Elemzések Nem az autóhasználaton spórolnak a magyarok

Nem az autóhasználaton spórolnak a magyarok

autopro.hu | 2023.05.19 04:17

Nem az autóhasználaton spórolnak a magyarok

Fotó: Pixabay

A jelenlegi gazdasági körülmények majdnem mindannyiunk pénzügyi helyzetét érintették (98,8 százalék), olyannyira, hogy a kiadásainkat is optimalizálnunk kellett. Az átlag 2-4 területen is takarékoskodik. A jelenlegi üzemanyagárak mellett azt gondolnánk, hogy az autóhasználatot is visszafogjuk, de 66,9 százalékunk továbbra is ugyanúgy közlekedik a személyautójával, mint korábban – derül ki a Magyar Suzuki Zrt. friss kutatásából.

Hirdetés

A Magyar Suzuki arra kereste a választ legfrissebb felmérésében, hogy milyen mértékben érinti a jelenlegi gazdasági helyzet a háztartások költségvetését. Nem meglepő módon kevés kivételtől eltekintve (1,2 százalék) mindenki a saját bőrén érzi az inflációt és az árváltozásokat, 53,1 százalékunk súlyos vagy nagyon súlyos, 45,7 százalékunk kisebb mértékben. A kutatásban résztvevők többsége (57,2 százalék) egyszerre 2-4 területen is igyekszik csökkenteni a kiadásait. 20,6 százalék ennél is több helyen spórol, közel ennyien vannak azok (22,2 százalék), akik csak egy szegmensben, vagy egyáltalán nem.

A Magyar Suzuki felmérése szerint a magyarok 92,6 százaléka változtatott valamilyen módon a költési szokásain a megterhelő gazdasági körülmények miatt. A ruhatár frissítéséről mondunk le a legkönnyebben (55,1 százalék). A nagyobb értékű beruházásokat, például ingatlan-, autóvásárlás (52,8 százalék) és a nyaralásokat (48,9 százalék) pedig elhalasztjuk, későbbre ütemezzük. Az élelmiszerboltokban is óvatosabban töltjük meg a kosarunkat (46,9 százalék). Az autóhasználat meglepő módon csak az ötödik helyen szerepel a listában (33,1 százalék). Ezt követik a sorban a rezsi (31,4 százalék), illetve a szabadidős (27,6 százalék) költségek. A tanulásra, képzésre (9,1 százalék), valamint a testi, lelki egészségünk megőrzésére (8,4 százalék) szánt pénzt viszont úgy tűnik, hogy csak végső esetben vágjuk vissza.

A mindennapi autóhasználat most is prioritás

A Magyar Suzuki kutatásából egyértelműen kirajzolódik, hogy az autó a megterhelő gazdasági körülmények között is létszükséglet a mindennapi életben (43,4 százalék), a szabadságunk záloga (24,3 százalék), a válaszadók 66,9 százaléka ezért nem korlátozza a használatát.

Vannak azért olyanok, akiknek ezen a téren is szükséges áldozatokat hoznia. A legtöbben, úgy húzzák meg a nadrágszíjat az autózásban, hogy igyekeznek csak a napi rutinra szorítkozni (43,8 százalék) az autóhasználatuk során, de akadnak olyanok is (38,5 százalék), akik csak bizonyos napokon, vagy napszakokban ülnek be a járművükbe. Az alternatív közlekedési módokat, mint a tömegközlekedés az eddig leginkább autóval közlekedők 17,2 százaléka építette be a mindennapi életébe. A kutatásan résztvevők 9,3 százaléka többedmagával utazik, hogy így osztozzon az üzemanyag költségeken, 6,7 százalék pedig növelte az otthoni munkavégzés arányát a korábbiakhoz képest.

Autót most csak indokolt esetben vennénk

Különböző okok miatt, de a válaszadók döntő többsége (81 százalék) nem tervez autóvásárlást 2023-ban. 49,6 százalék nem váltaná le a kocsiját, míg a műszaki állapota nem indokolja, 39,9 százalék viszont egyszerűen nem engedheti meg magának a jelenlegi helyzetben a járműve cseréjét. Azok, akik mégis belevágnak (19 százalék), leginkább a használtautó-piacon nézelődnek (14 százalék). Ezen belül is inkább a hagyományos, kizárólag belső égésű motorral működő modellek iránt érdeklődnek (14,54 százalék).

„A teljes ágazat elkötelezett az autóipar zöld átállása mellett mind a gyártás, mind pedig a termékek szintjén, de a környezettudatos autózás elterjedéséhez elengedhetetlen a vásárlói bázis, az igények és a technológia találkozása, az edukáció és a megfelelő infrastruktúra. A kutatásunk eredményeiből egyértelműen kirajzolódik, hogy a lakosság számára ismeretlen még ez a terület, keveset tudnak róla, nagyon újnak, sok esetben drágának látják még a technológiát, ezért bizalmatlanok, kivárják, hogy milyen megoldások születnek még az elektromos hajtás mellett, remélik továbbá, hogy idővel csökkennek az árak is (46,9 százalék). Ebben a helyzetben a Suzuki gazdaságos, reális áron elérhető modelljei jó alternatívát jelentenek azoknak, akik mégis új autó vásárlása mellett döntenek.” – fogalmazta meg a kihívásokat Bonnár Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink