Elemzések Nem csak hazánkban lopják a katalizátorokat

Nem csak hazánkban lopják a katalizátorokat

autopro.hu/F.M. | 2023.02.05 08:18

Nem csak hazánkban lopják a katalizátorokat

Fotó: Pixabay

A katalizátorlopások esetszáma a 2022-es évben az ADAC statisztikája szerint erőteljesen megnőtt. A jelenség mögött ugyanaz áll, mint Magyarországon: a katalizátorok értékes nyersanyagokat tartalmaznak.

Hirdetés

Míg korábban az autórádiók voltak abban a „kitüntetett” helyzetben, hogy a legtöbbet lopják el belőlük, mára egyre inkább a katalizátorok kerülnek a középpontba. Az esetek száma az ADAC kiértékelése szerint az elmúlt években folyamatosan nőtt: 2017-ben csak 38 esetet regisztráltak Németországban, 2019-ben viszont már 169-et. 2020-ra ez a szám 420-ra nőtt, 2021-ben pedig már 959 járműtulajdonos jelentette katalizátora eltulajdonítását. Végül 2022-ben már 1038 lopást regisztráltak. Feltételezhető, hogy a nem jelentett esetek száma még magasabb, így nyugodtan mondhatjuk, hogy öt év alatt drasztikusan nőtt az ilyen esetek száma.

Magyarországon nem áll rendelkezésre nyilvánosan ilyen statisztika, de 2022 májusában előfordult, hogy egyetlen éjszaka 120 autóból lopták ki a katalizátort. Az alkatrész lopása hazánkban is az elmúlt néhány évben pörgött fel, különösen a koronavírus-járvány alatt.

Miért lopják?

A tolvajok számára a kipufogógáz-szűrő újrahasznosítható alapanyagai adnak okot a bűncselekményre. Többek között és főleg a platina, amely a gyártás során nagy mennyiségben kerül felhasználásra, mivel a kibocsátási korlátozások szűk határokat szabnak a katalizátorok minőségét tekintve. Minél több platinát tartalmaz a katalizátor, annál nagyobb a szén-dioxid és szén-monoxid szűrésének hatékonysága. Ha egy régi katalizátort újrahasznosítanak, a benne található nemesfémeket újra el lehet adni az autógyártók számára.

Illetve egy katalizátor a körülbelül öt gramm platina mellett tartalmaz pár gramm palládiumot is és ródiumot is. Ezen alkotórészek ára az elmúlt években megnőtt: Egy gramm platina 30,50 eurót is hozhat a konyhára. A palládium 40 eurót ér grammonként, míg a ródium grammja 368 euró „könnyű” bevételt jelenthet (a 2023 januári árfolyam alapján). Ócskavaskereskedőknél a bűnözők így több száz eurót is bezsebelhetnek.

A dízeljárműveket továbbra sem kell féltenünk a katalizátorlopástól, ezen veszély a benzines autókat fenyegeti. Az ADAC szerint a régebbi modelleknél, mint az Opel Astra, a VW Polo vagy a Toyota Prius a leggyakoribb a katalizátor eltulajdonítása, mivel ezeknél az könnyen hozzáférhető – Magyarországon ehhez a trióhoz csatlakozik még a Suzuki Swift is.

A katalizátorbiznisz a tolvajok számára busásan megtérülő vállalkozás. Még ha az alkatrész húsz éve járja is az utakat, a benne lévő nemesfémek akkor is újra hasznosíthatók. Mindemellett egy katalizátor ellopása nem is embert próbáló feladat: elegendő hozzá egy csővágó, amely a kipufogócső elvágásához megfelelő méretű és azon könnyedén körbe csavarható vagy esetleg egy flex vagy elektromos fűrészgép. Bármely eszközzel egy ilyen lopás nem igényel többet egyetlen percnél, ahogy ez az ilyen eseteket bemutató biztonsági felvételeken is látható.

Könnyű észlelni, ha áldozattá válunk

Ha az ember katalizátor nélkül közlekedik járművével, feltűnően erőteljes motorhangot tapasztalhat, illetve mivel az autó nem rendelkezik kipufogógáz-szűréssel, a jármű elveszíti a közlekedési engedélyét és nem használható közúton.

Ha véletlen katalizátorlopás áldozatául esnénk akkor a járművet vontatással vagy autómentőszolgálaton keresztül kell a szervizbe szállítani. A javítási költségek párszáz eurótól párezerig terjedhetnek az ADAC szerint – írja az Auto Zeitung.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink