Elemzések Minél összetettebb a technológia, annál egyszerűbb az autó

Minél összetettebb a technológia, annál egyszerűbb az autó

autopro.hu/Sz.K. | 2018.04.03 06:33

Minél összetettebb a technológia, annál egyszerűbb az autó

Kerekeken guruló nappali, kanapénak is beillő ülések és hatalmas infotainment kijelzők – még ha az önvezető gépek prototípusainak futurisztikus világa nem is válik valósággá, egy biztos: az autonóm autóknak kevésbé látványos, de hatalmas változásokon kell keresztülmenniük. Az alkatrészek számának csökkentése azonban közel sem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnik.

Hirdetés

Ahogy az autógyártók újabb és újabb funkciókkal látják el modelljeiket, az irányításért felelős alkatrészek száma megsokszorozódik, rendkívül színes rendszereket hozva létre. Hogy megkönnyítsék a főbb technológiai újításokat, leginkább az önvezetést, a gyártóknak erőteljes fordulatot kell venniük: csökkenteniük kell az alkatrészek számát.

Glen De Vos, az Aptiv technológiai igazgatója a Teslát hozta fel példaként. Az elektromos autógyártó egyszerű struktúrával kezdett, egy központosított számítógépes platformon állandósította a legtöbb szoftverfunkciót, mindezzel lehetővé téve vezeték nélküli frissítéseit. Ez több egyszerű kényelmi funkciónál, gondoljunk csak a Tesla tavalyi lépésére, amikor az autógyártó távolról növelte meg az Irma hurrikán miatt útra kelő ügyfelei autóinak akkumulátorkapacitását.

Persze a Tesla kedvező pozícióban volt, hiszen már első járműveit is az összekapcsolt technológiák korában fejleszthette ki, így versenyelőnyhöz jutott. Korábban alapított versenytársai számára az ilyen tervezés sokkal nagyobb befektetést igényel, hiszen meg kell változtatniuk az évtizedeken keresztül képviselt hardvercentrikus szemléletmódot.

– A létező járműveknél valószínűleg két generációra lesz szükség, hogy ez az átállás megtörténjen, mondta el Walter Sullivan, a Szilícium-völgybeli, önvezető szoftvereket fejlesztő Elektrobit első embere. Mivel a Tesla gépei egy teljesen új piaci szereplőtől származnak, tervezésük során nem befolyásolta a mérnököket egy korábbi architektúra öröksége. Így az átállást gyorsabban végre tudják hajtani, akár egy gyártási generáció alatt, sőt, talán már erre a végső átalakulásra vannak tervezve.

Ami az iparág régebbi szereplőit illeti, ahogy az önvezető és összekapcsolt járművek kora elkezdődik, jelenlegi járműstruktúrák a szakértők szerint nem lesznek képesek hatékonyan kezelni ezt a szintű komplexitást. Minden, az autóba kerülő új funkcióhoz egy külön elektromos irányítóegység is beépítésre kerül, mondta el De Vos. A ma még gyakori kábeltömegből idővel óriási rémálom válik majd, előbb-utóbb tehát minden egyedi irányító egységet össze kell kapcsolni.

Szerencsére az önvezetés miatt a chipgyártók, például az autóiparba egyre inkább belemerülő Nvidia és Intel nagyon teljesítménycentrikus processzorokat fejleszt. Ez lehetővé teszi a gyártóknak, hogy a sokféle funkciót összegyúrják csupán néhány vezérlőegységbe.

Az egyesítés már Patrick Little, a Qualcomm szenior alelnöke szerint is megkezdődött. A legtöbb mai infotainment rendszer már egy vezérlőegységről működik. Ennek előnye, hogy a gyártók fizikai kapcsolat nélkül is frissíthetik termékeiket, naprakészen tartva azt. A rendszeres frissítések ezen felül erősíthetik az autó szoftveres biztonságát is.

A lehetőség, hogy távolról tegyenek lehetővé funkciókat, megengedi a gyártóknak azt is, hogy az autonóm vezetés különböző szintjeit telepítsék az autóba, amennyiben a megfelelő hardvereket beszerelték a járműbe.

A versenyképesség megtartásához az autógyártóknak jelentős összegeket kell befektetnie a szoftverfejlesztésbe és a szoftveres megoldásokba, ezzel párhuzamosan pedig csökkenteni az új technológiák autóba építésének költségeit.

Kiemelt Partnereink