Elemzések Mindenkinek jobb lenne, ha több színes autót látnánk

Mindenkinek jobb lenne, ha több színes autót látnánk

autopro.hu/P.B. | 2023.05.13 12:22

Mindenkinek jobb lenne, ha több színes autót látnánk

Fotó: Audi Hungaria Zrt.

A színes autók könnyen felkeltik a figyelmet, de ritkák. Évek óta a fehér, szürke és fekete színek uralják a járműpaneleket. Szakértők szerint van esély némi változásra, ugyanakkor maga a környezet is befolyásolja a színválasztást – tehát nehezebben merünk színes autót venni, ha eleve kevés van.

Hirdetés

A BASF vegyipari vállalat Color Reportja szerint 2022-ben Európában, a Közel-Keleten és Afrikában az új autók 29 százalékát fehérre festették, ezt követte a fekete és a szürke 19-19 százalékkal, vagyis az autók kétharmada ebben a három színben került forgalomba.

„A szürke a világ győztese, ráadásul sokféle árnyalatot kínál” - mondja Mark Gutjahr, a BASF Coatings festéktervezője és trendkutatója. A jelentés szerint az autóvásárlók tíz százaléka választott ezüst színű autót.

A színválasztás nagyban függ a járműszegmenstől is – emelte ki Gutjahr: a sötét színek, például a sötétkék, a fekete és a szürke különösen elegánsnak tűnnek a nagyméretű autókon. Ezért sok céges járművet ezekre a színekre festenek.”

Felfutóban a zöld szín

Paolo Tumminelli, a Kölni Műszaki Egyetem tervezési koncepcióiért felelős professzora a zöldet trendszínnek tekinti a színes autók között. „Még ha gyakrabban is rendelik a kéket és a pirosat, a zöld sincs nagyon lemaradva, pedig erre nincs elfogadható magyarázat” - mondja. A jelentés szerint 2022-ben az új autók két százaléka volt zöldre festve.

Ugyanakkor a barna fényezés kikopóba van, bár a bézs, a homokszín vagy tejkávészerű színek, mint például a „Caffè Latte” a Fiat 500-asok esetében, továbbra is jó fogadtatásban részesülnek – mondja Tumminelli.

A dizájnszakértő szemszögéből a következő okok miatt is nehéz dolga van az élénk színű fényezés terjedésének: „az autó sokaknak a fényt jelenti, és ragyogni akarnak vele, de az olyan alkatrészeken is, mint a hűtőrács vagy a króm.” Ezen alkatrészek élénk színe jól passzol a klasszikus, elegáns árnyalatokhoz, például szürke, sötétkék és fekete, vagy finom világos színekhez, például bézshez.

A fekete festék a legtöbb autóhoz illik, az élénk rózsaszín nem feltétlen – teszi hozzá Tumminelli, ugyanakkor kiemelte, hogy ez a környezettől is függ. „A Rolls-Royce Európában ritka, valódi luxusnak számít és elegánsnak tartják, ezért általában sötét színekben rendelik. Az arab országokban vagy Kaliforniában, ahol gyakrabban vezetnek drága modelleket, vannak színesebb fényezésű luxusautók, Rolls-Royce-ok is” – mondja.

Az sem mindegy, mit látunk a szomszédnál

Gutjahr szerint az utcakép is befolyásolja a vásárlási döntést. A nagy céges autóparkok miatt a vásárlók általában akromatikus színeket látnak, mint például a fehér, a fekete és a szürke – és a festéktervező szerint ezek mellett döntenek, mert ezzel találkoznak.

A jövőre való tekintettel Mark Gutjahr továbbra is a fehér színt tartja a slágernek, de enyhe visszaesésre számít. A fekete és a szürke továbbra is népszerű maradt. Vagyis a következő években is a fekete, szürke és fehér sivár színvilág uralja majd a járműpiacot, viszont a festéktervező úgy látja, hogy a pasztell színek, mint a világossárga, a rózsa vagy a világoszöld népszerűbbé válhatnak – írja az Automobilwoche.

Paolo Tumminelli úgy véli, a fekete autók agresszívnek és gonosznak tűnnek, és nem illenek bele a korunkba, amelyben az autó ellentmondásos politikai téma.

„A gonosz soha nem volt fényes és ragyogó, a jó soha nem volt feketébe öltözve” - mondja, majd hozzáteszi: „az autókat színesebbre és barátságosabbra kellene festeni." Ehelyett az autóipar nagyobb, nehezebb, erősebb és sötétebb járművekkel reagál – és ezzel negatív képet épít ki az autókról.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink