Elemzések Mennyire várják az emberek a repülő autók korát?

Mennyire várják az emberek a repülő autók korát?

autopro.hu/P.B. | 2021.06.05 04:21

Mennyire várják az emberek a repülő autók korát?

Fotó: Pixabay

Egyértelműnek tekinthető, hogy a nagyvállalatok és az üzleti szektor bízik az AAM-ben (advanced air mobility – a légitaxik, drónok és a „repülő autók” összefoglaló neve), ezt jól mutatják az egyre növekvő befektetések. Mi a helyzet a potenciális felhasználókkal? Akarják egyáltalán, hogy a városi közlekedés része legyen a repülés?

Hirdetés

A fenti kérdésekre keresi a választ a McKinsey legfrissebb felmérése. Összesen 4800 potenciális felhasználót kérdeztek meg hat országban – Brazíliában, Indiában, Kínában, az Egyesült Államokban, Németországban és Lengyelországban. A 2021 márciusában készült kutatásban egyaránt kíváncsiak voltak az AAM személyszállító és teherszállító ágazataival kapcsolatos attitűdökre is.

A McKinsey megjegyzi, hogy nehéz az embereket olyan dologról kérdezni, ami még nem létezik, hiszen a légitaxik megjelenésével megváltozhat a hozzáállásuk a termékhez.

A személyszállító repülő robotaxik esetében eltérés figyelhető meg az országok között a felhasználási célt illetően, illetve abban a kérdésben is eltérő válaszokat kaptak a kutatók, hogy miért szeretné valaki kipróbálni az AAM-et.

Indiában a legelfogadóbbak, Európa szkeptikus

A két vizsgált európai ország esetében a reptéri transzfer a legnépszerűbb felhasználási módja a „repülő autóknak”. Németországban 17, Lengyelországban 21 százalék próbálná ki ezt a közlekedési módot – a német válaszadók az összes többi szcenáriót csak legfeljebb tíz százalékban támogatták, de a lengyelek is 15 százalék körül bíznak csak a technológiában látatlanban.

Az Egyesült Államokban kiugró azok aránya, akik üzleti útra mennének repülő robotaxikkal: 26 százalék érdeklődik egy ilyen lehetőség iránt, a reptéri transzfer esetében 18 százalék ez az arány, a többi eshetőségben (ingázás, ügyintézés, szabadidős utazások kis- és nagy távolságra) a német és a lengyel adatokhoz hasonló alacsony érdeklődés volt tapasztalható.

Indiában várják leginkább az AAM nyújtotta lehetőségeket: itt minden területen 30 százalék feletti az érdeklődés, de ingázásra akár 47 százalék is igénybe venné a kis repülő közlekedési eszközöket, míg üzleti útra például 41 százalék menne így. Brazíliában ennél alacsonyabb, de szintén nagy az érdeklődés, üzleti útra 32, ingázásra 31 százalék használná az AAM-et. Kínában szinte minden eshetőség népszerűsége 16-20 százalék.

Keveseket érdekel a környezetvédelem

Az AAM kipróbálásának motivációit vizsgálva minden országban a gyorsabb utazás lehetősége volt a legnépszerűbb opció: Brazíliában a válaszadók 47, Kínában a 32 százaléka jelölte meg ezt, a többi országban a kettő között mozgott ez az arány. A legkevesebbeket az érdekelte, hogy az ilyen repülő eszközöket nem kell vezetniük majd, az amerikaiak 13 százaléka jelölte meg ezt a választ, máshol legfeljebb a hét százalékot érte el ez az arány.

Sajnos a környezetvédelem volt a második legkevésbé fontos motiváció, kivéve Németországot, ahol a válaszadók 22 százalékának ez volt a legfontosabb szempont. Még Indiában érte el a tíz százalékot ez a válasz, a többieket jóformán nem érdekelte, hogy az AAM karbonsemleges lesz-e.

Nem bíznak még annyira a drónos kiszállításban

A drónos árukiszállítással kapcsolatban mind a hat vizsgált országban kimagaslóan attól féltek a legtöbben, hogy nem lesz elég biztonságos egy ilyen rendszer. Minden országban 40 százalék feletti arányban jelölték meg ezt az opciót, Kínában még az 50 százalékot is átlépte ez az arány.

Érdekes még egy pillantást vetni arra is, kinek mi a legfontosabb szempont az online rendelt áruk kiszállításakor: a hat országból csak Kínában nem az ár a legfontosabb szempont, ott a válaszadók 43 százalékának a sebesség, 26 százalékának az ár a legfontosabb. Változó arányban, de máshol mindenütt az ár számít a leginkább, különösen igaz ez Lengyelországra, ahol 59 százalék jelölte meg ezt a választ, de az Egyesült Államokban is 52 százaléknak az ár a lényeg.

A környezetvédelem ebben a kérdésben mindenhol az utolsó helyre csúszott, Németországban is csak a vásárlók hat százaléka választ környezetvédelmi szempontok alapján futárszolgálatot, máshol a három százalékot sem haladta meg ez az opció.

A McKinsey kutatásának további eredményei ide kattintva érhetőek el.

Kiemelt Partnereink