Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nagy pofont adhat saját lítiumiparának az EU
Az Európai Unió egészségre veszélyes anyagnak nyilváníthatja az elektromos autók akkumulátoraiban használt lítiumot. A lépés következtében a különleges vegyi anyagokat gyártó Albemarle bezárhatja a németországi Langelsheimben található lítiumtermelő üzemét, hosszabb távon pedig megfoszthatja Európát a lítiumalapú termékek helyi előállításától.
A lítiumnak nélkülözhetetlen szerepe van az elektromos átmenetben, éppen ezért az EU 2020-ban felvette a kritikus nyersanyagok listájára. Azonban az Európai Bizottság jelenleg az Európai Vegyianyag-ügynökség azon javaslatát vizsgálja, mely szerint a lítium-karbonátot, a lítium-kloridot és a lítium-hidroxidot az emberi egészségre veszélyesnek kellene nyilvánítani.
A javaslat nem tartalmazza az lítiumimport beszüntetését, azonban elfogadásával szigorúbb szabályok vonatkoznának a feldolgozásra, a tárolásra és a csomagolásra, ami a lítiumfeldolgozóknak költségnövekedést jelentene. Ez nehezebbé, vagy akár lehetetlenné tenné az EU azon céljának megvalósítását, hogy 2025-re önfenntartóvá váljon ez elektromos járművek akkumulátorainak gyártásában.
Több száz munkahely szűnhet meg egy csapásra
A lítium egészségre veszélyesnek nyilvánításának egy azonnali hatása lenne, hogy veszélybe kerülne az Albemarle langelsheimi lítiumtermelő üzeme. „Az Albemarle többé nem tudná importálni elsődleges nyersanyagát, a lítium-kloridot, a bezárás veszélyébe sodorva az egész létesítményt” – mondta el a Reuters-nek nyilatkozva Scott Tozier, a vállalat pénzügyi vezetője.
A lítiumot 1921 óta termelő németországi telephely évi félmilliárd dollár, a nettó bevételének nyolc százalékát kitevő bevételhez juttatja a céget, ezért a bezárás a több mint 600 dolgozóval együtt az amerikai vállalatot is fájdalmasan érintené.
Kiszorulna a feldolgozás Európából
Az utóbbi két évben mind Európa, mind az Egyesült Államok felgyorsította saját nyersanyag-ellátásiláncainak kiépítését, hogy az elektrifikáció és a zöld technológiákra átállás folyamatában csökkentsék Kínával szembeni függőségüket.
Tozier szerint azonban a szóban forgó európai tervezet elfogadása „hátráltatná az uniós akku-ellátásiláncok lokalizálását, és a folyamatokat EU-n kívüli helyszínekre irányítaná át, ezzel importfüggőséget generálva.”
„A jövőben az akkumulátor-újrahasznosítás és a katódgyártás az EU-n kívülre kerülne. Az Albemarle nem lenne képes helyben feldolgozást végezni, és bármilyen EU-ban kitermelt lítium nyersanyagot exportálni kellene a katódgyártáshoz.”
Az Európai Bizottság saját becslése szerint Európának 2030-ra 18-szor, míg 2050-re 60-szor több lítiumra lesz szüksége, mint 2020-ban.
A lítium egészségre veszélyes anyagnak nyilvánítását július 5-6-án fogja megvitatni egy bizottság. A végső döntés 2022 végén-2023 elején esedékes.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!