Elemzések Nem lesz elég lítium az elektrifikációs célokhoz

Nem lesz elég lítium az elektrifikációs célokhoz

autopro.hu/V.M. | 2023.08.08 07:21

Nem lesz elég lítium az elektrifikációs célokhoz

Fotó: Tianqi Lithium

A globális lítiumiparba 116 milliárd dollárt kellene befektetni 2030-ig, hogy az autógyártók és a kormányok ambiciózus elektrifikációs céljai maradéktalanul teljesülhessenek, ekkora összeg befektetése azonban egyelőre nem látszik elképzelhetőnek – derül ki a Benchmark Mineral Intelligence elemzéséből.

Hirdetés

A piackutató cég a korábbi, lassabb ütemű elektrifikációval számoló előrejelzése szerint 54 milliárd dollár invesztálására lenne szükség 2030-ig. Akkor azonban, ha az átállás az OEM-ek hivatalos célkitűzései, illetve a kormányok dekarbonizációs céljai szerint történik, ennek több mint kétszeresét kellene befektetni ugyanannyi idő alatt.

A Benchmark az utóbbi forgatókönyvnél úgy számolt, hogy például a Mercedes-Benz 2030-tól csak elektromos autókat gyárt, a Tesla pedig évente 20 millió személyautót állít elő – ugyan az utóbbi rövid idő alatt több nagyságrendnyi ugrást jelentene a 2022-es 1,3 millió jármű után. Ugyancsak a forgatókönyv részét képezi, hogy az EU-ban 2035-től betiltják az új fosszilis hajtású autók értékesítését, illetve, hogy 2030-tól az USA-ban minden második új autó tisztán elektromos vagy plug-in hibrid.

Ha mindezen feltételek teljesülnek, akkor a következő évtized elejére az autóiparnak hét terawattórányi akkumulátor fog kelleni, szemben a lassabb elektrifikáció esetén keletkező 3,9 terawattórányi igénnyel. Utóbbi forgatókönyv esetén a lítiumtermelés lépést tarthat a keresletnövekedéssel, a gyors átálláshoz azonban 2030-ra évente 5,3 millió tonna lítiumkarbonátra lenne szükség, amitől a termelés minden most lehetségesnek látszó beruházást figyelembe véve is 1,8 millió tonnával fog elmaradni. Ma évi mintegy 915 ezer tonna lítiumkarbonát előállítására képes globális lítiumipar.

Kezdhetnek aggódni a gyártók

A Green Car Congress cikke szerint Cameron Perks, a Benchmark elemzője elmondta, hogy a lítiumtermelés kellően gyors felfuttatása „majdnem lehetetlen.” Hozzátette: „Időbe telik engedélyeztetni, majd befektetni azokat a nagy pénzeket, melyek invesztálására szükség van.”

Perks szerint a helyzetet nehezíti, hogy a piaci szereplők „nem akarják lítiummal elárasztani a piacot túl gyorsan” annak érdekében, hogy „maximalizálják a profitjukat.”

„Hogy aggódnom kellene-e, ha egy autógyártó, egy fogyasztó vagy az elektrifikációs szabályozások alkotója lennék? Igen” – szögezte le Perks.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink