmarad az ukrajnai háború előtti legális importétól.

Mindazonáltal egyes források szerint a szürke import már elkezdte befolyásolni az orosz újautó-piaci árviszonyokat, és a gyakorlat akár egyes külföldi OEM-ek tudtával és hallgatólagos támogatásával folyhat. Az AutoNews orosz hírportálnak nyilatkozva egy bennfentes elárulta, hogy legalább egy nyugati gyártó így szállított alkatrészeket korábbi orosz márkakereskedőinek. A szóban forgó gyártó sok társával együtt elhagyta az orosz piacot a szankciók bevezetése után.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink