Elemzések Mi történt a 7. héten a magyar járműiparban?

Mi történt a 7. héten a magyar járműiparban?

autopro.hu | 2015.02.13 16:44

Mi történt a 7. héten a magyar járműiparban?

Kipróbáltuk az új TT Roadstert, milliárdos befektetést hozhat a GM, 5 millió négyzetméterre bővül a győri autógyár területe. 9 milliárdból fejleszt a bőr üléshuzatok szolnoki gyártója, változik az ekáer, népszerű a duális képzés, nagyot nőtt a GDP.

Hirdetés

Gyártók

Ez a hét sem múlt el autótesztelés nélkül. Az Autopro ezúttal az új Audi TT Roadstert kapta kezei közé, hogy tető nélkül, napsütésben próbáljuk ki, mivel vértezte fel a gyártó a lóerőkben bővelkedő élményautót.

Az Audi a hét kezdetén tette közzé, hogy világszerte rekordnak számító mennyiségű autót, 137 ezer 700 gépkocsit értékesített, 10,3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A négykarikás márka háza tájáról azt is megírtuk, hogy várhatóan jövőre érkezik a sofőr nélkül technológiájuk, bár a teljesen automatikus járművek megjelenésére még nagyjából egy évtizedig várnunk kell.

Már nem kell sokat aludni, hiszen a tavasz kezdetén tartják Esztergomban az új Suzuki modell, a Vitara gyártásindító premierjét. Ennek kapcsán megírtuk, hogy miként váltott stratégiát az autógyár.

Mindjárt érkezik

Ismét egy Audi információ – nagyon ment nekik ezen a héten: a márka megszerezte a tüzelőanyag-cellákhoz szükséges szabadalmakat a Ballard Power Systems vállalattól. Nemcsak magának, hanem az egész VW-konszernnek.

Ne feledjük: egy Opel gyár is található hazánkban, noha jelenleg autót nem, csupán motorokat gyártanak! Hozzájuk kapcsolódik a hivatalosan meg nem erősített hír, mely szerint 4,2 milliárd forint értékű beruházást hoz Magyarországra 3 amerikai vállalat, kettő közülük a járműipart képviseli. Amennyire a hírzárlat ellenére sikerült utánajárnunk, a két cég valószínűsíthetően a General Motors, valamint a Székesfehérváron üzemmel rendelkező, járműipari audio berendezéseket gyártó Harman-Becker vállalat.

A CES-en többzónás audio megoldást villantott a Harman

Jutott négykarikás téma a hét második felére is: újabb logisztikai csarnokot épül az Audi Hungaria részére, várhatóan fél éven belül el is készül a tízmilliárdos beruházás. A fejlesztés révén az Audi Hungaria Motor Kft. összterülete az eddigi négymillió négyzetméterről több mint ötmillióra nő.

Beszállítók

2015 második félévére befejeződik a győri székhelyű Qualitative Production Gépipari és Kereskedelmi Zrt.-nél megkezdett technológiai fejlesztés; a hosszú távú cél, hogy a vállalat az Audi közvetlen beszállítójává váljon.

Nem könnyű első körös beszállítóvá válni, de a QP mindent megtesz érte

Nehéz mostanában pozitív hírt kreálni a Takata tevékenységét illetően - ez is amolyan felemás előjelű információ. Az utóbbi év visszahívásainak felelőse, a japán Takata légzsákbeszállító ugyanis megduplázza termelését, hogy győzze az iramot a visszahívásokkal. Ennek mentén a lassan beinduló miskolci gyár rögtön felpöröghet, és talán már idén négymillió légzsák elkészítésével veheti ki a részét a kellemetlenségek befoltozásából.

Mintegy ezer fővel bővíti még idén az éppen egy éve megnyílt budapesti szolgáltató központját a GE.

9 milliárdos invesztíció révén két év alatt duplájára növeli gyártókapacitását és bőr üléshuzatok varrásával bővíti tevékenységét az Eagle Ottawa cég Szolnokon, ezzel az észak-amerikai központú, autóipari bőrgyártással foglalkozó társaság hosszabb távon 1000-1200 új munkahelyet teremt.

Ezernyi új munkahelyet hoz létre az Eagle Ottawa szolnoki bővítése

Szolgáltatók

A lassan lecsengő ekáer-feszültség mellett új beruházásokról is faggattuk a kormányzatot. Ebben a cikkünkben foglaltuk össze a válaszaikat.

Egyébként március 1-jétől szinte biztosan módosulnak az ekáer szabályai, erről nyújtott be ugyanis törvényjavaslatot Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a hét utolsó munkanapján az Országgyűlésnek. Hogy kicsit érdekesebb legyen a történet: a részletek egyelőre nem ismertek, mivel azokat miniszteri rendelet tartalmazza majd.

Egy készülő jogszabálytervezet szerint két év múlva nem lehetne Magyarországon – tehát immár vidéken sem – tízévesnél idősebb autóval taxizni, de egységes megjelenést nem írnának elő.

Zajlik az útdíjrendszer hatásainak vizsgálata, s már most látható, hogy igenis kerülget a magyar autós, vagyis jelentősen terhelődnek az alternatív útvonalak.

Már végleges az útdíj rendszere - vagy talán annyira mégsem?

Mindeközben egyhangúlag támogatta a győri közgyűlés rendkívüli ülésén azt a javaslatot, amely szerint az M1-es autópályának a Győrt elkerülő, valamint az M19-es autóútnak az M1-es autópálya és az 1-es út közötti szakaszát térítésmentesen lehessen használni.

Oktatás

Bár vasárnapig még tart a felsőoktatási jelentkezési folyamat, már most látható, hogy idén is többszörös túljelentkezés tapasztalható a Kecskeméti Főiskola duális partnercégeinél.

Egyre bővül a duális képzésbe bekapcsolódó cégek listája Kecskeméten

Duális képzésre készülnek Szombathelyen is, ám a Sopronnal fennálló nézeteltéréseik miatt meglehetősen puskaporos hangulat övezi az új szakok indulását. Még egy miniszter is a Nyugat-magyarországi Egyetemtől való elszakadás mellett kezdett kampányolni.

Közel a duplájára nőtt a hiányszakmákra jelentkezők száma az elmúlt években az ösztöndíj programnak köszönhetően, jelenleg 24 ezer szakiskolai tanuló kap ilyen támogatást.

Gazdaság

Az ipari termelés 2014 decemberében 7,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a Központi Statisztikai Hivatal szerint. A jelentősebb súlyú alágak közül az ipari termelés motorja, a feldolgozóipari termelés mintegy háromtizedét képviselő járműgyártás kibocsátása 11,1 százalékkal bővült. Az iparágon belül az alkatrészgyártás szakágazatainak növekedési üteme gyorsult, a közúti gépjárművek gyártásáé lassult tavaly az utolsó hónapban.

Kimagaslóan teljesített ezzel együtt a magyar gazdaság a legáltalánosabb mutató ügyében: a tavalyi utolsó negyedévben 3,4 százalékkal nőtt a GDP az előző év azonos időszakához képest. Elemzők szerint ilyen nagymértékű utolsó negyedéves GDP-növekedésre legutóbb 2006-ban volt példa.

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint elérte a hazai gazdaság a válság előtti állapotot, ám kérdés, hogy a meredeken emelkedő trendet fenn tudjuk-e tartani.

Így mozgott az EUR/HUF árfolyam a 7. héten (porftolio.hu)

A magyar fizetőeszköz az euróhoz viszonyítva a héten elég szélsőségesen viselkedett, hogy nagyjából ott térjen nyugovóra az árfolyam, ahonnan hétfőn reggelt elindult. Számokban kifejezve: a 306-os szinttől egészen a 311-es érték közelébe gyengült a forint, majd péntek délutánra visszatért 306-os mutató környékére.

Kiemelt Partnereink